Wynajem nieruchomości należy do katalogu sytuacji, w której ich właściciele muszą postarać się o uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej. Jednak na samym uzyskaniu świadectwa problem się nie kończy. Powinniśmy pamiętać także o innych zagadnieniach związanych ze świadectwami charakterystyki energetycznej do najmu. Na przykład sposobie jego przekazania. Jak to zrobić poprawnie, czyli tak, aby zabezpieczyć nasze interesy? Przy jakim rodzaju najmu trzeba mieć świadectwo? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Niestety artykuł 3 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków nie precyzuje, czy obowiązek dotyczy najmu krótko, czy długoterminowego. Dlatego eksperci zgodnie potwierdzają, że musimy przyjąć, że świadectwo trzeba sporządzić i przekazać w obu przypadkach. Nie jest to dobra wiadomość dla osób zajmujących się najmem krótkoterminowym, dla których przekazywanie świadectw charakterystyki energetycznej najemcom może być uciążliwe. Przepisy jednak nie dają możliwości „wymigania się” z tego obowiązku.
Zwykle forma przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej zależy od formy świadectwa, jaką mamy. Jednak w przypadku najmu zawsze będzie to forma papierowa. Jeżeli mamy tradycyjne, papierowe świadectwo to wykonujemy jego kserokopię i ją wręczamy najemcy. A jeżeli otrzymaliśmy świadectwo w wersji elektronicznej, to najemcy przekazujemy jego wydruk. Przepisy nie dopuszczają przesłania najemcy wersji elektronicznej.
Kopię lub wydruk powinniśmy przekazać w momencie podpisywania umowy. Dobrze, aby do umowy wprowadzić zapis, że najemca otrzymał świadectwo i się z nim zapoznał. Możemy również przygotować osoby dokument, w którym najemca oświadcza, że otrzymał od nas świadectwo. W ten sposób uchronimy się przed konsekwencjami w przypadku ewentualnego sporu z najemcą.
Jeżeli jednak jesteśmy bardzo wyczuleni na kwestie formalne, bo na przykład mieliśmy już kiedyś problemy z najemcami. I chcielibyśmy maksymalnie zadbać o swoje bezpieczeństwo, to rozważmy podpisanie umowy najmu i przekazanie świadectwa u notariusza. Na pierwszy rzut oka wydaje się to dość drogie rozwiązanie. Zwłaszcza jeżeli nieruchomość wynajmujemy raczej na krótkie okresy. Jednak zawarcie notarialnej umowy najmu upraszcza nam procedurę eksmisyjną w sytuacji, w której najemca przestaje płacić czynsz i nie chce opuścić naszej nieruchomości.
Jeżeli wczytamy się w zapisy ustawy o świadectwach, to znajdziemy tam informację, że świadectwa sporządzamy dla części budynku. I tutaj w zależności od naszych doświadczeń, częściami możemy nazwać mieszkanie, lokal lub pokój. Zatem dla jakich najmniejszych części mamy sporządzać świadectwo?
Jeżeli skupiamy się jedynie na przepisach prawa, to najmniejszą częścią, dla której powinniśmy sporządzić świadectwo, jest mieszkanie. Nie ma obowiązku sporządzania osobnych świadectw dla każdego pokoju w przypadku najmu. Takie przepisy byłyby niepotrzebnym wydatkiem, gdyż w obrębie jednego mieszkania charakterystyka poszczególnych pokoi jest bardzo zbliżona.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Inaczej ma się jednak kwestia wynajmu lokali użytkowych. W tym przypadku, pomimo że przepisy nie narzucają obowiązku sporządzania charakterystyk dla poszczególnych lokali, (wystarczy świadectwo budynku), to warto to zrobić. Dlatego że poszczególne lokale będą miały inną charakterystykę energetyczną niż cały budynek.
Jeżeli przyjrzymy się ofertom na sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej do najmu lub do sprzedaży, to zdecydowana większość z nich zaczyna się od kwoty 250 zł (w przypadku świadectwa dla mieszkania). Górna granica ceny zwykle nie jest podawana, gdyż wpływa na nią metraż mieszkania, rodzaj nieruchomości (mieszkanie, dom, lokal użytkowy) i lokalizacja. Dlatego konkretną wycenę możemy otrzymać dopiero po skontaktowaniu się z firmą.
Pamiętajmy także, że na cenę sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej wpływa także zaangażowanie audytora. Czyli czy świadectwo jest przygotowywane online, czy audytor przyjeżdża do naszej nieruchomości. W zdecydowanej większości przypadków wizyta audytora nie jest wymagana, a jedynie generuje niepotrzebny wzrost ceny. Doświadczony audytor (na przykład Pewnego Lokalu), dzięki zadawaniu odpowiednich pytań bez problemu zdalnie ustali parametry budynku, który nie ma dokumentacji technicznej.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!