Reforma mieszkań komunalnych wzbudza kontrowersje – nowe zasady weryfikacji dochodów i dziedziczenia przywilejów mają wprowadzić sprawiedliwość, ale krytycy uważają, że to zbyt mało. Dowiedz się, co budzi największe emocje i jakie zmiany są naprawdę potrzebne.
Mieszkania komunalne od dekad stanowią jeden z najbardziej spornych elementów polityki mieszkaniowej w Polsce. Z jednej strony pełnią funkcję społeczną – zapewniają dach nad głową osobom o niskich dochodach, które nie mogą sobie pozwolić na zakup lub wynajem mieszkania na rynku. Z drugiej jednak, jak wskazuje wielu ekspertów, system ten został przez lata wypaczony i w praktyce często służy utrwalaniu przywilejów.
W czerwcu 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii skierowało do Sejmu projekt nowelizacji ustawy regulującej zasady korzystania z mieszkań komunalnych. Projekt został przygotowany przez wiceministra wywodzącego się z Lewicy, co samo w sobie wywołało liczne kontrowersje – część środowisk lokatorskich uznała go za zbyt restrykcyjny, inni komentatorzy z kolei - za zdecydowanie zbyt łagodny i niewystarczająco równościowy.
Zobacz nasz najnowszy odcinek podcastu związany z mieszkaniami komunalnymi i nowym projektem ustawy MRiT z VI 2025 r.
Dlaczego reforma budzi tak duże emocje? W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej treści projektu oraz najważniejszym wątkom krytyki.
Zanim omówimy sam projekt, warto przypomnieć, jakie słabości systemu były najczęściej wskazywane przez ekspertów:
W efekcie mieszkania komunalne trafiają nie tylko do osób w trudnej sytuacji, ale także do gospodarstw domowych, które mogłyby bez problemu funkcjonować na rynku prywatnym.
Kontrowersje polityczne wokół mieszkań komunalnychNowelizacja ma wprowadzić kilka ważnych zmian:
Projekt został zaprezentowany jako krok ku większej sprawiedliwości i efektywności systemu. Jednak – jak zauważa wielu komentatorów – to tylko częściowe rozwiązanie problemu.
Zdaniem części ekspertów, propozycje MRiT nie rozwiązują kluczowych patologii systemu. Krytyka koncentruje się na trzech płaszczyznach:
1. Brak sankcji za wysokie dochody
Największy zarzut dotyczy faktu, że lokatorzy przekraczający próg dochodowy nie stracą prawa do lokalu. Jedyną konsekwencją będzie podwyżka czynszu do maksymalnej stawki. Problem w tym, że w dużych miastach czynsz maksymalny jest wciąż znacząco niższy od stawek rynkowych. W praktyce więc nawet bogaty lokator nadal będzie korzystał z preferencji, płacąc np. 50% rynkowej wartości najmu.
2. Opóźnione i uśrednione wskaźniki
Czynsz maksymalny wyliczany jest na podstawie wartości odtworzeniowej, która jest jednakowa dla całej gminy i często opóźniona o kilka lat względem realiów rynku. Oznacza to, że mechanizm wbudowany w projekt nie odzwierciedla faktycznych kosztów wynajmu mieszkań w atrakcyjnych lokalizacjach.
3. Zbyt mała odwaga polityczna
Kolejnym zarzutem jest brak odwagi w zmierzeniu się z dziedziczeniem przywilejów. Choć projekt przewiduje weryfikację dochodów w przypadku dziedziczenia, nie rozwiązuje problemu sam w sobie. Zdaniem krytyków, konieczne byłoby ustawowe ograniczenie możliwości przenoszenia prawa do najmu w ogóle – w przeciwnym razie system dalej będzie służył reprodukowaniu nierówności.
Największym paradoksem całej sytuacji jest fakt, że projekt firmowany jest przez Lewicę – środowisko tradycyjnie postrzegane jako „obrońca lokatorów”. Z jednej strony wiceminister przygotowujący ustawę podjął próbę ograniczenia przywilejów, z drugiej jednak krytycy wskazują, że projekt został „rozbrojony” właśnie po to, by nie narazić się ruchom lokatorskim.
W internecie pojawiły się już oświadczenia niektórych związków zawodowych i organizacji lokatorskich, które sprzeciwiają się propozycjom MRiT, argumentując, że „ograniczają dostęp do mieszkań komunalnych”. Zdaniem eksperta Pewnego Lokalu jest to retoryka służąca utrzymaniu status quo: głośna mniejszość broni przywilejów, wytwarzając wrażenie, że chodzi o ochronę najbardziej potrzebujących.
Powody krytyki projektu MRiT
| Problem systemu | Opis | Krytyka projektu MRiT |
| Wykup z bonifikatą | Zakup mieszkania za 10-20% wartości rynkowej | Projekt nie eliminuje bonifikat historycznych |
| Brak weryfikacji dochodów | Lokatorzy mogą zarabiać dużo, a płaca max. czynsz 50% rynku | Dalszy brak sankcji za przekroczenie progu dochodowego |
| Dziedziczenie przywileju | Automatyczne przejęcie lokalu przez dzieci/rodzinę bez sprawdzenia dochodów | Weryfikacja tylko formalna, brak zakazu dziedziczenia przywileju |
Krytycy obecnej wersji projektu podnoszą, że aby system mieszkań komunalnych spełniał swoją funkcję, konieczne są dwa twarde mechanizmy:
Projekt przygotowany przez MRiT został skierowany do Sejmu, jednak jego przyszłość pozostaje niepewna. Z jednej strony część opinii publicznej domaga się bardziej zdecydowanych zmian, z drugiej – środowiska lokatorskie już teraz określają ustawę jako zbyt restrykcyjną. W takich warunkach realne jest ryzyko, że dokument w trakcie prac parlamentarnych zostanie mocno osłabiony albo w ogóle utknie w sejmowej „zamrażarce”. Jak zwraca uwagę ekspert Pewnego Lokalu, Piotr Semeniuk, brak reform oznaczałby dalsze pogłębianie się nierówności: zamożni lokatorzy wciąż mogliby zajmować mieszkania komunalne przez długie lata, podczas gdy osoby faktycznie potrzebujące zmuszone byłyby do wynajmu na rynku prywatnym, płacąc nawet trzykrotnie wyższe czynsze.
Czynsz maksymalny a czynsz rynkowyReforma systemu mieszkań komunalnych jest potrzebna – i to w wymiarze głębszym niż proponuje obecny projekt MRiT. Kluczowe pytanie brzmi: czy mieszkania komunalne mają być narzędziem pomocy socjalnej, czy mechanizmem reprodukującym przywileje?
Odpowiedzią powinno być wzmocnienie progów dochodowych i wprowadzenie realnych sankcji w przypadku ich przekroczenia. Tylko w ten sposób mieszkania komunalne będą mogły pełnić swoją rolę – wspierać osoby o niskich dochodach i zawody kluczowe dla funkcjonowania społeczności lokalnych.
Bez odważnych decyzji politycznych Polska pozostanie w sytuacji, w której zasób publiczny służy nie tym, którzy najbardziej go potrzebują, ale tym, którzy mieli szczęście odziedziczyć dostęp do przywileju.
Całą analizę i komentarz eksperta znaleźć można w najnowszym odcinku podcastu Pewnego Lokalu, do zapoznania się z którym tu: Czy znowu lobby lokatorów komunalnych wygra z Polakami? zapraszamy.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, gdzie zawodzi system i jakie niesie to za sobą konsekwencje.
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz film ze specjalistami Pewnego Lokalu
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!