Szukasz informacji o świadectwach energetycznych budynku? Chcesz dowiedzieć się — na co, po co i dlaczego wprowadzono świadectwa? Nie chcesz jednak wczytywać się w zapisy ustawy? Dobrze trafiłeś. W dzisiejszym artykule przygotowaliśmy kompendium informacji na temat tych dokumentów. Znajdziesz w nim informacje o podstawie prawnej świadectw, ich przeznaczeniu i osobach, które mogą Ci je wystawić. Dowiesz się także, w jaki sposób sporządza się świadectwa i co grozi za ich brak.
Podstawą prawną świadectw energetycznych budynków jest Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków oraz Ustawa z dnia 7 października 2022 r. w sprawie zmiany ustawy o charakterystyce energetycznej. Dokumenty te są konsekwencją stopniowego modernizowania budynków jednorodzinnych w całej Unii Europejskiej. Zgodnie z założeniem, dzięki tym działaniom, do 2050 r. UE ma stać się neutralna klimatycznie i niezależna energetycznie od zewnętrznych rynków surowcowych.
Świadectwo energetyczne budynku określa jego zapotrzebowanie na energię potrzebną do jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Informacje te uzyskujemy, analizując wskaźniki, które są wymienione na świadectwie.
Wskaźnikiem, na który na świadectwie energetycznym budynku zwraca uwagę najwięcej osób, jest wskaźnik EP. Czyli wskaźnik rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną. To właśnie tę energię wykorzystujemy, żeby ogrzać budynek, przygotować ciepłą wodę użytkową i aby mogły pracować systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne.
Wartością bazową dla wskaźnika EP, jest wartość EP dla nowych domów jednorodzinnych. Czyli 70 kWh/ (mkw·rok). Jeżeli wskaźnik EP naszego budynku jest równy niż niższy wartość bazowa, to możemy się cieszyć, bo to oznacza, że nasz dom jest energooszczędny.
Kolejny wskaźnik EU to wskaźnik jakościowy. Informuje nas o rocznym zapotrzebowaniu na energię użytkową (EU). Im niższa wartość, tym mniej ciepła tracimy przez konstrukcję budynku. Czyli przegrody zewnętrzne, izolację czy stolarkę okienną.
Natomiast wskaźnik EK to wskaźnik energii końcowej. Informuje nas, ile energii rzeczywiście zostało zużyte w danym budynku w ciągu roku, ale uwzględniając straty w wytwarzaniu i przesyłaniu ciepła. Czyli sprawność systemów ogrzewania i przygotowywania ciepłej wody.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Na świadectwie znajdziemy także informację o jednostkowej wielkości emisji CO2, (im mniej, tym lepiej). A także udziale odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię (Uoze).
Przepisy o świadectwach energetycznych budynków dopuszczają tylko dwie metody obliczenia wartości wskaźników — metodę obliczeniową i zużyciową.
Metoda zużyciowa to metoda oparta na faktycznie zużytej ilości energii. Zatem obliczone wartości wskaźników bardzo dokładnie opisują energochłonność budynku. Niestety, ze względu na sposób pomiaru, metoda ta jest bardzo wrażliwa. Dlatego nie w każdym budynku może być zastosowana. Co więcej, właściciel musi mieć dokumenty, które potwierdzą rzeczywiste zużycie ciepła lub gazu ziemnego z ostatnich 3 lat poprzedzających sporządzenie świadectwa energetycznego budynku.
Natomiast metoda obliczeniowa odnosi się do standardowego sposobu użytkowania i standardowych warunków klimatycznych. Jest dużo bardziej obiektywna niż metoda zużyciowa. Szczegółowy sposób wyliczenia poszczególnych wskaźników świadectwa energetycznego budynku metodą obliczeniową został opracowany w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej.
Świadectwo energetyczne budynku musimy sporządzić i przekazać nabywcy w momencie, gdy dokonujemy sprzedaży, sprzedaży części budynku lub lokalu na podstawie:
Jeżeli zamierzamy tylko wynająć budynek, to również potrzebujemy świadectwo. Musimy jego kopię przekazać najemcy najpóźniej podczas zawierania umowy. Przepisy nie rozróżniają długości najmu. Zatem bez względu na długość okresu, na jaki zamierzamy wynajmować, powinniśmy sporządzić świadectwo.
Kolejnym powodem, dla którego powinniśmy zlecić wykonanie świadectwa energetycznego budynku, jest chęć szybszej sprzedaży nieruchomości i zamiaru publikacji ogłoszenia. Wprowadzenie świadectw energetycznych budynków dało inwestorom (najemcom) dodatkowe kryterium, którym mogą się kierować przy podejmowaniu decyzji. A możemy „pochwalić” się, że nasz budynek jest energooszczędny i podnieść cenę.
Jeżeli nasz budynek jest dopiero w trakcie budowy, to świadectwo będzie nam potrzebne do zakończenia budowy. Kopię lub wydruk świadectwa energetycznego budynku musimy dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy, lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której budynek ma powierzchnię mniejszą niż 70 mkw i jest przeznaczony do naszych własnych celów mieszkaniowych.
Z zasady, świadectwo energetyczne budynku wydawane jest na 10 lat. Pamiętajmy jednak, że okres ten może zostać skrócony, jeżeli nasz budynek przejdzie modernizację lub rozbudowę, która wpłynie na jego charakterystykę energetyczną. Na przykład wymienimy grzejniki lub dokonamy jego rozbudowy. Czy musimy to gdzieś zgłaszać?
Nie ma takiego obowiązku. Pamiętajmy jednak, że w sytuacji losowej lub podczas kontroli inspektora nieważne świadectwo będzie traktowane jako brak świadectwa. Zatem ryzykujemy otrzymaniem grzywny, w wysokości do 5 tys. zł.
Świadectwo energetyczne może być sporządzone dla budynku lub jego części. Co to oznacza? Przyjęło się, że świadectwo sporządzamy tylko dla takiej części budynku, która posiada własną księgę wieczystą. Czyli na przykład mieszkanie w budynku wielorodzinnym.
Dla takiej nieruchomości może zostać sporządzone świadectwo energetyczne budynku jako całości oraz kilka świadectw dla poszczególnych mieszkań. Przy ustalaniu parametrów dla świadectw poszczególnych mieszkań możemy korzystać ze świadectwa całego budynku. Jednak w sytuacjach wskazanych w przepisach, każde mieszkanie (lokal) musi mieć swoje świadectwo.
Nieco inaczej jest w przypadku budynku podzielonego na lokale, które nie mają wyodrębnionej księgi wieczystej (jest tylko jedna, główna księga). Dla potrzeb najmu takich lokali, pomimo że przepisy tego nie narzucają, warto sporządzić świadectwo dla każdego lokalu oddzielnie. Parametry energetyczne poszczególnych lokali będą się różnić, od parametrów na świadectwie energetycznym budynku. Zatem najemcy mogą chcieć od nas świadectwo dla konkretnego lokalu. W ten sposób oszacują potencjalne koszty eksploatacji.
Na czas sporządzenie świadectwa wpływa czas potrzebny na przekazanie informacji audytorowi oraz czas potrzebny na dokonanie obliczeń. Jeżeli audytor (firma), której zlecamy przygotowanie świadectwa energetycznego budynku, udostępnia po zamówieniu formularz, (tak jak ma to miejsce w Pewnym Lokalu), to jego uzupełnienie zajmuje kilkanaście minut. Później audytor potrzebuje około 3 do 5 dni roboczych, aby dobrać parametry i wyliczyć charakterystykę. Zatem średni czas na otrzymanie świadectwa wynosi koło tygodnia.
Może się jednak zdarzyć, że nie będziemy umieli uzupełnić formularza, bo nie mamy dokumentacji technicznej budynku. W takiej sytuacji warto od razu przesłać do audytora informacje o tym fakcie i nie tracić czasu na samodzielne próby ustalenia poszczególnych parametrów. Doświadczony audytor zada nam kilka pytań i ustali brakujące cechy budynku.
Przy poszukiwaniu audytora, który sporządzi dla nas świadectwo energetyczne budynku, pamiętajmy, że audytor musi być wpisany do Centralnego rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Natomiast świadectwo musi zostać wygenerowane z Centralnego rejestru świadectw na wzorze określonym w ustawie o świadectwach. Dokument wydany przez osobę nieuprawnioną lub poza systemem jest nieważny.
Przepisy dopuszczają, aby świadectwo energetyczne budynku było wydawane w wersji elektronicznej. Takie świadectwo, oprócz warunków wymienionych powyżej, musi być podpisane w jeden z 3 dopuszczalnych przez ustawę sposób:
Pamiętajmy, że od formy sporządzonego świadectwa zależy sposób, w jaki będziemy przekazywać świadectwo energetyczne budynku nabywcy. Świadectwo wystawione w sposób tradycyjny przekazujemy w formie papierowej. Natomiast świadectwo elektroniczne przekazujemy w formie elektronicznej. Czyli najczęściej przesyłamy mailem.
Autor
Anna Partyka
Wirtualna asystentka, copywriter i mama. Od 9 lat jej życie związane jest z branżą budowlaną. Dlatego chętnie pisze na tematy z nią związane.
Weryfikacja
merytoryczna
Piotr Semeniuk
Założyciel Pewnego Lokalu. Specjalista prawa nieruchomości. Doktor nauk prawnych (doktorat z prawa ochrony konsumentów). Z zamiłowania inwestor i analityk rynku mieszkaniowego. Wielokrotny gość telewizji (TVP, TVN, Polsat), gdzie wypowiadał się na tematy rynku nieruchomości i ochrony praw nabywców.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!