Kolejne zmiany przepisów budowlanych narzucają na inwestorów i deweloperów dodatkowe obowiązki. Jednym z nich jest konieczność uzyskania certyfikatu energetycznego. W przypadku budynków od deweloperów nie jest to jednak nowy przepis. Taki obowiązek dotyczył ich znacznie wcześniej. Jednak dzięki głośnej nowelizacji i objęciu nim większej grupy właścicieli, inwestorzy są go bardziej świadomi i spodziewają się jego otrzymania od deweloperów. Czy certyfikat energetyczny do odbioru domu jest zawsze potrzebny? I co zrobić, jeżeli nie otrzymaliśmy świadectwa od dewelopera? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku jest dokumentem, który poświadcza, ile energii potrzebuje budynek, aby móc z niego korzystać zgodnie z przeznaczeniem. Szczegółowe przepisy dotyczące świadectw znajdziemy w Ustawie o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. 2014 poz. 1200 z późniejszymi zmianami).
Wskazują one, że inwestor jest obowiązany dołączyć świadectwo charakterystyki energetycznej do odbioru domu. Czyli do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Obowiązek ten wszedł w życie z dniem 28 kwietnia 2023 r. Zgłoszenie bez dołączenia certyfikatu zostanie uznane przez organ za niekompletne i zakwestionowane.
Przepisy dopuszczają jednak pewne wyjątki od tej reguły. A jednym z nich są domy do 70 mkw, jeżeli budujemy je w celu zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych. Czyli świadectwo energetyczne do odbioru domu o powierzchni 69 mkw nie jest potrzebne.
Zatem jeżeli zamierzamy nabyć gotowy budynek od dewelopera, to powinien on nam przekazać świadectwo energetyczne. Będzie to oznaczało, że w domu zamontowano źródło ciepła i nadają się do zamieszkania.
Przepisy o świadectwach energetycznych ułatwiają życie deweloperom. Pozwalają, aby świadectwo energetyczne do odbioru domu jednorodzinnego, który znajduje się w jednej inwestycji dewelopera, mogło być wykonane raz i niemal powielone dla pozostałych domów.
Wskazuje na to art. 7. ust 1., który mówi, że świadectwo charakterystyki energetycznej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, które należy do grupy budynków o jednakowych rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych i instalacyjnych, o takim samym przeznaczeniu.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
stopniu zużycia, sposobie użytkowania oraz sposobie zaopatrzenia w energię, mających wpływ na ich charakterystykę energetyczną i stwierdzonych w szczególności na podstawie dokumentacji technicznej budynku albo inwentaryzacji techniczno-budowlanej. W przypadku braku dokumentacji technicznej budynku może być opracowane na podstawie wykonanej dla jednego z tych budynków charakterystyce energetycznej.
W ten sposób deweloper może ograniczyć koszty i wywiązać się ze swojego obowiązku.
Przekazanie świadectwa energetycznego powinno nastąpić najpóźniej w momencie podpisania aktu notarialnego. Może się jednak zdarzyć, że podpiszemy umowę, a świadectwa nie otrzymamy. Stanie się tak, jeżeli podpiszemy umowę przenoszącą własność jeszcze przed zakończeniem procesu budowy. W takiej sytuacji deweloper nie musi zlecać sporządzenia świadectwa do odbioru domu, bo nie on będzie go odbierał. Ten obowiązek spadnie na nas.
Może się także zdarzyć sytuacja, że przenosimy własność odebranego już budynku, jednak deweloper nie dostarczył nam świadectwa. Jeżeli tego nie zrobi, to naraża się na karę grzywny. Na razie ich skuteczność jest jednak znikoma. Co wtedy? Mamy dwie możliwości, domagać się jego dostarczenia lub zlecić samodzielnie jego sporządzenie.
Świadectwo energetyczne co do zasady jest ważne przez okres 10 lat. Okres ten może jednak ulec skróceniu, jeżeli zmieni się charakterystyka energetyczna budynku. Na przykład poprzez docieplenie ścian lub wymianę źródła ciepła. Czy możemy więc założyć, że świadectwo energetyczne do odbioru domu wybudowanego i odebranego za nas będzie ważne przez 10 lat? W końcu przez ten okres raczej nie będziemy wymieniali okien czy docieplanie ścian. Niestety nie.
Na zużycie energii budynku mają wpływ także prace, które przeprowadzimy wewnątrz budynku. Na przykład wyburzenie lub przestawienie ścian. Zatem jeżeli mamy dom, w którym postanowiliśmy w ostatniej chwili zmienić układ przestrzenny, to zmieni się jego charakterystyka. A świadectwo, które przekazał nam deweloper, nie będzie odzwierciedlać stanu rzeczywistego.
W każdej jednak chwili możemy zaktualizować świadectwo z pomocą audytorów Pewnego Lokalu. Nasi specjaliści najdokładniej jak się da, mogą zaktualizować świadectwo energetyczne, tak aby odzwierciedlało faktyczne parametry budynku.
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!