Świadectwo energetyczne jest dokumentem, który okazuje się być niezbędny w momencie kiedy decydujemy się na sprzedaż mieszkania lub domu. Do niedawna ten obowiązek ten dotyczył wyłącznie nieruchomości wybudowanych po 2009 roku, ale obecnie są nim już objęci właściciele wszystkich nieruchomości przeznaczonych na sprzedaż bądź wynajem. Jakie dokumenty będą niezbędne na potrzeby przygotowania świadectwa energetycznego budynku? Zapraszamy do lektury artykułu.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków określiła zasady sporządzania i przekazywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków. Wcześniej ta kwestia uregulowana była w ustawie Prawo budowlane. Posiadanie świadectwa energetycznego nie jest obowiązkowe jeżeli nieruchomość jest wykorzystywana bez zamiaru jej sprzedaży lub najmu. Jeżeli jednak planujemy zbycie lub wynajęcia posiadanego przez nas domu bądź mieszkania konieczne będzie przekazanie nabywcy bądź najemcy świadectwa energetycznego budynku, lub jego części, jeżeli transakcja dotyczyć ma lokalu mieszkalnego.
Nałożenie na właścicieli nieruchomości obowiązku posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej związane jest między innymi z koniecznością dostosowania obowiązujących przepisów do regulacji unijnych, a docelowo służyć ma zwiększeniu społecznej świadomości dotyczącej potencjalnych oszczędności energii w budynkach. Informacje zawarte w świadectwie energetycznym pozwalają na oszacowanie rocznego zużycia energii i jego kosztu, co może mieć duże znaczenie w procesie sprzedaży nieruchomości.
Prawa do uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, przysługującego nabywcy lub najemcy nieruchomości, nie można się zrzec. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy nabywca lub najemca sprzedawanego (lub wynajmowanego) przez nas domu lub mieszkania oczekuje od nas przekazania świadectwa czy też nie, na sprzedającym lub wynajmującym spoczywa obowiązek przekazania dokumentu. Jeżeli nie posiadamy świadectwa charakterystyki energetycznej, konieczne będzie zlecenie jego przygotowania, do czego prawo przysługuje:
Wzór świadectwa charakterystyki energetycznej budynku oraz części budynku określony jest w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Transportu. Przygotowywane jest ono w oparciu o szczegółowe dane dotyczące budynku oraz informacje uzyskane od właściciela nieruchomości, a czasem dodatkowo o oględziny budynku, przeprowadzone przez audytora. Na potrzeby sporządzenia świadectwa audytorowi powinniśmy przekazać następujące informacje:
W przypadku braku informacji dotyczących budynku wielorodzinnego, jeśli świadectwo sporządzane jest dla mieszkania, możemy zwrócić się o ich podanie do administratora nieruchomości, który powinien mieć możliwość udostępnienia nam do wglądu świadectwa charakterystyki energetycznej całego budynku. To, na ile szczegółowe dane potrzebne będą audytorowi w celu przygotowania świadectwa energetycznego, w dużym stopniu zależy od firmy, której zlecać będziemy realizację usługi, dlatego warto jest spytać o to, jakie informacje mogą okazać się niezbędne w procesie sporządzania dokumentu. W firmie Pewny Lokal wszelkie formalności uproszczone są do minimum, a samo świadectwo przygotowywane jest przez audytora jest w ekspresowym tempie.
Świadectwo charakterystyki energetycznej może zostać nam przekazane zarówno w formie pisemnej, jak i w formie elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Dowiedz się i kliknij!
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Posłuchaj rady!