Od 28 kwietnia 2023 r. świadectwo charakterystyki energetycznej jest kolejnym dokumentem, o którym muszą myśleć właściciele mieszkań i domów. W celu otrzymania certyfikatu trzeba znaleźć uprawnionego audytora i podać mu informacje dotyczące naszej nieruchomości. Dopiero mając komplet danych, audytor może przystąpić do obliczania poszczególnych wskaźników. A z tym bywa różnie, więc cała procedura może się wydłużyć w czasie. Ile? To zależy od wielu czynników. Dlatego dzisiaj postaramy się odpowiedzieć na pytanie — ile się czeka i ile trwa przygotowanie świadectwa charakterystyki energetycznej.
Zacznijmy jednak od podstaw, czyli od wskazania, w jakich sytuacjach musimy uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, świadectwo trzeba przekazać nabywcy w momencie, gdy zamierzamy dokonać sprzedaży budynku, części budynku lub lokalu na podstawie:
Świadectwo musimy także przekazać wynajmującemu naszą nieruchomość.
Z punktu widzenia przepisów prawa, nie ma znaczenia czy będzie to najem krótko, czy długoterminowy. Dlatego w niektórych sytuacjach, sensownym rozwiązaniem wydaje się sporządzenie i umieszczenie świadectwa w widocznym miejscu w mieszkaniu lub domu. W ten sposób nie będziemy musieli za każdym razem przeszukiwać papierów w celu znalezienia świadectwa. I nie będzie wątpliwości, że najemca zna charakterystykę energetyczną nieruchomości.
Przed sprzedażą świadectwo jest nam potrzebne, aby umieścić informację o wartościach poszczególnych wskaźników w ogłoszeniu (reklamie) sprzedaży. Jest więc to kolejny powód, aby sporządzić świadectwo.
Ostatnią sytuacją, w której świadectwo jest obowiązkowe, jest zakończenie budowy. Jego kopię lub wydruk musimy dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której budynek ma powierzchnię mniejszą niż 70 mkw i jest przeznaczony do naszych własnych celów mieszkaniowych.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Najczęściej sprzedaż nieruchomości lub jej wynajem, nie są decyzjami podejmowanymi z dnia na dzień. Podobnie zakończenie budowy. Zatem możemy spokojnie znaleźć odpowiedniego audytora i oczekiwać na świadectwo. A ile ten czas wynosi? Zwykle jest to 7 dni roboczych. Składają się na to czas potrzebny na znalezienie audytora (około 1 dzień), czas wypełniania formularza otrzymanego od audytora (również 1 dzień). A także czas, który audytor potrzebuje, aby sporządzić świadectwo (dobrać parametry i wykonać obliczenia w specjalistycznym programie) i wprowadzić je do centralnego świadectw charakterystyki energetycznej. I jest to zwykle od 3 do 5 dni roboczych.
Pamiętajmy, że czas podawany w ogłoszeniach firm, to czas liczony od momentu przesłania przez nas wypełnionego formularza. Czyli gdy audytor ma komplet danych. Czas ten może ulec skróceniu, jeżeli mamy rzut budynku lub wydłużeniu, jeżeli nie znamy niektórych parametrów. Tak będzie najczęściej przy starszych budynkach, których dokumentacja się nie zachowała. W takiej sytuacji konieczne jest skontaktowanie się z audytorem telefonicznie. Audytor ma wtedy możliwość dopytania o nieruchomość i ustalenie poszczególnych zmiennych.
Część firm (na przykład Pewny Lokal) oferuje także usługę ekspres (czyli sporządzenie świadectwa w 24 godziny od pełnego wypełnienia formularza). Jest to więc duże ułatwienie dla kupujących, którzy w ostatniej chwili przypomnieli sobie, że potrzebują świadectwo.
Wiemy już, ile czeka się i ile trwa przygotowanie świadectwa charakterystyki energetycznej. A ile jest ważne takie świadectwo? Na szczęście znowelizowane przepisy nie skróciły ważności świadectwa. Zatem jest ono ważne przez 10 lat od dnia sporządzenia, o ile nie zmieni się charakterystyka energetyczna budynku. Czyli do dnia, w którym dokonamy rozbudowy, termomodernizacji, wymiany pieca lub innej zmiany, która ma wpływ na charakterystykę energetyczną budynku.
W takiej sytuacji musimy ponownie zgłosić się do naszego audytora i dokonać aktualizacji świadectwa. Będzie to miało znaczenie w przypadku ewentualnej kontroli. Dlatego, że karę grzywny możemy otrzymać nie tylko za brak świadectwa, ale także za jego nieaktualność. A kontroli możemy zostać poddani w dwóch sytuacjach: gdy zostaniemy wylosowani przez system do wyrywkowego sprawdzenia świadectwa lub jeżeli służby otrzymają wniosek o przeprowadzenie kontroli od osoby, której przekazaliśmy świadectwo.
Dowiedz się więcej.
Zerknij i sprawdź!
Kliknij!