To, że świadectwo energetyczne jest potrzebne do sprzedaży domu lub mieszkania jest już dla nas oczywiste. Nowe przepisy o świadectwach zostały mocno nagłośnione przez media. A co audytem energetycznym przy sprzedaży domu lub mieszkania? Czy on również jest potrzebny? To pytanie również frapuje wielu internautów. Dlatego w dzisiejszym artykule postaramy się na nie odpowiedzieć.
Jeżeli przez określenie audyt energetyczny rozumiemy kompleksowy przegląd nieruchomości, który służy termomodernizacji, to odpowiedź jest prosta. Audyt energetyczny do sprzedaży domu nie jest wymagany. Audyty energetyczne są jednym z elementów wnioskowania o dofinansowanie na termomodernizację budynków. Są to bardzo rozległe w ocenie dokumenty i co za tym idzie kosztowne.
W przeciwieństwie do świadectw energetycznych, które opisują podobne zagadnienie, ale w ograniczonym zakresie. Nic więc dziwnego, że te dwa pojęcia mogą czasami być mylone. Jednak tylko świadectwo, a nie audyt energetyczny przy sprzedaży domu lub mieszkania jest obowiązkowy. Dzięki temu kupujący mogą w przybliżeniu określić zapotrzebowanie energetyczne budynku i oszacować koszty eksploatacji.
Świadectwo charakterystyki energetycznej powinniśmy przekazać nowemu nabywcy najpóźniej w dniu podpisywania umowy notarialnej. Jeżeli zapomnimy o tym obowiązku lub go zignorujemy, notariusz będzie musiał odnotować to w akcie notarialnym. Kupujący nie może zrzec się prawa do otrzymania świadectwa.
Świadectwo powinniśmy przekazać w takiej formie, w jakiej je otrzymaliśmy. Czyli w przypadku wersji elektronicznej świadectwa powinniśmy przesłać świadectwo drogą elektroniczną. Czyli na przykład na maila. Nie możemy przekazać nabywcy, tylko wydruku świadectwa.
Jeżeli mamy świadectwo w tradycyjnej, papierowej wersji, to zabierzmy ją ze sobą i przekażmy nabywcy w obecności notariusza. Jest to najlepsze dla nas (z punktu widzenia bezpieczeństwa) rozwiązanie.
Może nam się wydawać, że zlecenie audytu energetycznego do sprzedaży domu lub mieszkania, którego wynikiem będzie świadectwo charakterystyki energetycznej, jest niepotrzebnym wydatkiem. Robimy je, bo musimy. Czy jest więc sens płacić za jeszcze inne audyty? I jeśli tak, to jakie?
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Sprzedaż nieruchomości to nie tylko „zastrzyk” gotówki, ale także duże ryzyko. Jeżeli po roku lub dwóch nabywca uzna, że nieruchomość przy sprzedaży miała wady, to zostaniemy obciążeni kosztem ich naprawy z tytułu rękojmi. Jest jednak sposób, aby ograniczyć to ryzyko — jest nim audyt techniczny nieruchomości. Jeżeli przed sprzedażą zlecimy sporządzenie takiego audytu i przekażemy go drugiej stronie, to będzie ona skłonna zgodzić się na zapis w umowie, który wyłączy naszą odpowiedzialność z tytułu rękojmi. W sporządzeniu świadectwa energetycznego i wykonaniu audytu technicznego mogą pomóc nam specjaliści Pewnego Lokalu.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!