Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem własnego mieszkania lub domu, to z pewnością zainteresowała Cię informacja pojawiająca się mediach o nowelizacji Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków. Wprowadziła ona konieczność uzyskania przez właściciela budynku certyfikatu cieplnego. Czym dokładnie jest certyfikat cieplny budynku? W jakiej sytuacji musisz się o niego postarać? A także, czy każdy audytor może taki certyfikat wystawić? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.
Jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę hasło „certyfikat cieplny budynku”, to z pewnością zdziwi Cię, że informacji na jego temat brak. Znajdziesz natomiast wszystko o świadectwach charakterystyki energetycznej budynku. Dlaczego?
Z prostego powodu — certyfikat cieplny budynku to nic innego jak inna (nieco rzadziej używana) nazwa świadectwa charakterystyki energetycznej. Możesz spotkać się także z określeniem „paszport energetyczny” budynku. To również jest certyfikat energetyczny.
Czym więc jest certyfikat energetyczny? Jest on dokumentem, w którym określone zostało całkowite zapotrzebowanie budynku lub części budynku na energię niezbędną do jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Uściślając, jest to zapotrzebowanie na energię służącą do ogrzania budynku, uzyskania ciepłej wody użytkowej, oraz pracy wentylacji. Natomiast w przypadku budynków niemieszkalnych, także energię potrzebną do oświetlenia pomieszczeń.
Certyfikat cieplny budynku jest ważny przez 10 lat od dnia wystawienia. Ważność certyfikatu może jednak ulec skróceniu, jeżeli zmieni się charakterystyka budynku. Na przykład wskutek wymiany okien na energooszczędne.
Nowe przepisy są bardzo restrykcyjne i wprowadziły ograniczenia w wystawianiu certyfikatu cieplnego budynku. Świadectwo może sporządzić tylko osoba wpisana do Centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków. Zatem jeśli zaprzyjaźniony fachowiec nie został wpisany do bazy, to nie może wystawić dla Ciebie tego świadectwa.
Świadectwo wystawione przez osobę bez uprawnień lub poza systemem jest uznawane za nieważne. Jeśli audytor chce znaleźć się na liście osób uprawnionych, musi spełnić narzucone przez przepisy warunki.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Zgodnie z nowymi przepisami, musisz uzyskać certyfikat cieplny budynku, jeśli zamierzasz dokonać jego sprzedaży lub wynająć. Przepisy nakazują, aby nowemu właścicielowi przekazać świadectwo maksymalnie w dniu podpisania umowy notarialnej. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku, odpowiednia adnotacja znajdzie się w umowie.
Natomiast jeśli chcesz tylko wynająć mieszkanie, to kopię świadectwa powinieneś przekazać najemcy w dniu podpisaniu umowy. Obowiązek ten dotyczy Cię bez względu na to, czy zamierasz wynajmować długo, czy krótko terminowo.
Certyfikat cieplny budynku jest także konieczny, jeśli zamierzasz zgłosić zakończenie budowy domu o powierzchni powyżej 70 m kw lub złożyć wniosek o pozwolenie na użytkowanie. Brak certyfikatu spowoduje niekompletność wniosku i zostanie zakwestionowany przez urząd. W przypadku mniejszych domów, wykorzystywanych do zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych certyfikat cieplny budynku nie jest wymagany.
Natomiast jeśli posiadasz już certyfikat cieplny budynku lub mieszkania, to w ogłoszeniu lub reklamie dotyczących sprzedaży, lub najmu, powinieneś podać przynajmniej wartość:
Jeśli natomiast nie zamierzasz wynajmować ani sprzedawać swojej nieruchomości, to nie masz obowiązku uzyskania certyfikatu cieplnego budynku.
Wraz z zaostrzeniem przepisów dotyczących świadectw charakterystyki energetycznej, Ustawodawca wprowadził karę grzywny za jego brak w wymaganych sytuacjach. Grzywna będzie wymierzana przez Sądy na wniosek. Minimalna wartość grzywny może wynieść 20 zł, natomiast maksymalna nawet 5 tys. zł.
Czy to oznacza, że ruszą masowe kontrole sprawdzające, czy posiadasz certyfikat?
Nie zapowiada się na to. Notariusze nie mają uprawnień, aby wymierzać kary za brak certyfikatu. Ich rola kończy się adnotacją w umowie o nieprzekazaniu certyfikatu i przypomnieniem sprzedającemu o tym obowiązku.
Prawnicy przewidują, że zapis o karach pozostanie „martwy”, dopóki służby nie otrzymają zgłoszenia, że konkretna osoba nie posiada certyfikatu cieplnego budynku. Zatem grzywny będą wymierzane tam, gdzie pojawią się spory między kupującym a sprzedającym lub wynajmującym i najemcą.
Ustawa precyzuje, kiedy zachodzi konieczność uzyskania świadectwa. Certyfikat cieplny budynku warto jednak uzyskać, jeśli chcemy sprawdzić, jaka jest charakterystyka energetyczna budynku. Czy generuje wysokie koszty użytkowania, czy raczej jest energooszczędny? I jak jego wynik „wypada” na tle nowych budynków.
Jeśli szukasz sprawdzonej firmy, która sporządzi dla Ciebie certyfikat cieplny budynku, możesz skorzystać z usług Pewnego Lokalu. Nasi fachowcy mają wieloletnie doświadczenie w audytach nieruchomości. Szybko i sprawnie sporządzają dla Ciebie certyfikat spełniający ustawowe wymogi i zaproponują rozwiązania, które wpłyną na obniżenie zużycia energii.
Dowiedz się więcej.
Zerknij i sprawdź!
Kliknij!