Jeżeli mamy zamiar sprzedać lub wynająć mieszkanie, to jest to dla nas już oczywiste, że musimy sporządzić świadectwo energetyczne. Tak narzucają nam przepisy, a za ich niedopełnienie narażamy się na grzywnę. A co w przypadkach części budynku innych niż mieszkanie? Na przykład lokalu użytkowego w galerii handlowej. Czy dla nich również powinniśmy sporządzać świadectwo? Na te i inne istotne pytania dotyczące świadectw charakterystyki energetycznej części budynku odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Świadectwo charakterystyki energetycznej części budynku musi zlecić właściciel lub zarządca, jeżeli zamierza zbyć ją na podstawie umowy sprzedaży, lub wynająć. A informację o poszczególnych wskaźnikach musimy umieścić w ogłoszeniu. Oczywiście później świadectwo charakterystyki energetycznej części budynku przekazujemy nabywcy lub wynajmującemu. Gdy nasza część budynku ma odrębną księgę wieczystą, to jest to dla nas oczywiste.
Co, jednak gdy lokal nie ma własnej księgi wieczystej i chcemy go na przykład wynająć?
W takiej sytuacji możemy wynajmującemu przekazać świadectwo sporządzone dla całego budynku. Będzie to zgodne z przepisami, jednak nie do końca poprawne.
Zmiennych, które mają wpływ, na zapotrzebowanie energetyczne części budynku (poszczególnych lokali) jest dużo. Na przykład powierzchnia, sposób użytkowania czy nasłonecznienie. Zatem świadectwo sporządzone dla całego budynku nie będzie odnosiło się w takim samym stopniu do każdej z części. Nie będzie wiarygodne dla nas, ale również dla potencjalnego wynajmującego. Dlatego, jeżeli chcemy uniknąć sytuacji, w której wynajmujący zarzuci nam wprowadzenie go w błąd, sporządzajmy świadectwo dla każdej części budynku.
Może nam się wydawać, że sporządzenie świadectwa charakterystyki dla części budynku może być kosztowne. Jednak przepisy pozwalają na pewne uproszczenie i sporządzenie jednego świadectwa i niejako skopiowanie go dla pozostałych. Muszą być jednak spełnione pewne warunki. Jakie?
Części budynku muszą mieć jednakowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i instalacyjne. A także mieć takie samo przeznaczenie, stopień zużycia i użytkowania oraz sposób zaopatrzenia w energię, które potwierdza dokumentacja techniczna budynku. Warto jednak skontaktować się z audytorem i potwierdzić możliwość skorzystania z tego ułatwienia.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Posłuchaj podcastu z udziałem dr. Piotra Semeniuka.
Przekonaj się i obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać odbiór mieszkania w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane odbiory mieszkań według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz, na czym powinno polegać sprawdzenie stolarki okiennej podczas odbioru mieszkania.