Niedawno wprowadzone przepisy sprawiły, że właściciele nieruchomości muszą pamiętać o dodatkowym obowiązku podczas wynajmu lub sprzedaży. A jest nim sporządzenie i przekazanie certyfikatu energetycznego. Dużo na ten temat zostało powiedziane w kontekście mieszkań i domów jednorodzinnych. A co z lokalami użytkowymi? Czy dla nich również trzeba sporządzić certyfikat? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.
Przepisy o certyfikatach użytkowych wskazują, w jakich sytuacjach powinniśmy sporządzić certyfikat energetyczny. Na przykład, jeżeli chcemy sprzedać lub wynająć nieruchomość, jeżeli zamierzamy odebrać budynek o powierzchni większej niż 70 mkw lub jeżeli zmieniła się charakterystyka energetyczna naszego domu / mieszkania. A czy można sporządzić certyfikat dla lokalu użytkowego? Nie są one wprost wymienione w przepisach.
Jeżeli lokal ma odrębną księgę wieczystą, to takie świadectwo jest konieczne. Natomiast jeżeli lokale nie mają wyodrębnionych ksiąg, jest jedna dla całego budynku, to również można sporządzić świadectwo, bo jak mówi stare polskie powiedzenie: co nie jest zabronione, jest dozwolone. Decyzja należy jednak do właściciela budynku, który musi zdecydować czy sporządzenie certyfikatu dla lokalu użytkowego jest w jakiś sposób mu użyteczne? Czy jednak wystarczy mu świadectwo dla całego budynku?
Najczęściej, jeżeli nie musimy spełnić jakiegoś obowiązku, to go pomijamy. Po co być nadgorliwym (i jeszcze za to płacić)? Jednak w przypadku lokali użytkowych, uzyskanie świadectwa jest dla właściciela korzystne. Dlaczego?
Wyobraźmy sobie, że mamy budynek, który przeznaczony jest pod działalność usługową. Część wynajmujemy pod biura, inne pod prywatne gabinety a jeszcze inne pod bawialnię dla dzieci. Owszem, możemy sporządzić jeden certyfikat dla całego budynku, jednak nie będzie on rzeczywiście odzwierciedlał zapotrzebowania poszczególnych lokali na energię.
Inne zapotrzebowanie na energię będzie miał lokal od południowej strony, a inne lokal od strony północnej lub wschodniej. Na zapotrzebowanie będzie miał wpływ także charakter świadczonych w nim usług i liczba korzystających. Jak zdecydować, który lokal jest najbardziej energochłonny, aby zrekompensować sobie wydatki w ramach czynszu? Na tzw. oko? Na „wydaje mi się”? Cóż ani jedna, ani druga metoda nie będzie efektywna. Gdybyśmy jednak sporządzili świadectwo, to sprawa byłaby jasna.
Co więcej, przekazanie wynajmującemu świadectwa dla całego budynku zamiast dla lokalu użytkowego jest wprowadzeniem go w błąd. Nie będzie on mógł efektywnie zaplanować wydatków, na przykład za energię czy ogrzewanie. A gdy po pewnym czasie, pojawią się duże rozbieżności między oczekiwaniami a stanem rzeczywistym, to mogą pojawiać się konflikty.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Dlatego, jeżeli nie chcielibyśmy wprowadzać klientów (i również siebie) w błąd to warto dla każdego lokalu sporządzić osobną charakterystykę.
Skoro wiemy, że warto sporządzić certyfikat energetyczny dla lokalu użytkowego, to zastanówmy się, kogo wynająć do jego sporządzenia? Wybór nie jest łatwy, bo obecnie (październik 2023) liczba osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki wynosi już ponad 31 tys.
Co więcej, jeżeli przeanalizujemy różne oferty audytorów, to możemy zauważyć, że rozpiętość cenowa świadectw jest bardzo duża. Zależy przede wszystkim od rodzaju nieruchomości (budynek, mieszkanie, lokal) oraz jego metrażu i lokalizacji. Mieszkańcy dużych miast muszą liczyć się z tym, że zapłacą więcej za świadectwo niż mieszkańcy w mniejszych miejscowościach. Czy powinni więc wybrać jedne z najtańszych ofert? Zdecydowanie nie!
Najtańsze świadectwa, które mogą zostać wystawione w kilka godzin, najprawdopodobniej nie będą prawidłowo sporządzone. Będą raczej podkładką, aby wypełnić ustawowy obowiązek, a ich wartości nie będą miały odzwierciedlenia w rzeczywistości.
Przesada w drugą stronę również nie jest wskazana. To, że audytor „zaśpiewa” dużo również nie jest gwarancją, że świadectwo będzie super dokładne. Zwykle najdroższe oferty to takie, w których audytor przyjeżdża na miejsce. Nie jest to jednak warunek konieczny, aby dobrze sporządzić świadectwo, a tylko niepotrzebnie generuje koszty.
Dlatego najlepiej wybrać firmę, której stawki są w środku widełek. Na przykład Pewny Lokal. Takie firmy poprzez dobrze zoptymalizowany formularz na stronie, starają się, najdokładniej jak się da, zebrać najważniejsze informacje potrzebne do wyliczenia charakterystyki energetycznej budynku. Ich usługa jest świetnym kompromisem między ceną i jakością. Zwłaszcza jeżeli zamierzamy zlecić sporządzenia świadectwa dla lokalu użytkowego.
To o czym warto pamiętać, to to, że świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu użytkowego traci swoją ważność po upływie 10 lat lub w momencie zmiany charakterystyki budynku. Czyli wykonania ocieplenia, zmiany źródła ciepła czy rozbudowy. W takiej sytuacji musimy zaktualizować świadectwo, a za niedopełnienie tego obowiązku grozi nam kara grzywny.
Dlatego przy poszukiwaniu audytora warto także sprawdzić jego historię. A dokładniej, jak długo zajmuje się świadectwami energetycznymi lub audytami energetycznymi. Niestety wraz ze zmianą przepisów znacząco wzrosła liczba audytorów. Tylko skąd mieć pewność, że audytor będzie dalej świadczył swoje usługi za 3, 5, 10 lat?. Jeżeli taki audytor lub firma działa już kilka lat, to minimalizujemy ryzyko, że przestanie funkcjonować i szybko zaktualizujemy świadectwo.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!