Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ostatnio jednym z najczęściej omawianych dokumentów. Wśród różnych opracowań na próżno jednak szukać zagadnień związanych z ich powiązaniem z ubezpieczeniem nieruchomości. Czy więc świadectwa charakterystyki energetycznej i ubezpieczenie nieruchomości nie są ze sobą w żaden sposób powiązane? W dzisiejszym artykule spróbujemy sobie odpowiedzieć na to pytanie. A także ile trzeba zapłacić za jego sporządzenie?
Po nowelizacji przepisów o świadectwach charakterystyki energetycznej, która miała miejsce w kwietniu 2023 r., świadectwo energetyczne stało się wymagane w 4 sytuacjach. Pierwszą z nich jest umieszczenia w dowolnym medium ogłoszenia o sprzedaży lub wynajmie nieruchomości. W ogłoszeniu musimy podać wartości wskaźników:
Publikowanie ogłoszeń bez podania tych danych będzie wykroczeniem, które zagrożone jest karą grzywny (do 5 000 zł).
Drugą sytuacją jest sprzedaż lub wynajem nieruchomości. Nowemu właścicielowi (lub najemcy) musimy przekazać świadectwo (lub jego kopię) najpóźniej podczas podpisywania umowy. Od kwietnia nabywca (najemca) nie może zrzec się prawa do świadectwa. Musimy mu je przekazać.
Świadectwo musi być także sporządzone dla budynków o powierzchni użytkowej powyżej 250 mkw i umieszczone w widocznym miejscu, jeżeli zajmują go organy wymiaru sprawiedliwości, prokuratura lub organy administracji publicznej, jeżeli jest w nich dokonywana obsługa interesantów.
W przypadku budynków prywatnych, jeżeli świadectwo zostało sporządzone, a jego powierzchnia użytkowa przekracza 500 mkw i są w nim świadczone usługi dla ludności, to również mamy obowiązek jego umieszczenia w widocznym miejscu.
Jeżeli natomiast nasz budynek dopiero powstaje, to świadectwo będzie potrzebne do wniosku o pozwolenie na użytkowanie (zgłoszenia zakończenia budowy). Odbiór budynku bez świadectwa nie jest możliwy.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Jeżeli zamierzamy wykupić ubezpieczenie naszej nieruchomości, to najczęściej liczba wymaganych dokumentów ogranicza się do naszego dowodu osobistego. Całą resztę informacji (adres, powierzchnia, rok budowy itd.) podajemy konsultantowi i na tym koniec. Podpisujemy umowę. A skoro do zakupu polisy na dom nie potrzeba aktu własności, to tym bardziej nie potrzeba do tego certyfikatu energetycznego. Świadectwo charakterystyki energetycznej do ubezpieczenia nie jest potrzebne.
Nieco inaczej sytuacja może wyglądać w przypadku zaistnienia szkody. W ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), wymienione są sytuacje, w których następuje wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela. Do tej pory dotyczyły one jedyne niewykonania przez właściciela nieruchomości określonych przepisami prawa przeglądów technicznych przedmiotów ubezpieczenia oraz ich okresowych kontroli, jeśli obowiązek ich wykonania należał do ubezpieczonego lub rażącego niedbalstwa właściciela.
Na przykład, jeżeli właściciel nie dokonywał przeglądów kominiarskich, to ubezpieczyciel miał podstawy do odmowy wypłacania odszkodowania z ubezpieczenia. Świadectwa charakterystyki energetycznej w określonych sytuacjach też są obowiązkiem właściciela. Zatem istnieje prawdopodobieństwo, że ich brak może stanowić podstawę do wyłączenia odpowiedzialności firmy ubezpieczeniowej. Miejmy jednak nadzieję, że ominie nas sytuacja, w której będziemy musieli się o tym przekonać.
Jeżeli wpiszemy w wyszukiwarkę, ile kosztuje sporządzenie świadectwa, to możemy się bardzo zaskoczyć. Ceny podawane w ofertach to od 100 do nawet 1 500 zł. Skąd taka rozpiętość cenowa?
Na cenę świadectwa wpływa przede wszystkim rodzaj nieruchomości (dom jednorodzinny, mieszkanie czy duży obiekt), skomplikowanie budynku oraz jego przeznaczenie. Nie bez znaczenia dla ceny jest również, kto sporządza świadectwo. Czy jest to firma, czy samodzielny audytor? A także zaangażowanie audytora. Czyli czy musi przyjechać na miejsce, czy wystarczy przekazać mu informacje i cała procedura odbędzie się zdalnie.
W celu odpowiedzi na to pytanie musimy wrócić do czynników, które wpływają na cenę świadectwa. Jeżeli szukamy świadectwa jak najtaniej, to taką usługę będzie oferował pojedynczy audytor, który „dorabia” sobie na świadectwach lub taki który do kwestii wyliczeń podchodzi bardzo pobieżnie. Istnieje więc ryzyko, że obliczona charakterystyka energetyczna nie będzie miała pokrycia w rzeczywistości.
Z drugiej strony są audytorzy, którzy warunkują sporządzenie świadectwa wizytą lokalną. Czy tak jest lepiej? Również niekoniecznie. Taka usługa będzie droższa niż usługa online.
Dlatego najrozsądniej szukać ogłoszeń firm, które od lat zajmują się świadectwami i audytami energetycznymi, (na przykład Pewny Lokal). Dzięki doświadczeniu są w stanie szybko i rzetelnie sporządzić świadectwo, przy zachowaniu bardzo konkurencyjnych cen.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!