Niniejszy artykuł wyjaśnia czym dokładnie jest świadectwo energetyczne i jak na wyniki oceny charakterystyki energetycznej wpłynąć może przeprowadzenie remontu nieruchomości, której ono dotyczy.
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest bardzo ważnym z punktu widzenia właściciela nieruchomości dokumentem - przede wszystkim jest niezbędne w przypadku gdy planujemy sprzedać lub wynająć posiadany dom lub mieszkanie, a jednocześnie zawiera bardzo istotne informacje, dotyczące zużycia energii w budynku.
Świadectwo energetyczne, sporządzane przez uprawnionego do przeprowadzenia tej czynności audytora, zawiera kluczowe informacje dotyczące efektywności energetycznej budynku lub jego części. 4-stronicowy dokument określa szacunkowe zapotrzebowanie nieruchomości na energię, w tym niezbędną na jej:
Przygotowując świadectwo, audytor korzysta z dostępnej dokumentacji technicznej oraz informacji, uzyskanych od właściciela domu lub mieszkania, takich jak między innymi:
Wzór świadectwa jest określony w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii, obowiązującym od 28 kwietnia 2023 roku. Dokument powinien zawierać:
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest wymagane w sytuacji gdy planowana jest sprzedaż (także na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu) lub wynajem danej nieruchomości. Zawarcie umowy bez świadectwa będzie niemożliwe, a jego brak zgodnie z obowiązującymi przepisami jest wykroczeniem, zagrożonym karą grzywny do 5 tysięcy złotych. Jeżeli nie jesteśmy pewni czy dana nieruchomość posiada świadectwo energetyczne, możemy to zweryfikować w centralnym rejestrze świadectw charakterystyki energetycznej.
Świadectwo energetyczne jest wymagane także jako załącznik do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obowiązek posiadania świadectwa nie dotyczy nieruchomości przeznaczonych na własny użytek.
Świadectwo energetyczne, przygotowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i przez posiadającego odpowiednie uprawnienia audytora, swoją ważność zachowuje przez 10 lat od momentu jego sporządzenia. Zgodnie z art. 14 Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z 29 sierpnia 2014 roku (z późniejszymi zmianami): „Świadectwo charakterystyki energetycznej traci ważność przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, jeżeli w wyniku przeprowadzonych robót budowlano-instalacyjnych uległa zmianie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku”. Oznacza to, że w przypadku, gdy w budynku dokonano zmian, mających wpływ na jego efektywność energetyczną, świadectwo traci swoją ważność i konieczne jest zlecenie sporządzenia nowego dokumentu. Dotyczy to takich prac jak:
W takiej sytuacji warto jest zwrócić się o przygotowanie nowego dokumentu do specjalizującej się w realizacji takich usług firmy. Pewny Lokal współpracuje wyłącznie z doświadczonymi audytorami energetycznymi, wspierając swych klientów w zakresie audytów energetycznych, ale też prawnych i technicznych, nieruchomości.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!