Akt notarialny a meldunek - czy meldunek jest konieczny?

słuchawka telefonu
strzałka

Czy potrzebujesz inżyniera lub prawnika przy inspekcji nieruchomości

Oddzwaniamy w kilka minut!

Akt notarialny a meldunek | 797 014 014

Chcesz dowiedzieć się, czy można mieszkać w mieszkaniu/domu bez meldunku? Jakie dokumenty musimy przygotować, aby móc zameldować się w wybranym przez nas mieszkaniu/domu? W poniższym artykule wyjaśniamy, kiedy należy się zameldować w nowym mieszkaniu/domu. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o meldunku.

Jedną z czynności, które należy dokonać po zawarciu umowy kupna domu lub mieszkania, w którym planujemy mieszkać, jest zameldowanie się pod nowym adresem.

Obowiązek meldunkowy

Pomimo iż zameldowanie się w danym miejscu ma znaczenie jedynie administracyjne, obowiązek meldunkowy nadal istnieje. Oznacza to, że każda osoba mieszkająca w Polsce takiemu obowiązkowi podlega. Pojawia się on w sytuacji, kiedy zmieniamy miejsce zamieszkania lub wracamy do kraju z zagranicy. Zameldować się można zarówno podczas wizyty w urzędzie gminy, na terenie której mieszkamy, jak i przez Internet, co jest możliwe poprzez profil zaufany lub przy użyciu e-dowodu bądź certyfikatu kwalifikowanego.

Formularz należy złożyć w ciągu 30 dni od daty zamieszkania pod adresem, pod którym zamierzamy się zameldować. Na pobyt stały meldujemy się, jeżeli w danym miejscu planujemy zamieszkać na bliżej nieokreślony czas, natomiast w przypadku przebywania pod jednym okresem przez okres dłuższy niż 3 miesiące możemy zameldować się tam na pobyt czasowy, zachowując meldunek stały.

Czy można mieszkać bez meldunku

W praktyce niedopełnienie obowiązku meldunkowego nie wiąże się dla obywateli polskich z sankcjami, ale brak meldunku może okazać się problemem na przykład w przypadku zapisywania dziecka do przedszkola lub szkoły, w których obowiązuje rejonizacja, bądź podczas wyborów, ponieważ listy wyborców przygotowywane są w oparciu o informacje o zameldowaniu.

Pomimo iż zameldowanie się w danym miejscu ma znaczenie jedynie administracyjne, obowiązek meldunkowy nadal istnieje.

Dokumenty wymagane do zameldowania

W celu zameldowania się pod nowym adresem zobowiązani będziemy przedstawić dokumenty, które nam to umożliwią. Jeżeli planujemy zameldować się jako właściciel lokalu, wówczas konieczne będzie przedstawienie dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu prawnego do niego, na przykład aktu notarialnego, umowy najmu nieruchomości, odpisu księgi wieczystej lub wyciągu z działów I i II księgi wieczystej, orzeczenia sądu lub decyzji administracyjnej.

pewny lokal icon

Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?

speed clock

Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!

house icon

Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:

  1. Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
  2. Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
  3. Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!

Pod tym linkiem udostępniamy Ci darmowy poradnik.

Jeżeli meldujemy się, nie będąc właścicielem nieruchomości, będziemy zobowiązani do przedłożenia dokumentu potwierdzającego prawo właściciela do dysponowania nieruchomością. Dodatkowo konieczne jest przedłożenie wypełnionego formularza (odpowiednio zgłoszenia pobytu stałego bądź czasowego) oraz dokumentu tożsamości.

Po złożeniu poprawnie wypełnionego formularza wraz z resztą dokumentów powinniśmy zostać zameldowani od razu. Samo zameldowanie jest usługą bezpłatną, natomiast za wystawienie zaświadczenia o pobycie czasowym zapłacimy 17 zł (zaświadczenie potwierdzające zameldowanie na pobyt stały jest bezpłatne).

Potrzebujesz pomocy prawnika lub inżyniera przy kupnie nieruchomości?

Zamów fachową pomoc z Pewny Lokal!

  • Średnio wykrywamy w nieruchomości 16 usterek.
  • Nasza kancelaria przeanalizowała tysiące umów nabycia nieruchomości.
  • Jesteśmy największą inżynieryjno-prawną firmą od audytu nieruchomości. Działamy w całej Polsce.

Gwarancja wyłapania usterek.
Doświadczeni inżynierowie i prawnicy.
Duża dyspozycyjność, usługi nawet w 24 h.

Strzałka zarezerwuj
Pewny Lokal oferuję usługę kompleksowego audytu nieruchomości (działek, mieszkań i domów) na rynku wtórnym. Zatrudniamy prawników oraz inżynierów i sprawdzamy stan prawny oraz techniczny nieruchomości. Dowiedz się więcej tutaj.

Poznaj Pewny Lokal

  1. Jesteśmy jedyną w Polsce firmą kompleksowo pomagającą w bezpiecznym zakupie mieszkania zarówno od dewelopera, jak i na rynku wtórnym.
  2. Pomogliśmy ponad 30 000 klientów w odbiorze mieszkania od dewelopera.
  3. Poza odbiorami pomagamy również w analizie umów od dewelopera oraz przeprowadzamy kompleksowe audyty techniczne i prawne na rynku wtórnym.
  4. Wreszcie pomagamy też w innych kwestiach, m.in. audycie działki, badaniu termowizyjnym lub przy sprawdzeniu ekipy wykończeniowej.
  5. Termin odbioru, analizy prawnej lub innej usługi możesz wygodnie zarezerwować online tutaj.

Zobacz, jak podpisuje się umowę sprzedaży nieruchomości u notariusza.

Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Sprawdź, jak dobrze inwestować na rynku wtórnym.

Obejrzyj rozmowę ekspertów.


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 2374 opinii.

Czy potrzebujesz inżyniera lub prawnika przy inspekcji nieruchomości

Analiza prawna z Pewny Lokal:

Ogólnopolska skala

Ogólnopolska skala

Działamy na terenie całej Polski.

Dyspozycyjność

Dyspozycyjność

Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.

Sieć fachowców

Sieć fachowców

Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.

Jednolity format usług

Jednolity format usług

Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.

Jesteśmy certyfikowani

Jesteśmy certyfikowani

Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.

Dowiedz się, jak bezpiecznie kupić mieszkanie na rynku wtórnym

Poradniki

Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów

Poradnik: cesja i inne formy flipowania nieruchomości

okładka poradnika

Poradnik dla nabywców na rynku wtórnym

okładka poradnika

Poradnik: badanie termowizyjne

okładka poradnika

Dlaczego warto wykonać przegląd techniczny mieszkania na rynku wtórnym.

Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.

Jak sprawdzić nieruchomość?

Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka