Jak uzyskać paszport energetyczny do sprzedaży i wynajmu nieruchomości?

Potrzebujesz świadectwa energetycznego?

Paszport energetyczny do sprzedaży i wynajmu nieruchomości

Polskie przepisy budowlane każdego roku starają się zbliżyć do wymagań narzuconych nam przez Unię Europejską. Jednym z takich wymagań jest obowiązek przekazywania paszportów energetycznych kupującym lub wynajmującym nieruchomość. Dlatego w dzisiejszym artykule skupimy się na zagadnieniach związanych z obowiązkiem sporządzenia paszportu energetycznego do sprzedaży mieszkania. Jak uzyskać taki paszport? I kiedy należy go przekazać? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Jakie informacje znajdziemy na paszporcie energetycznym?

W celu jak najdokładniejszego opisu i zidentyfikowania budynku, każdy paszport energetyczny do sprzedaży mieszkania zawiera:

  • dane identyfikacyjne budynku lub części budynku, 
  • charakterystykę energetyczną budynku lub części budynku, czyli obliczone wartości wskaźników EU (energii użytkowej), EK (energii końcowej), EP (nieodnawialnej energii pierwotnej), udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową Uoze, jednostkową wielkość emisji CO2,
  • zalecenia określające zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które mogą poprawić charakterystykę energetyczną budynku lub części budynku, a także.
  • Oświadczenie osoby, która sporządziła świadectwo charakterystyki energetycznej, że dokument został wygenerowany z centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. 

Paszport energetyczny do sprzedaży mieszkania jest ważny przez 10 lat, chyba że w trakcie tego okresu zmieni się charakterystyka energetyczna budynku. Nastąpi rozbudowa budynku, wymiana pieca, stolarki okiennej itp. W takiej sytuacji konieczna jest jego aktualizacja. Jest to o tyle istotne, że kara jest przewidziana nie tylko za brak świadectwa, ale także za sytuację, w której świadectwo jest niezgodne ze stanem faktycznym. 

Gdzie znaleźć audytora, który wykona paszport energetyczny do sprzedaży mieszkania?

Wraz z nowelizacją przepisów, na znaczeniu zyskał Centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków, który prowadzi Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Powstał on, aby zapewnić spójny system oceny efektywności energetycznej budynków w Polsce oraz łatwy dostęp do wykazów osób uprawnionych do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej, oraz kontroli systemu ogrzewania i systemu klimatyzacji.

W takim rejestrze sprawdzimy, czy audytor, któremu zamierzamy zlecić sporządzenie świadectwa, może tego dokonać. Pamiętajmy, że tylko osoby wpisane do rejestru mogą wystawić świadectwo. Świadectwo wystawione przez osobę spoza rejestru lub poza rejestrem świadectw jest uznawane za nieważne. Zatem narażamy się na karę grzywny.

Dlatego przy poszukiwaniu audytora warto skorzystać z oferty firm, które działają już długo na rynku, a ich specjaliści mają doświadczenie w audytach energetycznych. Zwłaszcza że firmy te wypracowały „złoty środek” pomiędzy jakością sporządzonych wskaźników na świadectwie, a jego ceną.

Jedną z takich firm jest Pewny Lokal, który gwarantuje sporządzenie świadectwa całkowicie online w ciągu kilku dni od dnia wypełnienia formularza. A jego audytorzy są wpisani do Centralnego rejestru charakterystyki energetycznej.

Jak wygląda zakup paszportu energetycznego do sprzedaży mieszkania?

pewny lokal icon

Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?

speed clock

Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!

house icon

Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:

  1. Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
  2. Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
  3. Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!

Pod tym linkiem udostępniamy Ci darmowy poradnik.

Gdy już zdecydujemy się na wybór firmy, która sporządzi paszport energetyczny do sprzedaży mieszkania, będziemy poproszeni o wypełnienie formularza. Liczba pozycji do uzupełnienia będzie świadczyła o podejściu firmy do obliczania wskaźników. Zawsze jednak powinniśmy podać nasze dane kontaktowe, dane adresowe nieruchomości, wielkość mieszkania, rodzaj budownictwa oraz zastosowane w budynku systemy grzewcze.

Dobrze jest podać także inne informacje o mieszkaniu, które naszym zdaniem pomogą w dokładnym obliczeniu charakterystyki energetycznej. Nie obawiajmy się, że firma będzie wymagać od nas specjalistycznej wiedzy. Doświadczenie audytorzy dzięki kilku informacjom na przykład roku powstania, są w stanie określić, z jakich materiałów najprawdopodobniej powstał budynek. 

Pamiętajmy, że jeżeli będziemy mieli problem z uzupełnieniem formularza, to warto skontaktować się z audytorem. Rozwieje on nasze wątpliwości i pomoże znaleźć potrzebne dane. Wśród załączników, które są potrzebne do sporządzenia paszportu energetycznego do sprzedaży mieszkania, jest także zdjęcie naszego budynku. W centrum zdjęcia powinno znajdować się nasze mieszkanie.

Warto tutaj wspomnieć o audytorach, którzy umawiają się zawsze na oględziny budynku. W zdecydowanej większości przypadków taka wizytacja jest zbędne i niepotrzebnie będzie wpływać na podwyższenie kosztów usługi.

Po wprowadzeniu danych czeka nas już tylko jej opłacenie i oczekiwanie na dostarczenie świadectwa.

Kiedy przekazać paszport energetyczny przy sprzedaży mieszkania? 

Przepisy jasno wskazują, że paszport energetyczny przy sprzedaży mieszkania powinien być przekazany kupującemu najpóźniej w dniu podpisania aktu notarialnego. A fakt ten zostanie odnotowany przez notariusza.

Zwróćmy uwagę na sposób przekazania świadectwa. Jeżeli paszport energetyczny otrzymaliśmy w formie elektronicznej, to powinien on być opatrzony numerem, który został nadany w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej. Najbezpieczniej będzie przesłać go do najpierw notariusza, który przed złożeniem podpisów stron prześle go kupującemu.

Jeżeli posiadamy świadectwo w formie papierowej (oczywiście opatrzone podpisem upoważnionego audytora i numerem z rejestru), to przekazujemy świadectwo w formie papierowej.

Potrzebujesz uzyskać świadectwo energetyczne Twojej nieruchomości?

Zamów fachową pomoc specjalisty z Pewny Lokal!

  • Nie da się sprawdzić mieszkania lub domu bez profesjonalnego, atestowanego (i drogiego!) sprzętu pomiarowego oraz znajomości norm.
  • Świadectwo energetyczne budynku jest obowiązkowe — pamiętaj o tym!
  • Specjaliści Pewnego Lokalu sprawnie wystawią świadectwo energetyczne. Gwarantujemy.

Gwarancja wyłapania niedociągnięć.
Doświadczeni inżynierowie.
Duża dyspozycyjność.

Strzałka zarezerwuj
Karol, główny inżynier Pewny Lokal

Potrzebujesz świadectwa energetycznego?

Zarezerwuj online
Karol, główny inżynier Pewny Lokal

Poznaj Pewny Lokal

  1. Jesteśmy jedyną w Polsce firmą kompleksowo pomagającą w bezpiecznym zakupie mieszkania zarówno od dewelopera, jak i na rynku wtórnym.
  2. Pomogliśmy ponad 30 000 klientów w odbiorze mieszkania od dewelopera.
  3. Poza odbiorami pomagamy również w analizie umów od dewelopera oraz przeprowadzamy kompleksowe audyty techniczne i prawne na rynku wtórnym.
  4. Wreszcie pomagamy też w innych kwestiach, m.in. audycie działki, badaniu termowizyjnym lub przy sprawdzeniu ekipy wykończeniowej.
  5. Termin odbioru, analizy prawnej lub innej usługi możesz wygodnie zarezerwować online tutaj.

Co to jest świadectwo charakterystyki energetycznej?

Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Świadectwo charakterystyki energetycznej — kto może wystawić dokument?

Dowiedz się i kliknij!


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 114 opinii.

Potrzebujesz świadectwa energetycznego?

Zarezerwuj online

Odbierz mieszkanie z Pewny Lokal:

Ogólnopolska skala

Ogólnopolska skala

Działamy na terenie całej Polski.

Dyspozycyjność

Dyspozycyjność

Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.

Sieć fachowców

Sieć fachowców

Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.

Jednolity format usług

Jednolity format usług

Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.

Zgromadzona wiedza

Zgromadzona wiedza

Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.

Poradniki

Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów

Poradnik: świadectwo energetyczne

okładka poradnika

Poradnik: badanie termowizyjne

okładka poradnika

Poradnik dla nabywców na rynku wtórnym

okładka poradnika

Świadectwo charakterystyki energetycznej – gdzie znaleźć tanio?

Posłuchaj rady!