Odbiór mieszkania i odbiór domu − co sprawdzać

Jakie elementy techniczne mieszkania należy sprawdzić podczas odbioru?

Odbiór mieszkania i odbiór domu od A do Z − część druga

Kontynuujemy nasz cykl artykułów dotyczący najczęstszych pytań związanych z odbiorem mieszkania lub domu. Opisujemy, jak wygląda odbiór krok po kroku. Poniższy artykuł jest drugą częścią naszego cyklu (pierwsza część, dostępna jest tutaj) – opiszemy w nim, jakie elementy techniczne mieszkania lub domu należy sprawdzać podczas odbioru.

Odbiór mieszkania − co sprawdzać?

 

3. Co sprawdzać podczas odbioru

3.1. Ściany i tynki

 

Przede wszystkim należy sprawdzić ściany i tynki pod kątem widocznych pęknięć, rys, ubytków, zacieków, odparzeń, odspojeń, wilgoci czy korozji biologicznej. Warto też sprawdzić odchylenia w ścianie (za pomocą łaty murarskiej). Maksymalne odchylenie to 4 mm na długości łaty, a łącznie na jednej ścianie dopuszczalne są trzy odchylenia o powierzchni maksymalnie 3 mm. Wreszcie przy pomocy poziomicy możemy sprawdzić, czy ściany są proste. Z kolei kątownik, jak sama nazwa wskazuje, pomoże w weryfikacji kątów (czy są one proste).

 

3.2. Parapety i okna

 

Przy odbiorze mieszkania, niezmierne ważne jest sprawdzenie okien. Warto przyjrzeć się, czy nie ma na nich widocznych pęknięć, rys, ubytków czy zacieków. Szybom powinniśmy się przypatrywać patrząc na wprost z dwóch metrów fragment po fragmencie. W przypadku zauważenia potencjalnej wady, warto podejść i potrzeć szybę – tym samym potwierdzić, czy to faktyczna wada, a nie zaciek lub zabrudzenie.

 

Warto też sprawdzić wywietrzniki (czy regulacja odbywa się bez żadnych oporów). Przy „audycie” parapetów należy się przypatrzyć w szczególności, czy „spadają” one od okna w zewnętrzną stronę.

 

3.3. Podłogi, wylewki

 

Przy sprawdzaniu podłóg, również warto zweryfikować poziom wylewek (przy pomocy łaty budowlanej). Tradycyjnie szukamy widocznych pęknięć, rys, ubytków, zacieków, odparzeń, odspojeń, wilgoci, korozji biologicznej czy trwałych zabrudzeń. Warto też przyjrzeć się, czy czy między cokołem a ścianą/podłogą nie ma przestrzeni (czy cokół dokładnie przylega) – ewentualnie zdarza się, że deweloperzy stosują akryl lub silikon w celu zamaskowania przestrzeni.

 

Na koniec powinniśmy zweryfikować, czy materiał wykończenia podłóg, listew i cokołów czy jest zgodny ze standardami wykończenia z umowy deweloperskiej. Ważne też, żeby wylewki miały tzw. dylatacje. Chodzi o szpary wzdłuż ścian i między pokojami.

 

3.4. Instalacje

 

3.4.1. Elektryczna

 

Weryfikując instalację elektryczną, należy sprawdzić rozmieszczenie gniazdek (czy są zgodne z projektem). Dobrą praktyką jest też sprawdzenie stanu oraz trwałości montażu gniazdek i wyłączników.

 

3.4.2. Cieplna

 

Przy sprawdzeniu instalacji cieplnej, upewnijmy się że prawidłowo zamontowane są grzejniki i głowice termostatyczne. Warto sprawdzić czy ich ilość zgadza się z dokumentacją. Jeżeli jest taka możliwość, przydaje się też włączyć instalację na jakiś czas (można dzięki temu sprawdzić szczelność kaloryferów).

 

3.4.3. Wentylacyjna

 

Przy sprawdzeniu instalacji wentylacyjnej, przede wszystkim warto poprosić o dokumentację, żeby sprawdzić czy instalacja jest poprawnie poprowadzona. Zawsze można też w mieszkaniu przyłożyć do klatki wywiewnej karteczkę papieru – ta powinna być do niej wyraźnie przyciągana.

 

3.4.4. Wodno-kanalizacyjna

 

Weryfikację instalacji wodnokanalizacyjnej powinniśmy sprawdzić, czy zamontowane są wszystkie wanny, prysznice i umywalki. Dobrą praktyką jest włączenie wszystkich baterii w celu sprawdzenia drożności odpływów.

 

3.5.5. Inne instalacje

 

Jeśli w mieszkaniu są inne inwestycje (klimatyzacja, domofon), nie zapomnimy także o ich sprawdzeniu. Możemy np. poprosić znajomego, żeby skorzystał z domofonu przed wejściem do klatki schodowej. Klimatyzację, możemy zaś włączyć sami.

 

3.5. Metraż

 

Wiele osób podczas odbioru mieszkania chcą sprawdzać jego metraż i weryfikować jego zgodność z projektem. Najczęściej to odradzamy. Sprawdzanie metrażu jest zbędnym wysiłkiem: nigdy nie będziemy w stanie pomierzyć mieszkania tak precyzyjnie jak geodeta (precyzyjny pomiar wymaga często kilku godzin i dokładnej znajomości norm pomiaru).

 

Zgodnie z ustawą deweloperską, przed odbiorem deweloper musi już dysponować tzw. geodezyjną inwentaryzacją powykonawczą (wynika z niej jaki jest ostateczny metraż oraz ile różni się od metrażu planowanego w umowie deweloperskiej). Przed odbiorem warto więc poprosić dewelopera o dokument z tej inwentaryzacji, gdzie podany jest prawdziwy metraż mieszkania. Na wszelki wypadek, fachowcy Pewnego Lokalu sprawdzają jednak dalmierzem czy metraż jest zgodny z geodezyjną inwentaryzacją (mierząc „wyrywkowo” metraż kilku izb).

 

3.6. Przynależności i balkon

 

Jeżeli mieszkanie ma prawo do przynależności (komórka lokatorska, garaż, poddasze) lub balkonu, należy także sprawdzić te części. Tak samo, jak w mieszkaniu warto wypatrywać zarysowań, ubytków czy zacieków. Jeżeli nasze mieszkanie ma prawo do ogródka, warto sprawdzić jego ogrodzenie trwałości zamontowania, ubytków w ogrodzeniu, korozji.

 

W przypadku balkonu należy sprawdzić stan płyty balkonowej i posadzki pod kątem pęknięć, rys oraz ubytków. Płytki można „opukać”, żeby sprawdzić czy nie słychać głuchego odgłosu, który mógłby sugerować odspojenie płytek od podłoża. Bardzo dokładnie sprawdzamy też czy żadna z płytek nie wystaje lub nie jest zapadnięta. Za pomocą łaty można też sprawdzić spadek posadzki (czy jest dobrze ukierunkowany aby odprowadzał wodę).

 

W kolejnym wpisie opowiemy o formalnościach po odbiorze, w tym o podpisywaniu protokołu odbioru.

 

Inne pytania dotyczące odbioru mieszkania lub domu

W niniejszym artykule staraliśmy się opisać najważniejsze elementy techniczne, które należy sprawdzić podczas odbioru mieszkania lub odbioru. Jeżeli masz jakiekolwiek inne pytania dotyczące „przejmowania” mieszkania od dewelopera - zadzwoń do nas (797014014): chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.

Jak sprawdzić mieszkanie?

Czego dowiesz się dzięki raportowi Pewny Lokal?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka