Bardzo dużo mówi się o świadectwach charakterystyki energetycznej dla domów jednorodzinnych i mieszkań. Gdy chcemy wynająć lub sprzedać nieruchomość, to dokument ten jest konieczny. Dużo rzadziej natomiast wspomina się o świadectwach charakterystyki energetycznej budynków użyteczności publicznej. A one również podlegają pod ten obowiązek. Dlatego w dzisiejszym artykule zajmiemy się właśnie tym tematem.
Definicja budynków użyteczności publicznej w polskich przepisach jest bardzo rozległa. Za takie budynki w uproszczeniu uznaje się te, w których w jakikolwiek sposób odbywa się obsługa ludności. Na przykład budynki administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, opieki zdrowotnej, społeczne, obsługi bankowej, handlu i usług, turystyki, sportu czy obsługi pasażerów.
To, że budynki użyteczności publicznej powinny sporządzać świadectwa charakterystyki energetycznej, wynika z dwóch powodów. Pierwszym z nich są przepisy, które wskazują, że budynki o powierzchni użytkowej powyżej 250 mkw, które zajmują organy wymiaru sprawiedliwości, prokuratury i administracji publicznej i w których dokonywana jest obsługa interesantów, muszą takie świadectwo umieścić w widocznym miejscu w budynku.
Obowiązek informacyjny dotyczy również budynków o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 mkw, w którym są świadczone usługi dla ludności, jeżeli świadectwo zostało sporządzone.
Drugi powód związany jest uzyskaniem informacji przez właściciela lub zarządcę budynku na temat kosztów, jakie generuje budynek. Dlatego bardzo ważne jest, aby świadectwo charakterystyki energetycznej budynku użyteczności publicznej uwzględniało jego specyfikę. A więc nie tylko rodzaj budownictwa, lecz także, w jaki sposób jest użytkowany, w jakich godzinach i z jakim natężeniem.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Poprawne sporządzenie świadectwa dla budynku użyteczności publicznej związane jest z wyborem kompetentnego audytora, który uwzględni wszystkie zmienne. Nie tylko te podstawowe.
Dlatego warto sprawdzić opinie na temat audytora oraz zweryfikować jego dotychczasowe doświadczenie. Samo wpisanie do bazy centralnego rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw nie świadczy o doświadczeniu. Jest to jedynie potwierdzenie spełnienia przez niego wymagań formalnych. Dlatego warto upewnić się, że audytor działa na rynku już długo i ma odpowiednie kompetencje.
Posłuchaj eksperta!
Kliknij i odkryj!
Posłuchaj, jak to zrobić!