Już blisko rok funkcjonują w Polsce znowelizowane przepisy o świadectwach energetycznych. Zmiany, te dotknęły nie tylko właścicieli mieszkań, ale także osoby je wynajmujące lub nabywające. Czym są świadectwa i jakie wskaźniki na nich znajdziemy? Kiedy jako właściciele mieszkania w 2024 r. będziemy zobligowani je uzyskać? I co dalej z nimi zrobić? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w naszym dzisiejszym kompendium o świadectwach energetycznych mieszkania.
Świadectwo charakterystyki energetycznej, (inaczej certyfikat energetyczny), to dokument, który określa zapotrzebowanie budynku (mieszkania) na energię, która jest wykorzystywana do zaspokojenia podstawowych potrzeb jego mieszkańców. A więc na energię potrzebną do jego ogrzewania, pracy systemów wentylacyjnych, przygotowania ciepłej wody użytkowej, a także chłodzenia, (jeżeli taki system został zainstalowany).
Zapotrzebowane to, określone zostało przy pomocy 5 wskaźników:
Dzięki wprowadzeniu jednolitego wzoru świadectw energetycznych mieszkania, możliwe jest porównywanie mieszkań. Dlatego wartości wskaźników mogą być jednym z kryteriów przy podejmowaniu decyzji o zakupie mieszkania. W końcu każdy z nas chce kupić mieszkanie energooszczędne. I nie martwić się wysokimi kosztami eksploatacyjnymi.
Raz wystawione świadectwo energetyczne mieszkania jest ważne przez 10 lat. Przepisy wskazują jednak sytuacje, gdy świadectwo może stracić swoją ważność. Jest to sytuacja, gdy zmienia się charakterystyka energetyczna mieszkania. Na przykład budynek wielorodzinny przejdzie termomodernizację (na przykład zostanie zamontowana nowa instalacja grzewcza) lub jeśli przejdzie rozbudowę, lub przebudowę. Czyli postanowimy połączyć dwa sąsiadujące mieszkania. Zmieniają się parametry energetyczne, zatem świadectwo energetyczne mieszkania, przestaje odzwierciedlać stan rzeczywisty.
Na szczęście przepisy o świadectwach charakterystyki energetycznej dość jasno wskazują sytuacje, w których jako właściciel mieszkania musimy zlecić sporządzenie świadectwa energetycznego mieszkania.
Jeżeli mamy sporządzone świadectwo energetyczne mieszkania. I chcemy, w ogłoszeniu lub reklamie, w której informujemy o sprzedaży lub najmie, podkreślić energooszczędność mieszkania, to powinniśmy podać w nim wartość jego poszczególnych wskaźników. Czyli wartość rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową, nieodnawialną energię pierwotną, udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową, oraz wysokość jednostkowej emisji CO2.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Może się jednak zdarzyć, że nie będziemy oficjalnie ogłaszać się z zamiarem sprzedaży (najmu). Informacja ta rozejdzie się tzw. pocztą pantoflową. W takiej sytuacji przepisy wskazują, że świadectwo energetyczne mieszkania, musimy sporządzić i przekazać najemcy lub nowemu właścicielowi. Kiedy? Najpóźniej, gdy będziemy podpisywali z nim umowę (najmu / sprzedaży).
Odpowiedź na to pytanie brzmi — to zależy. W przypadku najmu świadectwo zawsze przekazujemy w formie papierowej. Przygotowujemy i wręczamy najemcy wydruk elektronicznego świadectwa lub robimy kserokopię świadectwa papierowego. Nie może to być skan czy wersja PDF naszego świadectwa. Pamiętajmy także, aby w umowie lub w osobnym oświadczeniu najemca zadeklarował, że otrzymał od nas świadectwo. Będzie to nasze zabezpieczenie na wypadek ewentualnych sporów z najemcą w przyszłości.
Natomiast w przypadku sprzedaży, forma przekazania świadectwa energetycznego mieszkania zależy od formy, w jakiej mamy sporządzone świadectwo. Jeżeli świadectwo energetyczne mieszkania mamy w formie papierowej, to jego oryginał musimy przekazać nowemu właścicielowi. Najlepiej zrobić to w obecności notariusza, który odnotuje ten fakt w akcie notarialnym.
Jeżeli jednak mamy świadectwo w formie elektronicznej, to przekazanie świadectwa również powinno nastąpić w formie elektronicznej. Czyli nie drukujemy świadectwa i by wręczyć nabywcy, tylko przesyłamy mu świadectwo mailowo. W tym przypadku najbezpieczniej, jeżeli to przekazanie nastąpi za pośrednictwem notariusza. A więc najpierw przesyłamy do notariusza na skrzynkę ePUAP, a następnie w momencie sporządzania umowy on przesyła je nabywcy.
W ustawie o świadectwach charakterystyki energetycznej znajdziemy wzmiankę, która wskazuje, że świadectwa powinniśmy sporządzać dla części budynku. A przecież dość często wynajmujemy mieszkania kilku różnym osobom na pokoje, (na przykład studentom). Dlatego niektórzy z nas mogą zastanawiać się, jak bardzo powinniśmy się „rozdrabniać” przy sporządzaniu świadectw?
Na szczęście nie musimy się obawiać. Przepisy wskazują, że najmniejszą częścią, dla której powinniśmy sporządzać świadectwo, jest mieszkanie. Co prawda, świadectwo charakterystyki energetycznej całego bloku będzie się różnić od świadectw energetycznych mieszkań w tym bloku. (nie są tożsame). Jednak w przypadku małych części, jakimi są pokoje, to ta różnica będzie znikoma.
Wyjątkiem są tutaj lokale użytkowe. Jeżeli chcielibyśmy wynajmować lokale użytkowe, to wtedy warto sporządzić dla każdego lokalu odrębną charakterystykę. Dzięki temu najemcy mogą przygotować się na określone koszty eksploatacyjne.
Wspomnieliśmy wyżej, że świadectwo energetyczne mieszkania i świadectwo energetyczne bloku nie są tożsame. Przepisy co prawda dopuszczają, aby przy sporządzaniu świadectw dla mieszkań korzystać z danych ze świadectwa całego budynku. Jednak właściciel przy sprzedaży lub najmie musi zlecić sporządzenie osobnego świadectwa dla mieszkania.
Charakterystyka mieszkań w obrębie jednego budynku wielorodzinnego będzie się różnić. Inne parametry będzie miał budynek narożny lub na ostatnim piętrze, a inne usytuowany w środku bloku.
Ceny ofertowe za sporządzenie świadectwa energetycznego mieszkania zaczynają się od 250 zł. Oczywiście znajdziemy także dużo tańsze oferty (na przykład za 100 zł), w których świadectwo otrzymujemy następnego dnia. Miejmy jednak świadomość, że świadectwo, nad którym audytor spędza tylko godzinę i dla którego podajemy tylko 2 - 3 dane, nie będą odzwierciedlały rzeczywistej charakterystyki energetycznej mieszkania.
Świadectwo energetyczne mieszkania wymaga zaangażowania audytora przy obliczaniu wskaźników i dobieraniu parametrów, co przekłada się na jego cenę. Nie bez znaczenia jest także metraż mieszkania oraz to, czyli czy audytor przyjeżdża do naszej nieruchomości, czy cała procedura odbywa się online. Najczęściej wizyta audytora nie jest wymagana. Doświadczony audytor (na przykład Pewnego Lokalu), bez problemu ustali potrzebne parametry, całkowicie zdalnie.
Jeżeli nie przekażemy nabywcy świadectwa energetycznego mieszkania, to fakt ten notariusz będzie musiał odnotować w umowie notarialnej. Tym samym narażamy się na karę grzywny. Kary za brak świadectwa mogą być na nas nakładane w postępowaniu mandatowym lub przez sąd na wniosek organów. Zatem grzywna może wynieść nawet 5 tys. zł.
Brak świadectwa energetycznego mieszkania to także potencjalnie ryzyko braku wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela. Na nas jako właścicielu ciąży obowiązek dbania o nieruchomość. A brak dbałości lub zaniechanie czynności wymaganych przepisami, to jedna z podstaw wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. Najczęściej taką informację znajdziemy w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
Dlatego zdecydowanie korzystniejsze dla właściciela jest sporządzić świadectwo energetyczne mieszkania, gdy tylko pojawi się taka konieczność, niż pozornie oszczędzić na świadectwie. I mierzyć się z ryzykiem finansowym. Zwłaszcza że przy okazji sporządzania świadectwa, audytorzy (na przykład Pewnego Lokalu) mogą wytłumaczyć nam znaczenie poszczególnych wskaźników na świadectwie energetycznym mieszkania. Dzięki temu możemy zlokalizować, a później zmodernizować system, który generuje najwyższe koszty energetyczne.
Dzięki świadectwu energetycznemu mieszkania możemy nie tylko uniknąć kary lub negatywnych skutków finansowych, ale przede wszystkim poszerzyć naszą świadomość energetyczną. Dlatego, że w przyszłości będzie ona miała duże znaczenie na rynku mieszkaniowym. Zatem równie ważne co samo sporządzenie świadectwa jest znalezienie odpowiedniego, rzetelnego audytora. Jak to zrobić?
Przy poszukiwaniu audytora do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej powinniśmy zwracać szczególną uwagę na jego doświadczenie oraz wiedzę. Może o tym świadczyć wieloletnia obecność na rynku audytów energetycznych. Nie zapomnijmy także sprawdzić, czy ma pozytywne opinie od dotychczasowych klientów. Jedną z takich firm jest Pewny Lokal, którego audytorzy są wpisani do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw, które prowadzi MRiT i od lat zajmują się audytami energetycznymi.
Autor
Anna Partyka
Wirtualna asystentka, copywriter i mama. Od 9 lat jej życie związane jest z branżą budowlaną. Dlatego chętnie pisze na tematy z nią związane.
Weryfikacja
merytoryczna
Piotr Semeniuk
Założyciel Pewnego Lokalu. Specjalista prawa nieruchomości. Doktor nauk prawnych (doktorat z prawa ochrony konsumentów). Z zamiłowania inwestor i analityk rynku mieszkaniowego. Wielokrotny gość telewizji (TVP, TVN, Polsat), gdzie wypowiadał się na tematy rynku nieruchomości i ochrony praw nabywców.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!