Świadectwo energetyczne na rynku pierwotnym – wszystko, co musisz wiedzieć
2024-03-14 (aktualizacja: 2024-03-15)
Rynek pierwotny a świadectwo charakterystyki energetycznej
Od kwietnia 2023 roku świadectwo energetyczne na rynku pierwotnym stało się obowiązkowym elementem procesu zakupu nowo wybudowanego mieszkania lub domu. Ten dokument, określający efektywność energetyczną budynku, jest niezwykle ważnym narzędziem dla nabywców, pozwalającym na świadomą ocenę kosztów eksploatacyjnych nieruchomości. Sprawdź, jakie informacje zawiera, jakie korzyści niesie ze sobą dla nabywców i jak je uzyskać.
Właściciele nowych budynków i deweloperzy są zobowiązaniu dołączać do zawiadomienia o zakończeniu budowy świadectwo charakterystyki energetycznej. Deweloper jest zobowiązany do sporządzenia tego świadectwa na własny koszt. Co więcej, prawo przekazania dokumentu dotyczy także budynków wybudowanych przed 2009 rokiem.
Świadectwo energetyczne na rynek pierwotny zawiera między innymi:
informacje o budynku, takie jak jego adres, powierzchnia użytkowa i rok budowy;
charakterystykę energetyczną budynku, czyli informacje m.in. o jego rocznym zapotrzebowaniu na energię użytkową do ogrzewania, wentylacji, chłodzenia, przygotowania ciepłej wody użytkowej i oświetlenia;
metodę określenia charakterystyki energetycznej;
datę ważności świadectwa.
Dodatkowo w certyfikacie podana jest klasa energetyczna budynku, czyli wskaźnik jego efektywności – im niższe zapotrzebowanie na energię, tym wyższa klasa energetyczna.
Korzyści z posiadania świadectwa energetycznego
Świadectwo charakterystyki energetycznej na rynku pierwotnym stało się nieodłącznym elementem procesu kupna-sprzedaży nieruchomości. Uzyskany dokument pozwala nabywcy lokalu m.in. na świadomą ocenę kosztów eksploatacyjnych budynku czy porównanie efektywności energetycznej różnych budynków. Wybór nieruchomości o niskim zapotrzebowaniu na energię to realne oszczędności na rachunkach i zmniejszenie negatywnego wpływu budowli na otoczenie.
Jak uzyskać certyfikat energetyczny?
Proces uzyskania świadectwa energetycznego obejmuje zgłoszenie wniosku do odpowiedniej instytucji przez właściciela nieruchomości, osoby posiadającej spółdzielcze własnościowe bądź lokatorskie prawo do lokalu lub inwestora. Do sporządzenia tego dokumentu uprawniony jest audytor energetyczny, a wystawiony certyfikat jest ważny przez 10 lat.
Jeżeli planujesz sprzedać lub wynająć dom, musisz dołączyć kopię świadectwa energetycznego do umowy sprzedaży lub najmu. Jednocześnie jesteś zobowiązany do przekazania tego certyfikatu nabywcy albo najemcy.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które
według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:
Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!