Zarezerwuj

Akt notarialny a meldunek

W poniższym artykule wyjaśniamy, kiedy należy się zameldować w nowym mieszkaniu.

wykrzyknik kontaktu pewny lokal

Potrzebujesz pomocy prawnika lub inżyniera przy kupnie nieruchomości na rynku wtórnym?

inżynier pewnego lokalu

Potrzebujesz pomocy prawnika lub inżyniera przy kupnie nieruchomości na rynku wtórnym?

Zobacz, jak możemy Ci pomóc na rynku wtórnym.

Obejrzyj film, w którym wyjaśniamy, dlaczego warto zlecić nam audyt mieszkania lub domu na rynku wtórnym.


Jedną z czynności, które należy dokonać po zawarciu umowy kupna domu lub mieszkania, w którym planujemy mieszkać, jest zameldowanie się pod nowym adresem.

Obowiązek meldunkowy

Pomimo iż zameldowanie się w danym miejscu ma znaczenie jedynie administracyjne, obowiązek meldunkowy nadal istnieje. Oznacza to, że każda osoba mieszkająca w Polsce takiemu obowiązkowi podlega. Pojawia się on w sytuacji, kiedy zmieniamy miejsce zamieszkania lub wracamy do kraju z zagranicy. Zameldować się można zarówno podczas wizyty w urzędzie gminy, na terenie której mieszkamy, jak i przez Internet, co jest możliwe poprzez profil zaufany lub przy użyciu e-dowodu bądź certyfikatu kwalifikowanego.

Formularz należy złożyć w ciągu 30 dni od daty zamieszkania pod adresem, pod którym zamierzamy się zameldować. Na pobyt stały meldujemy się, jeżeli w danym miejscu planujemy zamieszkać na bliżej nieokreślony czas, natomiast w przypadku przebywania pod jednym okresem przez okres dłuższy niż 3 miesiące możemy zameldować się tam na pobyt czasowy, zachowując meldunek stały.
W praktyce niedopełnienie obowiązku meldunkowego nie wiąże się dla obywateli polskich z sankcjami, ale brak meldunku może okazać się problemem na przykład w przypadku zapisywania dziecka do przedszkola lub szkoły, w których obowiązuje rejonizacja, bądź podczas wyborów, ponieważ listy wyborców przygotowywane są w oparciu o informacje o zameldowaniu.

Dokumenty wymagane do zameldowania

W celu zameldowania się pod nowym adresem zobowiązani będziemy przedstawić dokumenty, które nam to umożliwią. Jeżeli planujemy zameldować się jako właściciel lokalu, wówczas konieczne będzie przedstawienie dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu prawnego do niego, na przykład aktu notarialnego, umowy najmu nieruchomości, odpisu księgi wieczystej lub wyciągu z działów I i II księgi wieczystej, orzeczenia sądu lub decyzji administracyjnej.

Jeżeli meldujemy się, nie będąc właścicielem nieruchomości, będziemy zobowiązani do przedłożenia dokumentu potwierdzającego prawo właściciela do dysponowania nieruchomością. Dodatkowo konieczne jest przedłożenie wypełnionego formularza (odpowiednio zgłoszenia pobytu stałego bądź czasowego) oraz dokumentu tożsamości.

Po złożeniu poprawnie wypełnionego formularza wraz z resztą dokumentów powinniśmy zostać zameldowani od razu. Samo zameldowanie jest usługą bezpłatną, natomiast za wystawienie zaświadczenia o pobycie czasowym zapłacimy 17 zł (zaświadczenie potwierdzające zameldowanie na pobyt stały jest bezpłatne).

Pewny Lokal oferuję usługę kompleksowego audytu nieruchomości (działek, mieszkań i domów) na rynku wtórnym. Zatrudniamy prawników oraz inżynierów i sprawdzamy stan prawny oraz techniczny nieruchomości. Dowiedz się więcej tutaj.

Zobacz, jak podpisuje się umowę sprzedaży nieruchomości u notariusza.

Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Zobacz, jak sprawdzić stan techniczny mieszkania na rynku wtórnym.

Zachęcamy do obejrzenia rozmowy z naszym inżynierem.

Poradniki

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Jak kupić nieruchomość
od dewelopera?

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Poradnik odbioru
technicznego od dewelopera

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Kary umowne w umowach nieruchomościowych

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Rękojmia
nieruchomości

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Cesja i inne formy flipowania nieruchomości

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Poradnik dla nabywców
na rynku wtórnym

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Badanie termowizyjne

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Sprawdzenie
prac wykończeniowych

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Umowa deweloperska
- na co zwracać uwagę?

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK

pewny lokal poradnik odbiory mieszkan i domow

Audyt działki

PODAJ SWÓJ ADRES E-MAIL,
NA KTÓRY MAMY WYSŁAĆ PORADNIK


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 1 opinii.

Zobacz, jak sprawdzić stan prawny mieszkania na rynku wtórnym.

Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.

Jak sprawdzić nieruchomość?

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka