Kontrowersje polityczne wokół reformy mieszkań komunalnych – krytyka projektu MRiT

Potrzebujesz pomocy w analizie prawnej lub technicznej nieruchomości?

Reforma MRiT: polityczny spór o lokale komunalne

Reforma mieszkań komunalnych wzbudza kontrowersje – nowe zasady weryfikacji dochodów i dziedziczenia przywilejów mają wprowadzić sprawiedliwość, ale krytycy uważają, że to zbyt mało. Dowiedz się, co budzi największe emocje i jakie zmiany są naprawdę potrzebne.

Mieszkania komunalne od dekad stanowią jeden z najbardziej spornych elementów polityki mieszkaniowej w Polsce. Z jednej strony pełnią funkcję społeczną – zapewniają dach nad głową osobom o niskich dochodach, które nie mogą sobie pozwolić na zakup lub wynajem mieszkania na rynku. Z drugiej jednak, jak wskazuje wielu ekspertów, system ten został przez lata wypaczony i w praktyce często służy utrwalaniu przywilejów.

W czerwcu 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii skierowało do Sejmu projekt nowelizacji ustawy regulującej zasady korzystania z mieszkań komunalnych. Projekt został przygotowany przez wiceministra wywodzącego się z Lewicy, co samo w sobie wywołało liczne kontrowersje – część środowisk lokatorskich uznała go za zbyt restrykcyjny, inni komentatorzy z kolei - za zdecydowanie zbyt łagodny i niewystarczająco równościowy.

Czy znowu lobby lokatorów komunalnych wygra z Polakami?

Zobacz nasz najnowszy odcinek podcastu związany z mieszkaniami komunalnymi i nowym projektem ustawy MRiT z VI 2025 r.

Dlaczego reforma budzi tak duże emocje? W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej treści projektu oraz najważniejszym wątkom krytyki.

Trzy główne problemy systemu mieszkań komunalnych

Zanim omówimy sam projekt, warto przypomnieć, jakie słabości systemu były najczęściej wskazywane przez ekspertów:

  • Wykup z bonifikatą – w wielu gminach nadal możliwy jest zakup mieszkania komunalnego za ułamek jego wartości rynkowej (nawet 10–20%). To prowadzi do trwałego zmniejszania zasobu komunalnego, zamiast go chronić.
  • Brak weryfikacji dochodów – lokatorzy mogą zarabiać dowolnie dużo, a sankcją bywa co najwyżej podniesienie czynszu do „maksymalnego” poziomu. Ten jednak w dużych miastach, jak Warszawa, stanowi zwykle tylko ok. 50% stawek rynkowych.
  • Dziedziczenie przywileju – dzieci czy bliscy lokatora, nawet gdy osiągają wysokie dochody, mogą wstąpić w stosunek najmu i korzystać z preferencyjnych warunków bez dodatkowej weryfikacji.

W efekcie mieszkania komunalne trafiają nie tylko do osób w trudnej sytuacji, ale także do gospodarstw domowych, które mogłyby bez problemu funkcjonować na rynku prywatnym.

Kontrowersje polityczne wokół mieszkań komunalnychKontrowersje polityczne wokół mieszkań komunalnych

Co zakłada projekt MRiT?

Nowelizacja ma wprowadzić kilka ważnych zmian:

  • Obowiązek weryfikacji dochodów lokatorów – gminy zyskają możliwość częstszego żądania zaświadczeń o dochodach.
  • Podwyższenie czynszu dla najbogatszych lokatorów – w przypadku przekroczenia progów dochodowych czynsz ma być podnoszony do maksymalnej stawki komunalnej.
  • Nowe zasady dziedziczenia – rodzina po śmierci lokatora nie będzie mogła automatycznie przejąć mieszkania; konieczny będzie wniosek i pozytywna weryfikacja dochodowa oraz sytuacyjna.

Projekt został zaprezentowany jako krok ku większej sprawiedliwości i efektywności systemu. Jednak – jak zauważa wielu komentatorów – to tylko częściowe rozwiązanie problemu.

Krytyka projektu – zbyt łagodna reforma?

Zdaniem części ekspertów, propozycje MRiT nie rozwiązują kluczowych patologii systemu. Krytyka koncentruje się na trzech płaszczyznach:

1. Brak sankcji za wysokie dochody

Największy zarzut dotyczy faktu, że lokatorzy przekraczający próg dochodowy nie stracą prawa do lokalu. Jedyną konsekwencją będzie podwyżka czynszu do maksymalnej stawki. Problem w tym, że w dużych miastach czynsz maksymalny jest wciąż znacząco niższy od stawek rynkowych. W praktyce więc nawet bogaty lokator nadal będzie korzystał z preferencji, płacąc np. 50% rynkowej wartości najmu.

2. Opóźnione i uśrednione wskaźniki

Czynsz maksymalny wyliczany jest na podstawie wartości odtworzeniowej, która jest jednakowa dla całej gminy i często opóźniona o kilka lat względem realiów rynku. Oznacza to, że mechanizm wbudowany w projekt nie odzwierciedla faktycznych kosztów wynajmu mieszkań w atrakcyjnych lokalizacjach.

3. Zbyt mała odwaga polityczna

Kolejnym zarzutem jest brak odwagi w zmierzeniu się z dziedziczeniem przywilejów. Choć projekt przewiduje weryfikację dochodów w przypadku dziedziczenia, nie rozwiązuje problemu sam w sobie. Zdaniem krytyków, konieczne byłoby ustawowe ograniczenie możliwości przenoszenia prawa do najmu w ogóle – w przeciwnym razie system dalej będzie służył reprodukowaniu nierówności.

Lewica w ogniu krytyki

Największym paradoksem całej sytuacji jest fakt, że projekt firmowany jest przez Lewicę – środowisko tradycyjnie postrzegane jako „obrońca lokatorów”. Z jednej strony wiceminister przygotowujący ustawę podjął próbę ograniczenia przywilejów, z drugiej jednak krytycy wskazują, że projekt został „rozbrojony” właśnie po to, by nie narazić się ruchom lokatorskim.

W internecie pojawiły się już oświadczenia niektórych związków zawodowych i organizacji lokatorskich, które sprzeciwiają się propozycjom MRiT, argumentując, że „ograniczają dostęp do mieszkań komunalnych”. Zdaniem eksperta Pewnego Lokalu jest to retoryka służąca utrzymaniu status quo: głośna mniejszość broni przywilejów, wytwarzając wrażenie, że chodzi o ochronę najbardziej potrzebujących.

Powody krytyki projektu MRiT

Problem systemuOpisKrytyka projektu MRiT
Wykup z bonifikatąZakup mieszkania za 10-20% wartości rynkowejProjekt nie eliminuje bonifikat historycznych
Brak weryfikacji dochodówLokatorzy mogą zarabiać dużo, a płaca max. czynsz 50% rynkuDalszy brak sankcji za przekroczenie progu dochodowego
Dziedziczenie przywilejuAutomatyczne przejęcie lokalu przez dzieci/rodzinę bez sprawdzenia dochodówWeryfikacja tylko formalna, brak zakazu dziedziczenia przywileju

Argumenty za ostrzejszą reformą

Krytycy obecnej wersji projektu podnoszą, że aby system mieszkań komunalnych spełniał swoją funkcję, konieczne są dwa twarde mechanizmy:

  • Możliwość wypowiedzenia umowy najmu w przypadku trwałego przekroczenia progu dochodowego – z odpowiednim okresem wypowiedzenia (np. 6–12 miesięcy), by zapewnić czas na znalezienie lokalu na rynku.
  • Takie rozwiązania pozwoliłyby przywrócić rotację w zasobie, zwiększając dostępność mieszkań dla osób naprawdę potrzebujących – pracowników usług publicznych, rodzin w trudnej sytuacji materialnej czy osób z niepełnosprawnościami.

Jakie będą dalsze losy projektu?

Projekt przygotowany przez MRiT został skierowany do Sejmu, jednak jego przyszłość pozostaje niepewna. Z jednej strony część opinii publicznej domaga się bardziej zdecydowanych zmian, z drugiej – środowiska lokatorskie już teraz określają ustawę jako zbyt restrykcyjną. W takich warunkach realne jest ryzyko, że dokument w trakcie prac parlamentarnych zostanie mocno osłabiony albo w ogóle utknie w sejmowej „zamrażarce”. Jak zwraca uwagę ekspert Pewnego Lokalu, Piotr Semeniuk, brak reform oznaczałby dalsze pogłębianie się nierówności: zamożni lokatorzy wciąż mogliby zajmować mieszkania komunalne przez długie lata, podczas gdy osoby faktycznie potrzebujące zmuszone byłyby do wynajmu na rynku prywatnym, płacąc nawet trzykrotnie wyższe czynsze.

Czynsz maksymalny a czynsz rynkowyCzynsz maksymalny a czynsz rynkowy

Co dalej z mieszkaniami komunalnymi?

Reforma systemu mieszkań komunalnych jest potrzebna – i to w wymiarze głębszym niż proponuje obecny projekt MRiT. Kluczowe pytanie brzmi: czy mieszkania komunalne mają być narzędziem pomocy socjalnej, czy mechanizmem reprodukującym przywileje?

Odpowiedzią powinno być wzmocnienie progów dochodowych i wprowadzenie realnych sankcji w przypadku ich przekroczenia. Tylko w ten sposób mieszkania komunalne będą mogły pełnić swoją rolę – wspierać osoby o niskich dochodach i zawody kluczowe dla funkcjonowania społeczności lokalnych.

Bez odważnych decyzji politycznych Polska pozostanie w sytuacji, w której zasób publiczny służy nie tym, którzy najbardziej go potrzebują, ale tym, którzy mieli szczęście odziedziczyć dostęp do przywileju.

Całą analizę i komentarz eksperta znaleźć można w najnowszym odcinku podcastu Pewnego Lokalu, do zapoznania się z którym tu: Czy znowu lobby lokatorów komunalnych wygra z Polakami? zapraszamy.

Potrzebujesz pomocy prawnika lub inżyniera przy kupnie nieruchomości?

Zamów fachową pomoc z Pewny Lokal!

  • Średnio wykrywamy w nieruchomości 16 usterek.
  • Nasza kancelaria przeanalizowała tysiące umów nabycia nieruchomości.
  • Jesteśmy największą inżynieryjno-prawną firmą od audytu nieruchomości. Działamy w całej Polsce.

Gwarancja wyłapania usterek.
Doświadczeni inżynierowie i prawnicy.
Duża dyspozycyjność.

Strzałka zarezerwuj
dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości

Potrzebujesz pomocy w analizie prawnej lub technicznej nieruchomości?

Zarezerwuj online
dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości
Pewny Lokal oferuje usługę kompleksowego audytu nieruchomości (działek, mieszkań i domów) na rynku pierwotnym oraz wtórnym. Zatrudniamy prawników oraz inżynierów i sprawdzamy stan prawny oraz techniczny nieruchomości. Pomagamy m.in. przy odbiorach technicznych, analizie umów oraz ksiąg wieczystych. Dowiedz się więcej o naszej firmie oraz usługach tutaj.

Poznaj Pewny Lokal

  1. Jesteśmy jedyną w Polsce firmą kompleksowo pomagającą w bezpiecznym zakupie mieszkania zarówno od dewelopera, jak i na rynku wtórnym.
  2. Pomogliśmy ponad 30 000 klientów w odbiorze mieszkania od dewelopera.
  3. Poza odbiorami pomagamy również w analizie umów od dewelopera oraz przeprowadzamy kompleksowe audyty techniczne i prawne na rynku wtórnym.
  4. Wreszcie pomagamy też w innych kwestiach, m.in. audycie działki, badaniu termowizyjnym lub przy sprawdzeniu ekipy wykończeniowej.
  5. Termin odbioru, analizy prawnej lub innej usługi możesz wygodnie zarezerwować online tutaj.

Jakie patologie występują w systemie mieszkań komunalnych w Polsce?

Obejrzyj film, który pokaże Ci, gdzie zawodzi system i jakie niesie to za sobą konsekwencje.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Zobacz, jak sprawdzić stan techniczny mieszkania na rynku wtórnym.

Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 31 opinii.

Potrzebujesz pomocy w analizie prawnej lub technicznej nieruchomości?

Zarezerwuj online

Sprawdź nieruchomość z Pewny Lokal:

Ogólnopolska skala

Ogólnopolska skala

Działamy na terenie całej Polski.

Dyspozycyjność

Dyspozycyjność

Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.

Sieć fachowców

Sieć fachowców

Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.

Jednolity format usług

Jednolity format usług

Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.

Zgromadzona wiedza

Zgromadzona wiedza

Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.

Dowiedz się, jak bezpiecznie kupić i odebrać mieszkanie na rynku pierwotnym oraz wtórnym

Poradniki

Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów

Poradnik dla nabywców na rynku wtórnym

okładka poradnika

Poradnik o badaniu termowizyjnym

okładka poradnika

Poradnik: cesja i inne formy flipowania nieruchomości

okładka poradnika

Zobacz, jak sprawdzić stan prawny mieszkania na rynku wtórnym.

Zobacz film ze specjalistami Pewnego Lokalu

Jak sprawdzić nieruchomość?

Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka