Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem zawierającym informacje dotyczące wielkości energii, której zużycie jest niezbędne dla zaspokojenia potrzeb energetycznych budynku, w tym na potrzeby ogrzewania, wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz chłodzenia. Obowiązek jego posiadania w przypadku, gdy planujemy sprzedać albo wynająć dom lub mieszkanie wynika z Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z 2014 roku po najnowszych nowelizacjach. Brak świadectwa energetycznego może skutkować karą grzywny w wysokości do nawet 5 tysięcy złotych.
Świadectwo wykonywane jest według wzoru, znajdującego się w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii. O jego przygotowanie należy zwrócić się do audytora, uprawnionego do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. W praktyce zazwyczaj wykonania świadectwa nie zleca się bezpośrednio audytorowi, a firmie z audytorami współpracującej, jak ma miejsce w przypadku firmy Pewny Lokal, oferującej usługę wykonania świadectwa energetycznego w ekspresowym tempie i na najwyższym poziomie.
Świadectwo energetyczne może być przygotowane zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, przy czym w tym drugim przypadku dokument musi być opatrzony numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.
Świadectwo energetyczne jest ważne przez 10 lat. Ten okres może ulec skróceniu jeżeli w budynku przed upływem 10 lat zostaną przeprowadzone prace, mające wpływ na charakterystykę energetyczną budynku. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że świadectwa wykonane przed 2014 rokiem są już nieważne.
Najbardziej popularną metodą, stosowaną przez audytorów na potrzeby wykonania charakterystyki energetycznej mieszkania, jest metoda obliczeniowa. Sporządzający przy wykorzystaniu tej metody świadectwo audytor będzie potrzebował przede wszystkim następujących danych:
Część niezbędnych informacji dotyczących budynku powinniśmy móc uzyskać od administratora nieruchomości.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Jednym z niezbędnych na potrzeby sporządzenia świadectwa energetycznego dokumentów jest rzut mieszkania, będącego przedmiotem audytu energetycznego. W przypadku nowszych mieszkań rzut powinien być załączony do umowy z deweloperem lub ze sprzedającym lokal na rynku wtórnym. Gdyby konieczne okazało się jego przygotowanie, warto najpierw sprawdzić z deweloperem, od którego nabyliśmy lokal, czy nie byłoby możliwości uzyskania od niego potrzebnego planu. Jeżeli lokal nabyliśmy na rynku wtórnym, wówczas możemy spróbować zwrócić się o udostępnienie planu mieszkania do wspólnoty mieszkaniowej, zarządzającej budynkiem, w której posiadaniu powinien znajdować się projekt budowlany budynku, którego częścią mogą być plany lokali. Alternatywnym rozwiązaniem będzie samodzielne przygotowanie potrzebnego nam rzutu przy wykorzystaniu najprostszego programu graficznego lub nawet odręcznie.
Najistotniejsze będzie niezachowanie proporcji, a wskazanie na rzucie grubości ścian oraz ich wymiarów. Dodatkowo istotne jest zaznaczenie na rysunku okien, drzwi oraz ścian oddzielających mieszkanie od innych pomieszczeń.
Pamiętać trzeba również o wskazaniu na rzucie położenia mieszkania względem stron świata, które ma znaczenie dla określenia parametrów cieplnych lokalu.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!