W poniższym artykule wyjaśniamy, kto może wystawić świadectwo energetyczne budynku.
Kupując sprzęty elektryczne do domu takie jak pralka, zmywarka czy telewizor często sprawdzamy ich klasę energetyczną. Każdy dopuszczony do sprzedaży sprzęt musi posiadać taką informację.
Nie wszyscy zdajemy sobie jednak sprawę, że zagadnienie to dotyczy także budynków i lokali - każdy z nich musi posiadać tzw. świadectwo energetyczne. Dokument ten określa zużycie energii danego budynku, a jego posiadanie jest obowiązkiem właściciela. Świadectwo energetyczne jest niezbędne już na etapie odbioru i dopuszczenia lokalu do użytkowania, musi zostać złożone wraz z kompletem dokumentów budowlanych.
Ile w przypadku nowych budynków jest to temat dość prosty, ponieważ posiadają one pełną dokumentację projektowo – budowlaną, na podstawie której można wystawić taki certyfikat, przy budynkach, które powstały przed wprowadzeniem przepisów w tym zakresie może być to trudniejsze i wymagać szczegółowych inwentaryzacji.
W teorii może to zrobić nawet sam właściciel, pod warunkiem, że posiada odpowiednie uprawnienia, a świadectwo dotyczy budynku, z którego sam będzie korzystał. Jeśli budynek przeznaczony jest na wynajem lub sprzedaż, nawet posiadający uprawnienia właściciel musi zlecić to zadanie innej osobie lub firmie.
W praktyce więc zwykle świadectwa te wystawiane są przez specjalizujące się w tym firmy zatrudniające uprawnionych specjalistów. Osoby uprawnione do wystawienia świadectwa energetycznego muszą spełnić kilka warunków, co ważne, równocześnie:
Wykształcenie wyższe – w przypadku studiów magisterskich kierunek nie ma znaczenia, jednak przy tytule inżyniera akceptowane są już tylko kierunki specjalistyczne, energetyka, architektura, budownictwo, inżynieria środowiska lub pokrewne.
Uprawnienia budowlane, projektowe lub wykonawcze w specjalności architektonicznej, instalacyjnej lub konstrukcyjnej zdobyte podczas nie krótszych niż roczne studiów podyplomowych w zakresie audytu energetycznego lub podczas specjalnego kursu potwierdzonego egzaminem ministerialnym (organizowanym przez Ministerstwo Infrastruktury)
Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej na wypadek strat poniesionych przez osobę zlecającą wykonanie świadectwa z jego powodu. Spis osób uprawnionych do wystawienia certyfikatów energetycznych prowadzi Ministerstwo Infrastruktury.
Niestety nie. Standardowo świadectwo energetyczne ważne jest przez 10 lat i po tym okresie należy zlecić jego ponowne wykonanie. Co ważne, istotne zmiany w budynku, przebudowy, itp. również wymagają wystawienia nowego świadectwa, nawet jeżeli okres obowiązywania dotychczasowego jeszcze nie wygasł.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Poradniki
Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów.
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Podaj telefon, na który wyślemy link
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Obejrzyj rozmowę prawnika z inżynierem.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!