Jeszcze nie tak dawno, wszystkie media rozpisywały się o świadectwach charakterystyki energetycznej. Analizowano ustawę, szukano luk prawnych i próbowano wytłumaczyć obywatelom, o co w tym wszystkim chodzi. Wydawał się, że temat został już zamknięty. Jednak ciągle pojawiają się nowe osoby, które dopiero teraz chcą się dowiedzieć nieco więcej na ten temat, bo wcześniej nie było im to potrzebne. Dlatego dzisiaj przybliżymy nieco temat świadectw. Odpowiemy sobie na pytanie — od kiedy świadectwa charakterystyki energetycznej stały się obowiązkowe i jak znaleźć firmę, która je dla nas sporządzi.
Świadectwa energetyczne nie są nowością i nie zostały wprowadzone 28 kwietnia 2023 r. lecz dużo wcześniej. Pierwsze świadectwa pojawiły się w 2009 r. Jednak z uwagi na wąski katalog osób, które musiały je sporządzać, nie były tak popularnym tematem, jak dzisiaj.
Świadectwa charakterystyki energetycznej wprowadzono, aby polskie przepisy zbliżyć do wytycznych, które wskazuje Unia Europejska. A głównym celem UE jest neutralność klimatyczna, uniezależnienie się krajów UE od importu energii z krajów zewnętrznych, a także stopniowe zintegrowanie rynków energii w krajach członkowskich.
Eksperci szacują, że ponad 70% budynków w całej Unii, to budynki przestarzałe. Nieefektywne energetycznie, które wymagają znacznych nakładów paliw kopalnych. A skoro zasoby surowców naturalnych na obszarze UE nie należą do najbogatszych, to istnieje konieczność ogromnego importu surowców. W przypadku ropy naftowej jest to ponad 85% zapotrzebowania, gazu ziemnego prawie 63%, a węgla kamiennego ponad 39%.
Dzięki stopniowemu wprowadzaniu charakterystyk energetycznych budynków i ich monitorowaniu można wprowadzać przepisy, które zachęcą (lub zmuszą) obywateli do budownictwa efektywnego energetycznie.
Od kiedy świadectwa charakterystyki energetycznej nas obowiązują? Przepisy wskazują kilka sytuacji, w których musimy je uzyskać. Pierwszą z nich jest chęć sprzedaży lub wynajmu budynku. W ogłoszeniu lub reklamie musimy umieścić nie tyle świadectwo charakterystyki energetycznej ile informację o wartościach jego wskaźników.
Drugą sytuacją jest już faktyczna sprzedaż lub wynajem mieszkania. Jeżeli wcześniej nie sporządziliśmy świadectwa (informacja o chęci sprzedaży lub wynajmu rozeszła się pocztą pantoflową), to musimy to zrobić przed dniem sprzedaży. Dlatego, że świadectwo musi zostać przekazane kupującemu (wynajmującemu) najpóźniej w momencie podpisywania umowy.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Ostatnią sytuacją, w której musimy mieć świadectwo, jest zgłoszenie zakończenia budowy lub złożenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Na razie z tego obowiązku zwolnieni są ci, którzy budują na własny użytek domy o powierzchni do 70 mkw, a także zabytki i miejsca kultu religijnego. Niewykluczone jednak, że w przyszłości wszystkie budynki będą musiały sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej.
Oczywiście świadectwo może uzyskać każdy właściciel budynku lub części budynku, jeżeli chce poznać jego charakterystykę energetyczną.
Zwykle sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat. Zatem kosztu świadectwa nie musimy ponosić co roku. Może się jednak zdarzyć, że nasz budynek przejdzie remont, który wpłynie na wartość poszczególnych wskaźników. Wtedy musimy ponownie sporządzić świadectwo, a dotychczasowe przestaje być ważne.
Dlatego, jeżeli chcemy uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej, ale planujemy w bliskiej przyszłości wymianę pieca, stolarki okiennej czy elektryki to warto rozważyć przyspieszenie prac modernizacyjnych. Tak, aby na świadectwie uzyskać od razu lepsze parametry.
Może nam się wydawać, że znalezienie firmy, która sporządzi świadectwo, jest banalnie proste. Wybór mamy ogromny. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji zwróćmy uwagę na 3 istotne cechy audytora. Po pierwsze, powinien on mieć uprawnienia do sporządzania świadectw energetycznych. A mówiąc uprawnienia, nie powinniśmy mieć na myśli, tylko uprawnienia budowlane, ale również uprawnienia nadane przez MRiT. Czyli audytor musi być zarejestrowany w centralnym rejestrze osób uprawnionych do sporządzania świadectw.
Drugą istotną kwestią jest czy audytor ma doświadczenie w sporządzaniu świadectw. Czyli na przykład, od kiedy świadectwa charakterystyki energetycznej są w jego ofercie? A także czy jest w stanie nam nie tylko obliczyć wskaźniki, ale również potrafi wytłumaczyć, co konkretne wartości mówią o naszej nieruchomości.
Na samym końcu powinniśmy sprawdzić opinie o audytorze (firmie). Szukajmy firm, o których dotychczasowi klienci wypowiadają się w pozytywny sposób (świetny kontakt lub łatwy w uzupełnieniu formularz). Na przykład Pewny Lokal. W ten sposób unikniemy niepotrzebnych nerwów.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!