W poniższym artykule wyjaśniamy, czym jest książeczka mieszkaniowa.
Książeczka mieszkaniowa stanowiła przed laty alternatywę dla dzisiejszych rachunków oszczędnościowych - gromadzono na niej środki, które przeznaczone miały być w przyszłości na zakup własnego mieszkania.
Książeczka mieszkaniowa była dokumentem, potwierdzającym ilość środków na danym rachunku, spośród których każdy był rejestrowany w kasach oszczędnościowych. Najpopularniejszą wśród nich była Powszechna Kasa Oszczędności, która w 1987 roku stała się samodzielnym bankiem o nazwie Powszechna Kasa Oszczędności Bank Państwowy. Bank w 2000 roku został przekształcony w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa jako Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna. PKO BP do tej pory jest bankiem odpowiedzialnym za obsługę książeczek mieszkaniowych.
Na książeczkach mieszkaniowych gromadzone były przez wiele lat spore sumy, które miały zapewnić kolejnym pokoleniom spokojną przyszłość. Jednak na skutek rekordowo wysokiej inflacji, która miała miejsce na przełomie lat 80-tych i 90-tych (tzw. hiperinflacja, która w 1990 roku wyniosła prawie 586%) ówczesny rząd podjął liczne działania, których celem było ograniczenie kej negatywnych skutków, w tym również dotyczące produktów bankowych. Zmiany wprowadzone w Kodeksie cywilnym uniemożliwiły w praktyce sądową waloryzację oszczędności, w tym także tych, które gromadzone były na książeczkach mieszkaniowych.
Od 1995 roku możliwe jest ubieganie się o premię gwarancyjną, finansowaną przez budżet państwa, na podstawie ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Taką możliwość mają posiadacze książeczek mieszkaniowych, założonych przed 24 października 1990 roku. Pozostali mogą liczyć jedynie na wypłatę początkowego wkładu i zgromadzonych odsetek, przy czym wysokość tych ostatnich przemawia raczej za likwidacją książeczek i ulokowaniem posiadanych środków na lepiej oprocentowanych rachunkach oszczędnościowych.
W latach 1995-2005 wypłacono najwięcej premii gwarancyjnych, przy czym w początkowym okresie premia wypłacana była jedynie w przypadku kupna domu lub mieszkania. Kolejne lata przyniosły aktualizacje obowiązujących zasad wypłaty oraz wysokości premii gwarancyjnej. Zgodnie z przepisami, obowiązującymi od stycznia 2021 roku, premia gwarancyjna wypłacana będzie między innymi z tytułu:
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami każdy właściciel książeczki mieszkaniowej powinien zarejestrować ją w oddziale banku, w którym prowadzony jest mieszkaniowy rachunek oszczędnościowy. Dzięki temu możliwe będzie zweryfikowanie rzeczywistej ilości książeczek, która obecnie szacowana jest na ok. 1 milion. Warunkiem otrzymania premii gwarancyjnej jest udokumentowanie wydatków, poniesionych w związku z realizacją celów mieszkaniowych, określonych w przepisach. Wysokość przysługującej premii gwarancyjnej wyliczana jest w oparciu o wskaźnik ceny metra kwadratowego w budownictwie mieszkalnym, publikowanej kwartalnie przez GUS. Wniosek o likwidację książeczki powinien zostać złożony w terminie 90 dni od dnia wystąpienia czynności uprawniającej do wypłaty premii gwarancyjnej. Opłata za likwidację książeczki wynosi 40 zł. W każdej chwili sprawdzić można wysokość zgromadzonego wkładu, należnych odsetek oraz ewentualnej premii gwarancyjnej, składając w oddziale PKO BP wniosek o wystawienie zaświadczenia o stanie zgromadzonych środków.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Dokonanie przelewu (cesji) praw do wkładu na książeczce mieszkaniowej jest możliwe w przypadku osób z kręgu najbliższej rodziny. Należą do nich małżonkowie (również rozwiedzeni), rodzice i dzieci, dziadkowie i wnuki, rodzeństwo rodzone i przyrodnie oraz powinowaci (macocha lub ojczym i pasierbowie).
Opłata za cesję, pobierana przez bank, wynosi 70 PLN za każdą cesję. W celu dokonania cesji cedent i cesjonariusz powinni udać się do oddziału banku z dokumentami, potwierdzającymi stopień pokrewieństwa, oraz z przedmiotową książeczką mieszkaniową.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!