Jednym z często wyszukiwanych zapytań wśród internautów jest temat wniosku o wydanie (sporządzenie) świadectwa efektywności energetycznej. Dlatego w dzisiejszym artykule odpowiemy sobie na pytanie, czy taki wniosek rzeczywiście jest potrzebny? A jeżeli tak, to, jak on wygląda? I kto powinien zadbać o sporządzenie świadectwa dla domu lub mieszkania.
Sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej jest wymagane dla tych właścicieli, którzy zamierzają czerpać profity z wynajmu nieruchomości lub dokonać jej sprzedaży. W tym celu muszą zgłosić się do dowolnie przez siebie wybranego audytora, przekazać mu dane potrzebne do sporządzenia świadectwa i opłacić zamówienie. Nie trzeba w tym celu składać żadnego wniosku.
Jedyna kwestia formalna, której musimy dopilnować, dotyczy tego, aby audytor, z którego usług zamierzamy skorzystać, był wpisany na listę osób uprawnionych do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej, które prowadzi Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Jeżeli omawiamy temat wnioskowania o wydanie świadectwa charakterystyki energetycznej, to powinniśmy wspomnieć także, na kim spoczywa obowiązek uzyskania świadectwa efektywności energetycznej. Odpowiedź na to pytanie zawsze brzmi — właściciel lub zarządca nieruchomości. To on musi ponieść koszty i zadać sobie trud, aby znaleźć odpowiedniego audytora, który rzetelnie sporządzi charakterystykę energetyczną budynku.
Jeżeli tego nie zrobi, to naraża się na karę grzywny, w wysokości nawet do 5 000 zł.
Przed nowelizacją przepisów o świadectwach charakterystyki energetycznej przepisy dopuszczały możliwość sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej na przykład przez wynajmującego. A następnie można było go obciążyć jego kosztami. Jeżeli właściciel tego nie zrobił. W nowych przepisach jednak zapis ten został usunięty. Zatem powinniśmy przyjąć, że nie ma już takiej możliwości.
Nie oznacza to jednak, że sprzedający lub wynajmujący mogą bezkarnie nie stosować się do przepisów prawa. Nowy właściciel nieruchomości może zgłosić organom (na przykład do nadzoru budowlanego) fakt nieotrzymania świadectwa. W takiej sytuacji nałoży on karę grzywny na poprzedniego właściciela nieruchomości lub wynajmującego. Dlatego sprzedający i wynajmujący, aby uniknąć problemów, powinni zawsze zlecać sporządzenie świadectwa.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!