Chciałbyś kupić mieszkanie, ale masz pewne obawy co do jego wyposażenia. Słyszałeś historie osób, które kupiły pięknie urządzone mieszkanie, ale gdy odebrały klucze, spotkała je niemiła niespodzianka. Były właściciel wyczyścił je ze wszystkim mebli, a części wyposażenia sprzedawanego mieszkania wymienił na stare bądź gorszej jakości. Co wtedy? Czy możesz się uchronić przez taką sytuacją? I w końcu co na ten temat mówi prawo? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.
Zgodnie z zapisami zawartymi w art. 47, 50 i 51 Kodeksu cywilnego w wyposażenie sprzedawanego mieszkania wchodzą części składowe i przynależności.
Częścią składową nieruchomości są wszystkie rzeczy, które nie mogą być od niej odłączone bez jej uszkodzenia lub istotnej zmiany całości. I części składowe nie mogą być przedmiotem osobnej umowy. O co chodzi?
Rzeczy na stałe zamontowane w mieszkaniu stanowią jego część składową. Może to być na przykład zabudowana na wymiar kuchnia wraz ze sprzętem, którego brak uniemożliwiałby jej użytkowanie, lub armatura w łazience, która jest niezbędna, aby móc z niej korzystać. Częścią składową mieszkania są też prawa związane z jej własnością, na przykład komórka lokatorska.
Natomiast przynależności, czyli rzeczy ruchome, potrzebne do korzystania z rzeczy głównej (mieszkania) zgodnie z jej przeznaczeniem mogą być uznawane za część wyposażenia sprzedawanego mieszkania, ale nie muszą. Do przynależności możemy zaliczyć na przykład wolnostojące meble takie jak stół, komoda, czy nawet rośliny w donicach itd.
Przepisy mówią także, że jeśli strony nie ustaliły między sobą, postępowania wobec przynależności to są one częścią mieszkania i w chwili nabycia przechodzą na kupującego. Aby jednak uniknąć niepotrzebnych nerwów i nieporozumień, warto wcześniej ustalić ze sprzedającym te kwestie i zawrzeć je w umowie.
Zatem sytuacja, w której sprzedający po podpisaniu aktu notarialnego usuwa część elementów mieszkania lub wymienia je na gorszej jakości jest niezgodna z prawem. A kupujący może dochodzić od niego na drodze sądowej wydania tych części składowych i przynależności.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Jeśli kupujący i sprzedający tak uzgodnili, w mieszkaniu mogą pozostać wszystkie elementy wyposażenia sprzedawanego mieszkania. Czyli nie tylko części składowe, ale i ruchome elementy jego wyposażenia — stół z krzesłami, telewizor czy obrazy.
Nie oznacza to jednak, że wystarczy, aby kupujący spakował swoje ubrania, a całą resztę zostawił nabywcy. Przed wyprowadzką musi opróżnić mieszkanie ze wszystkich swoich rzeczy osobistych (zdjęcia, pamiątki, lekarstwa) i dokumentów.
Dokumenty mogą zawierać dane poufne, więc sprzedający powinien dokładnie sprawdzić wszystkie meble, czy jakiś wyciąg bankowy z jego danymi nie zawieruszył się między półkami.
Powinien także uporządkować mieszkanie. Czyli wszelkie śmieci i produkty spożywcze powinny zostać przed niego usunięte. W innym przypadku nowy lokator może domagać się od sprzedającego zwrotu kosztów sprzątania.
To, czy w akcie notarialnym zostanie wpisane wyposażenie sprzedawanego mieszkania, zależy od decyzji sprzedającego i kupującego. Z jednej strony, jeśli sprzedający zobowiązał się, że pozostawi nam w mieszkaniu określone rzeczy, to warto to wpisać do aktu notarialnego. W ten sposób mamy pewność, że nasze interesy zostały zabezpieczone.
Z drugiej jednak strony, trzeba pamiętać, że wypis z aktu notarialnego jest przesyłany do Urzędu Skarbowego, który bada wartość sprzedanej nieruchomości, a także części wyposażenia sprzedawanego mieszkania, jeśli są tam wpisane. Zatem i sprzedaż mieszkania i sprzedaż rzeczy ruchomych będą obciążone podatkiem od czynności cywilnoprawnych (2% wartości sprzedawanej rzeczy). I nie chodzi o to, aby oszukiwać urząd, lecz by uniknąć dodatkowych komplikacji, bo przecież są one w cenie mieszkania.
Również bank kredytujący zakup nieruchomości może chcieć dodatkowych dokumentów od kupującego, jeśli w akcie notarialnym znajdą się zapisy o dodatkowych elementach.
Dlatego, jeśli mamy zaufanie do sprzedającego, możemy przyjąć, że mieszkanie jest sprzedawane wraz z całym wyposażeniem i nie wpisywać tej informacji w akcie notarialnym. Możemy też zabezpieczyć swoje interesy, spisując dodatkowy protokół lub porozumienie ze sprzedającym, w którym znajdzie się informacja, że wyposażenie sprzedawanego mieszkania jest pozostawiane przez sprzedającego w ramach ceny za nieruchomość, a ich wartość była znikoma.
Podpisanie umowy kupna lub sprzedaży jest bardzo stresującą sytuacją. Zwłaszcza jeśli to my jesteśmy stroną kupującą i zaciągamy na ten cel wieloletni kredyt hipoteczny. Zawiłe przepisy, odpowiedzialności stron, a także kwestie podatkowe dodatkowo komplikują sprawę. Dlatego nie warto zdawać się tylko na znalezione w internecie wzory umów, ale skorzystać z pomocy prawników Pewnego Lokalu.
Przeanalizują oni poszczególne zapisy umowy i zaproponują zmiany, które wpłyną na bezpieczeństwo obu stron transakcji. Doradzą także w kwestii zapisów dotyczących wyposażenia sprzedawanego mieszkania. W ten sposób zyskasz spokój, że cała transakcja przebiegła zgodnie z prawem i nie będziesz w przyszłości miał z tego tytułu problemów.
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!