Świadectwo energetyczne od 28 kwietnia 2023 r. jest obowiązkowe dla każdego właściciela domu i mieszkania. Obowiązek ten dotyczy już nie tylko nowo zbudowanych domów lub mieszkań usytuowanych w budynku wielorodzinnym, ale również budynków zbudowanych już jakiś czas temu. Zatem każdy, kto jeszcze nie posiada tego dokumentu, musi zapłacić za wystawienie świadectwa energetycznego.
Istnieją dwie dopuszczalne formy świadectwa energetycznego. Jedna z nich to pisemna, czyli w wersji tradycyjnego wydruku z odręcznym podpisem specjalisty wydającego dokument. Druga zaś to elektroniczna, z podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Świadectwo otrzymane w wybranej formie przekazuje się najemcy lub nabywcy nieruchomości.
Wiele osób decyduje się na papierową formę tego dokumentu z obawy o to, że elektroniczna wersja może nie być wystarczająca lub dostatecznie ważna, np. w niektórych wyjątkowych sytuacjach. Tymczasem świadectwo w wersji elektronicznej jest tak samo ważne i musi być bezwzględnie honorowane. Co więcej, to najbezpieczniejsza i najpraktyczniejsza opcja wydania tego dokumentu.
Świadectwo energetyczne jako PDF jest bezpieczne i niemożliwe do zagubienia, czy zniszczenia. Chodzi tu jednak o odpowiednio wygenerowany z systemu, całościowy dokument. Dlatego należy w tym miejscu podkreślić, że przekazanie kupującemu czy najemcy świadectwa w postaci skanu dokumentu podpisanego ręcznie albo co gorsze, dokumentu ze wklejonym skanem podpisu, to przestępstwo. Za czyn ten grozi surowa kara.
W kwietniu 2023 roku nastąpiły zmiany w przepisach i wprowadzono obowiązek posiadania certyfikatu energetycznego. Takie świadectwo charakterystyki energetycznej pozwala na odpowiednie dobranie w budynku źródła ciepła, a także ustalenie bilansu. Z dokumentu dowiemy się, czy dany lokal jest energooszczędny, czy straty energii skłaniają do przeprowadzenia odpowiednich zmian. Tu należy jeszcze podkreślić, że certyfikat jest wyłącznie obowiązkowy podczas sprzedaży, albo wynajmie nieruchomości. W sytuacji posiadania mieszkania na swój użytek, właściciel nie musi przeprowadzać bilansu energetycznego. W związku z tym osoby sprzedające dom, albo mieszkanie, a także zarządca budynku są zobowiązani prawem, żeby wydać kupującemu bądź najemcy stosowny dokument. Poza właścicielem lokalu i zarządcą nieruchomości, wystawienie certyfikatu energetycznego może też zlecić inwestor, lub osoba ze spółdzielczym własnościowym bądź lokatorskim prawem do lokalu.
W firmie Pewny Lokal oferujemy dwie formy świadectwa energetycznego, czyli papierową i elektroniczną. Każda z nich jest tak samo ważna przez 10 lat. Wybierając formę elektroniczną, zlecający usługę może błyskawicznie przekazać świadectwo nowemu właścicielowi nieruchomości, czy najemcy.
Niezależnie od formy świadectwa energetycznego, dokument ten jest niezbędny, jeżeli zamierza się wynajmować budynek lub jego część, czy całkowicie sprzedać. Obowiązek wynika z przepisów prawa. U nas klienci otrzymują dokument w terminie do 4 dni, a gdy wybierają opcję express, czas oczekiwania na świadectwo wynosi 24 godziny od momentu złożenia zamówienia.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!