Artykuł wyjaśnia, jak próg dochodowy i czynsz maksymalny wpływają na dostęp do mieszkań komunalnych. Pokazuje, że obecny system faworyzuje najbogatszych lokatorów i omawia propozycje zmian z 2025 r., które mają przywrócić sprawiedliwość, rotację lokali i skuteczne wsparcie dla potrzebujących.
Debata o mieszkaniach komunalnych powraca wraz z projektem nowelizacji przepisów skierowanym w czerwcu 2025 r. do Sejmu. W centrum sporu znajdują się dwa mechanizmy - próg dochodowy (warunek dostępu i pozostania w zasobie komunalnym) oraz czynsz maksymalny (górny poziom opłat, jaki gmina może naliczyć lokatorowi). W teorii oba mają równoważyć cele społeczne i finansowe gmin. W praktyce często jednak mają działanie odwrotne do założonego - utrwalają przywileje i ograniczają rotację lokali.
Próg dochodowy wyznacza, kto kwalifikuje się do mieszkania komunalnego i , przynajmniej w teorii, kto zachowuje do niego prawo. To miara sprawdzająca, czy gospodarstwo domowe, korzystające z lokalu komunalnego, rzeczywiście wymaga wsparcia.
Zobacz nasz najnowszy odcinek podcastu związany z mieszkaniami komunalnymi i nowym projektem ustawy MRiT z VI 2025 r.
Czynsz maksymalny z kolei to górna granica czynszu komunalnego, zwykle liczona jako procent wartości odtworzeniowej (średniego kosztu wybudowania 1 m²), ustalanej jednolicie dla całej gminy i z opóźnieniem względem realiów rynkowych.
W idealnym modelu próg dochodowy reguluje dostęp do lokali komunalnych, a czynsz maksymalny chroni najsłabszych przed nadmiernymi kosztami. W modelu funkcjonującym obecnie próg jest często martwym narzędziem, ponieważ nawet wtedy, gdy dochody lokatora komunalnego przekraczają przyjętą granicę, sankcją bywa co najwyżej podwyżka do wysokości czynszu maksymalnego, który wciąż zwykle pozostaje znacząco poniżej stawek rynkowych.
Próg dochodowy a czynsz maksymalnyW dużych miastach czynsz maksymalny obliczony od wartości odtworzeniowej bywa o około połowę niższy od stawek rynkowych w atrakcyjnych dzielnicach. Wpływają na to następujące czynniki:
W efekcie nawet czynsz maksymalny staje się ukrytym przywilejem – korzystnym dla lokatora o wysokich dochodach, który nie powinien już zajmować lokalu komunalnego kosztem osób faktycznie potrzebujących.
Zasadniczą funkcją progów jest zagwarantowanie sprawiedliwego dostępu do pomocy: wsparcie ma docierać tam, gdzie jest najbardziej potrzebne. W omawianym projekcie weryfikacja dochodów ma zostać wzmocniona, ale projekt zatrzymuje się w pół kroku: zgodnie z jego założeniami przekroczenie progu dochodowego nie będzie prowadzić do utraty prawa do lokalu komunalnego, lecz co najwyżej do podniesienia czynszu do jego maksymalnej wysokości.
To rozwiązanie:
| Scenariusz | Czynsz obecny (zł/m2) | Czynsz rynkowy (zł/m2) | Czynsz maksymalny (zł/m2) |
| Gospodarstwo A (130% progu) | 18 | 36 | 18 |
| Gospodarstwo B (220% progu) | 20 | 45 | 20 |
| Dziedziczenie (przekroczenie progu) | 18 | 40 | 18 |
Krytyczny element systemu to wstępowanie w stosunek najmu lokalu komunalnego po osobie uprawnionej. Dotychczas, zwłaszcza w przypadku umów zawieranych przed 2019 r., bywało ono praktycznie automatyczne, a dochody lokatorów dziedziczących uprawnienia nie podlegały weryfikacji.
Proponowana zmiana idzie w tym zakresie we właściwym kierunku - na proces przekazywania uprawnień do lokalu komunalnego składać się mają następujące elementy:
Jeśli próg dochodowy zostanie przekroczony, wówczas gmina może nie przedłużyć najmu. To ogranicza dziedziczenie przywileju i umożliwia skierowanie pomocy do osób, które rzeczywiście spełniają kryteria uzyskania wsparcia.
Z perspektywy sprawiedliwości społecznej i efektywności, uzasadnione byłoby zaproponowanie dwóch filarów reformy:
1. Obowiązek sprawozdawczy po stronie lokatora
Lokator samodzielnie i cyklicznie raportuje dochody (PIT online, oświadczenie z e-Urząd Skarbowy). Brak raportu byłby jednoznaczny z konsekwencjami administracyjnymi, na przykład utratą preferencji.
2. Czytelna sankcja za trwałe przekroczenie progu
Jeśli dochody stale przewyższają próg, na przykład w dwóch kolejnych okresach weryfikacji, konsekwencją mogłoby być wypowiedzenie umowy najmu z zachowanie dłuższego terminu wypowiedzenia (na przykład 6–12 miesięcy), a nie jedynie podwyżka do czynszu maksymalnego. Takie rozwiązanie przywróciłoby rotację i celowość pomocy.
Czynsz maksymalny ma swoje uzasadnienie przede wszystkim jako tarcza ochronna dla najuboższych. Ale po to, aby nie stał się stałym przywilejem osób o wysokich dochodach, musi współistnieć z twardą regułą progu dochodowego i realnymi konsekwencjami za jego przekroczenie. Dodatkowo warto rozważyć na stępujące rozwiązania:
Utrzymywanie lokali komunalnych, które wynajmowane są przez osoby o wysokich dochodach, ogranicza dostęp do nich dla tych, którzy zdarza się, że oczekują na przydział lokalu przez wiele lat w trudnej sytuacji mieszkaniowej. Zasób publiczny przestaje w ten sposób pełnić rolę narzędzia wyrównywania szans, stając się formą dziedziczonego benefitu.
Konsekwencjami takiej sytuacji są:
Wśród najważniejszych ryzyk związanych z wprowadzeniem proponowanych zmian warto wspomnieć o następujących:
Okres wypowiedzenia powinien wynosić od sześciu do dwunastu miesięcy od momentu stwierdzenia trwałego przekroczenia progu dochodowego. Towarzyszyłoby temu wsparcie doradcze obejmujące pomoc w znalezieniu mieszkania na rynku komercyjnym oraz przekazanie informacji o prawach i obowiązkach lokatora. Zwolnione w ten sposób lokale byłyby kierowane w pierwszej kolejności do osób wykonujących zawody kluczowe oraz do gospodarstw domowych o najniższych dochodach. Cały proces zostałby zdigitalizowany – dane z deklaracji PIT byłyby pozyskiwane automatycznie za zgodą lokatora, co pozwoliłoby ograniczyć formalności i zmniejszyć biurokrację.
Próg dochodowy a czynsz maksymalny w mieszkaniach komunalnychZależność między progiem dochodowym a czynszem maksymalnym w praktyce decyduje o tym, czy mieszkania komunalne pełnią funkcję narzędzia polityki społecznej, czy raczej służą utrwalaniu nieuzasadnionych przywilejów. Obecnie czynsz maksymalny, ustalany w odniesieniu do wartości odtworzeniowej, nie odzwierciedla realiów rynkowych i nie stanowi faktycznego obciążenia dla gospodarstw o wysokich dochodach. Brak obowiązku regularnego raportowania dochodów oraz brak możliwości rozwiązania umowy w przypadku trwałego przekroczenia progu powodują, że system pozostaje niespójny – zbyt łaskawy wobec uprzywilejowanych i jednocześnie niewystarczający wobec osób faktycznie potrzebujących.
Proponowane zmiany, zakładające m.in. dokładniejszą weryfikację dochodów przy dziedziczeniu lokali oraz cykliczne badanie sytuacji lokatorów, to krok w dobrym kierunku. Aby jednak reforma była realnie równościowa i skuteczna, musi zostać uzupełniona o jasną, choć humanitarną procedurę opuszczenia zasobu po przekroczeniu progu oraz o bardziej aktualne i adekwatne mechanizmy ustalania czynszu maksymalnego. Tylko wtedy możliwe będzie przywrócenie rotacji, sprawiedliwości i właściwego wykorzystania ograniczonego zasobu mieszkań komunalnych.
Więcej na ten temat usłyszeć można w najnowszym odcinku podcastu Pewnego Lokalu, w którym ekspert Piotr Semeniuk omawia szczegółowo nowe przepisy i ich konsekwencje.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, gdzie zawodzi system i jakie niesie to za sobą konsekwencje.
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz film ze specjalistami Pewnego Lokalu
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!