Jeżeli planujemy sprzedać dom lub mieszkanie, to wiemy, że musimy w tym celu sporządzić świadectwo energetyczne. A co w przypadku magazynów? Nie są one literalnie wymienione w ustawie. Czy świadectwo charakterystyki energetycznej dla magazynu również jest wymagane w takim przypadku? A może są one wyłączone z tego obowiązku? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.
Świadectwa charakterystyki energetycznej służą zaznajomieniu właścicieli nieruchomości na temat możliwości oszczędności energii w budynkach. Dzięki danym na świadectwie potencjalny właściciel lub najemca może zdecydować, czy chce inwestować w nieruchomość, której wskaźniki świadczą o wysokiej energochłonności budynku.
Możemy więc powiedzieć, że świadectwa bardziej służą nie właścicielom, lecz drugiej stronie transakcji.
Jeżeli planujemy dokonać sprzedaży lub tylko wynająć nasz magazyn, to świadectwo charakterystyki energetycznej musi zostać sporządzone. Świadectwo będzie także wymagane, jeżeli dopiero go budujemy. Zgodnie z przepisami prawa budowlanego wydruk świadectwa musi zostać dołączony do wniosku o pozwolenie na użytkowanie nieruchomości. Czy są jakieś wyjątki w sporządzaniu świadectw charakterystyki energetycznej dla magazynu? Tak, pod warunkiem że budynek nie został wyposażony w instalację do ogrzewania lub chłodzenia.
Wynika to bezpośrednio z metodologii sporządzania świadectw. Jeśli magazyn nie jest wyposażony w przynajmniej jedną ze wskazanych instalacji, niemożliwym jest wyznaczenie wartości wskaźników opisujących charakterystykę energetyczną budynku. Czyli wskaźników rocznego zapotrzebowania na: nieodnawialną energię pierwotną EP, energię końcową EK oraz energię użytkową EU, z uwagi na brak powierzchni o regulowanej temperaturze powietrza Af (ogrzewanej lub chłodzonej).
Sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej magazynu wiąże się z koniecznością wybrania odpowiedniego audytora. Rozsądnym wydaje się wybór takiego, który sporządza świadectwa charakterystyki energetyczne dla podobnych obiektów, a nie jedynie dla domów jednorodzinnych.
Jeżeli nie mamy w swojej okolicy takiego audytora, to warto skorzystać z usług firm działających na terenie całego kraju, takich jak Pewny Lokal, których audytorzy są doświadczeni w kwestii sporządzania świadectw. Nie musimy obawiać się jej lokalizacji, bo cała procedura odbędzie się w formie zdalnej. Bez względu jednak na to, jaką firmę wybierzemy, zadbajmy o warunki formalne. A więc aby wybrany audytor był uprawniony do sporządzania świadectw, czyli został wpisany na listę MRiT.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!