Na czym polega home staging? Home staging polega na profesjonalnym przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży, co w każdym przypadku będzie nieco inaczej wyglądać. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, kiedy przeprowadzamy home staging, kim jest home stager, jakie triki można wykorzystać w home stagingu oraz jaki jest koszt tych działań. Zapraszamy do lektury.
Indywidualne podejście home stagera do nieruchomości, z którą będzie pracował, jest podstawą, ponieważ każde mieszkanie wymaga nieco innych zabiegów, które pozwolą na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów.
Za pionierkę home stagingu uważana jest Barbara Schwarz, która już od lat 70-tych ubiegłego wieku, pracując jako pośrednik nieruchomości, wdrażała rozwiązania, mające na celu uczynienie nieruchomości łatwiejszą w sprzedaży i atrakcyjniejszą dla klientów. W 1999 roku założyła ona IAHSP (International Association of Home Staging Professionals - Międzynarodowe Stowarzyszenie Home Stagerów), które obecnie zrzesza tysiące członków na całym świecie. Według Barbary Schwarz home staging skraca średnio o 40% czas potrzebny na sprzedanie nieruchomości oraz o 10% podwyższa jej wartość. Są to oczywiście wskaźniki uśrednione, a każdy przypadek jest inny.
W Polsce home staging staje się coraz bardziej pożądaną usługą, ponieważ oferta mieszkań na rynku jest bardzo bogata i aby móc się wyróżnić trzeba się naprawdę postarać. Home stager, dzięki swojej znajomości rynku, trendów wnętrzarskich oraz popularnych w danym momencie stylów, we współpracy z inwestorem, powinien być w stanie tak przygotować nieruchomość, aby jej właściciel nie musiał niepokoić się o brak zainteresowanych zakupem lub najmem.
Home staging, czyli tłumacząc dosłownie inscenizacja domu, przywędrował do nas z USA, gdzie już od 1972 roku jest niezwykle ważnym elementem marketingu nieruchomości. Obecnie w USA prawie każda nieruchomość na sprzedaż lub wynajem aranżowana jest przez profesjonalnych home stagerów, lub agentów nieruchomości wyszkolonych w tym zakresie. W Polsce już od kilku lat mamy do czynienia z home stagingiem i rozwija się on u nas bardzo szybko, a na rynku istnieje wiele firm specjalizujących się w tym zakresie. Home staging to kilkuetapowe przygotowanie nieruchomości na sprzedaż lub wynajem tak, by wypadła jak najkorzystniej, aby trafiła do sprecyzowanej grupy docelowej, i sprzedała się z zyskiem.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
W zakres pracy home stagera wchodzi organizacja tego przedsięwzięcia tzn. przede wszystkim sprzątanie, ale może być to również zarządzenie remontem i transport mebli, zmiany wystroju wnętrza, dekorowanie. Osoba taka ma za zadanie sprawić, że nieruchomość będzie wyglądała jak najkorzystniej, uwydatnić zalety i zminimalizować wady. Można przeprowadzić to wszystko na własną rękę z pomocą poradników internetowych i własnego wyczucia, ale można też skorzystać z usług profesjonalistów a samemu odpocząć od tej niełatwej i wymagającej ogromnego nakładu czasu pracy. Home staging jest usługą od dawna popularną na świecie i zyskującą coraz większą popularność również w Polsce, a polegającą na ciekawym przygotowaniu i zaaranżowaniu wnętrza, co służyć ma zwiększeniu wartości nieruchomości. Ta wartość powinna mieć oczywiście wymiar finansowy, ale dla inwestora będzie oznaczać też skrócenie czasu prezentacji oferty, co również niesie ze sobą wiele korzyści.
Home staging może oznaczać zarówno przeprowadzenie generalnego remontu mieszkania, jeżeli jest taka konieczność, a właściciel dysponuje wystarczającym budżetem, jak i wykorzystanie jedynie drobnych detali i dekoracji, które uczynią nieruchomość bardziej atrakcyjną wizualnie dla potencjalnego klienta.
Wiele osób decydujących się na kupno mieszkania zaczyna od przejrzenia ogłoszeń nieruchomości dostępnych w internecie. Ofert jest wiele, więc znalezienie wymarzonego lokalu zajmuje sporo czasu. Właściciele nieruchomości doskonale wiedzą, że klienci nie zwracają uwagi wyłącznie na lokalizację i cenę. W przypadku ogłoszenia niezwykle ważne będzie zadbanie o odpowiednią oprawę wizualno-estetyczną. Umiejętne sfotografowanie pomieszczeń ma ogromny wpływ na zainteresowanie potencjalnego nabywcę nieruchomością. Warto pomyśleć o skorzystaniu z usług home stagera, który wykona profesjonalną sesję fotograficzną nieruchomości. Zwiększy to szanse na znalezienie kupca i sprzedanie lokalu. Pierwszym etapem jest oczywiście konsultacja ze specjalistą. Będzie nim osoba, która oceni mieszkanie obiektywnie, znajdzie jego słabe i mocne strony. Atuty nieruchomości zostaną oczywiście wyeksponowane. Należy poinformować home stagera o tym, z czego wynikają problemy ze sprzedażą obiektu.
Po konsultacji następuje kolejny etap, czyli zaproponowanie prac przez specjalistę. Zostanie ustalony również budżet przeznaczony na odpowiednie zaaranżowanie pomieszczeń. Trzeba liczyć się wobec tego z wydatkami na przykładowo pomalowanie ścian, naprawienie usterek, zmianę oświetlenia itd. Oczywiście nie trzeba tego kupować, wiele rzeczy można wypożyczyć na czas sesji fotograficznej. Trzecim etapem jest przystąpienie do realizacji ustalonych założeń. Należy podpisać umowę z usługodawcą, w której znajdzie się między innymi zakres prac. Można przeprowadzić je samodzielnie lub powierzyć to zadanie ekspertowi. Drugie rozwiązanie jest zdecydowanie wygodniejsze, bo nie trzeba zajmować się zakupem mebli, materiałów wykończeniowych, koordynacją ekipy itd. Wynajęty specjalista udekoruje pomieszczenia, zadba o właściwe oświetlenie, wyeksponowanie atutów. Czwarty etap dotyczy sesji zdjęciowej z fotografem. Na koniec następuje opracowanie oferty sprzedażowej. Piąty etap dotyczy wybrania przez klienta zdjęć i sporządzenia atrakcyjnego dla potencjalnego nabywcy opisu do ogłoszenia.
Zabiegi, przygotowujące nieruchomość dla potencjalnych klientów, są bardzo zróżnicowane, a każdy przypadek wymaga podjęcia nieco innych działań.
Jeżeli na przykład mieszkanie było wcześniej zamieszkane, konieczne będzie zneutralizowane wnętrza, a więc pozbawienie go cech właściciela. Dzięki temu potencjalnemu klientowi łatwiej będzie w takim wnętrzu poczuć się jak u siebie, a także docenić jego potencjał. Ważne jest też, aby nie pokazywać pustego mieszkania, ale takie już zaaranżowane. Ma to duże znaczenie zarówno dla klientów, którzy je oglądają, jak i tych, którzy dopiero poszukują oferty na portalu nieruchomościowym i trafią tam na zdjęcie „naszego” mieszkania. Home stager musi wiedzieć, jakie zabiegi pozwolą na wyróżnienie mieszkania spośród całej reszty ofert oraz na zachwycenie klientów jego wyjątkowością, ale też jego dostosowaniem do ich gustu.
Home staging pokazuje potencjalnemu właścicielowi mieszkania lub domu jak może wyglądać jego życie. Nie ma tu lepszych i gorszych, mała kawalerka pod Warszawą może być przyjemniejsza niż wielki apartament w nowym budownictwie jeśli będzie odpowiednio urządzona i pokazana.
Za tym wszystkim idzie nie tylko sam fakt, czy sprzedamy nasza nieruchomość, ale najważniejsze - za ile ją sprzedamy. Dobrym home stagingiem można znacząco podnieść jej cenę, a badania rynku amerykańskiego wskazują, że może to być nawet o 12% więcej od ceny rynkowej.
W przypadku wynajmu nieruchomości home staging ma tak samo duże znaczenie. Świeże, odnowione i urządzone z klasą, przytulne mieszkanie czy dom będą potencjalnie bardziej atrakcyjne (a nawet droższe), bo wynajmujący wprowadza się “na gotowe” a przede wszystkim od razu czuje przytulnie i domowo.
Podczas pierwszej konsultacji z inwestorem, która zawsze musi poprzedzać pracę z mieszkaniem, ustalany jest kompleksowy plan działania. Kluczowe jest określenie grupy docelowej, do której chcemy trafić z produktem, jakim jest w tym przypadku mieszkanie. Warto tu zaznaczyć, że home staging nie ma jedynie wymiaru wnętrzarskiego, ale również (a może przede wszystkim) sprzedażowy, dlatego też tak ważna jest odpowiednia strategia działania. Określenie grupy docelowej pozwoli na ustalenie, jaki styl wnętrza będziemy chcieli osiągnąć i jakie rozwiązania, które cieszą się popularnością w danej grupie, zastosujemy.
Na przykład w przypadku studentów, którzy są bardzo ważną grupą najemców, atrakcyjnym rozwiązaniem będzie stworzenie stylowej strefy pracy, a także zapewnienie kameralnego miejsca ma potrzeby pracy w sieci (tzw. selfie kącik).
Są to często pomysły, które przeciętnemu właścicielowi mieszkania nie przyszłyby do głowy, a które mimo swej prostoty mają ogromny wpływ na odbiór danej nieruchomości przez klientów.
Konieczne jest też przedyskutowanie oczekiwań właściciela odnośnie zysku, jaki chce osiągnąć, a także określenie budżetu na home staging. Home stager może pracować zarówno na małym, jak i nawet kilkunasto- lub kilkudziesięciotysięcznym budżecie- wszystko zależy od inwestora i efektu, jaki ma zostać finalnie osiągnięty.
Jednym z podstawowych źródeł inspiracji dla home stagera powinny być media społecznościowe, zwłaszcza w kontekście dostosowania stylu mieszkania do potrzeb grupy docelowej. Obecnie prywatni inwestorzy nie wykorzystują ich potencjału na tyle, na ile jest to możliwe, ale home stagerzy już tak.
Home staging to nie tylko remont mieszkania, jednak podstawą powinno być, chociażby odświeżenie nieruchomości. Najważniejsze jest osiągnięcie czystości, przytulności, wywołanie wrażenie domowej atmosfery i spełnienia oczekiwań estetycznych klienta z danej grupy docelowej. Natomiast zrobienie remontu takiego jak zmiana podłóg, malowanie ścian, wymiana okien są już inwestycją w nieruchomość, której potencjalny zwrot trzeba rozliczyć w swoim budżecie, a z pomocą przyjdzie na pewno agencja nieruchomości lub firma home stagingowa. Przyszły właściciel lub najemca, wprowadzając się do wyremontowanego mieszkania, będzie miał poczucie przyjścia na gotowe i pozostanie mu wstawianie mebli i urządzenie wystroju na własną modłę.
Remont jest szczególnie konieczny w przypadku wynajmu. Zostawienie go na barkach wynajmującego raczej się nie zdarza.
Badania przeprowadzone w USA pokazały, że zastosowanie home stagingu sprawia, że nieruchomość sprzedaje lub wynajmuje się o 41% szybciej, oraz zwiększa jej wartość o 12%.
Home staging stosuje się w przypadku przygotowania nieruchomości na sprzedaż, jak i na wynajem. W przypadku nieruchomości na sprzedaż ważne są dla kupujących takie rzeczy jak np. nowe okna, podłogi, generalny remont a meble i dodatki chcą zwykle powierzyć dekoratorowi wnętrz lub urządzić je sami. Efekt pracy home stagera pokazuje im wtedy, jak może wyglądać ich życie w danym miejscu, daje subtelne wskazówki i robi pierwsze wrażenie. Można wtedy skorzystać z wynajmu mebli zamiast kupowania ich.
W przypadku wynajmu nieruchomości home staging wydaje się być szczególnie ważny. Wszak zwykle ludzie chcą mieć już urządzona, chociażby kuchnię i łazienkę i nikt nie planuje robić w wynajmowanym mieszkaniu generalnego remontu. Urządzone podstawowo mieszkanie podnosi cenę wynajmu, a potencjalni wynajmujący poza przeniesieniem swoich rzeczy osobistych nie muszą martwić się o nic.
Home staging ma na celu pokazanie potencjalnemu nabywcy lub najemcy mieszkania w jak najlepszym świetle, ale także (lub jako osobna usługa) zrobienie świetnych zdjęć nieruchomości na strony sprzedażowe. Dobra fotografia uwypukli to, co w mieszkaniu najlepsze i schowa to, co najmniej korzystne. Tym samym więcej osób przyjdzie przekonać się na własnej skórze daną nieruchomość. Bez dobrych zdjęć dużo mniej osób zadzwoni do agenta lub do sprzedającego.
Nabywca lub najemca kiedy widzi zdjęcia ma mieć przedsmak tego, co zobaczy na żywo, ma zakochać się w mieszkaniu już na tym etapie przeglądania ogłoszenia. To, co zobaczy na żywo nie może być jednak znacząco inne i mniej korzystne niż na zdjęciach. Nie powinien od wejścia przeżyć szoku i podziwiać jedynie kunsztu fotografa, który brzydkie mieszkanie zamienił na fotografiach w drogi apartament. To zdjęcie i fotograf stojący za obiektywem ma przedstawić mieszkanie korzystnie, ale również realnie, a w tym musi mu pomóc home stager, aranżując je najlepiej jak się da.
Czystość i schludność, odświeżenie
W przygotowaniu nieruchomości na sprzedaż nie ma nic ważniejszego niż posprzątanie jej. Jeśli nie mamy funduszy ani na home stagera, ani na remont chociażby powierzchowny, to tak czy inaczej nie zostawiajmy mieszkania w stanie nieczystości. Wystarczy wyrzucić lub oddać stare meble, pozbyć się śmieci, myć podłogi, okna i inne powierzchnie. Odświeżenie ścian, to nie wydatek rzędu tysięcy złotych a pomalowanie ich na zwykły biały kolor w połączeniu z porządkiem zmieni mieszkanie niewyobrażalnie. Może nie będzie urządzone, ale będzie dla przyszłego nabywcy czysta białą kartką, którą w czasie oglądania będzie aranżował po swojemu i da pole do jego wyobraźni.
Czyste, puste mieszkanie będzie też wydawało się większe niż umeblowane, więc lepiej pozostawić je takim niż urządzić w niekorzystny sposób.
Czystość i schludność mieszkania to absolutna baza do dalszego home stagingu. Nie zapominajmy, że home staging to nie tylko ładne dekoracje i designerskie meble. Naprawdę lepiej zainwestować w dogłębne sprzątanie, malowanie ścian pozostawić i mieszkanie pustym.
Odgracanie i brak rzeczy prywatnych
Sprzątanie mieszkanie, odświeżenie go i potocznie mówiąc, odgracanie go ze starych, niemodnych przedmiotów służy nie tylko efektowi wizualnym i podniesieniu higieniczności miejsca, ale też pozwoli poczuć się klientowi jak w domu. Oczywiście klient będzie się czuł lepiej, przyjemniej a mieszkanie zyska przestrzeni i oddechu, ale ma to też inny cel. Ma być dla klienta pusta kartką, którą sam będzie mógł zapisać, marzeniem które dopiero rodzi się w jego głowie, przyszłym domem, który już w monecie pierwszego oglądania dekoruje w myślach i zaczyna czuć się jak u siebie.
Pozostawienie tam rzeczy prywatnych takich jak zdjęcia rodzinne, dyplomy, pamiątki i inne rzeczy prywatne, nie pozwoli przyszłemu nabywcy poczuć się jak u siebie, a sprawi jedynie wrażenie, że będzie widział czyjś dom, który już jest zamieszkany i nie ma co w nim zmieniać.
Dekoracje i zieleń
Dekoracje, chociaż nie są aż tak ważne jak czyste, odświeżone wnętrze, pozwalają czuć się przytulnie i wyobrazić przyszłe życie w danym wnętrzu. Postawienie kilku roślin doniczkowych dodatkowo je ociepli i nada życia. Kolor zielony i natura działają łagodząco na zmysły. Pamiętajmy by z dekoracjami nie przesadzić. Chociaż wszystko zależy od tego, jakiemu klientowi dedykujemy nasze mieszkanie, to zły wystrój wnętrza może skutecznie oszpecić mieszkanie. Jeśli nie czujemy się pewnie w urządzaniu wnętrz lepiej zatrudnijmy profesjonalnego home stagera. Jeśli nas na niego nie stać nie idźmy w zbyt odważne aranżacje czy jeden kolor pojawiający się we wszystkich dodatkach. Wybierzmy lepiej kolory uzupełniające się, palety można wygenerować za darmo w internecie. Jeśli i tu nie czujemy się pewnie postawmy lepiej na wnętrze proste, jasne i czyste. Klasyczne biele, mało wzorzyste meble, odcienie beżu, szarości czyli kolory neutralne sprawdzą się wszędzie.
Nie przesadzajmy też z dodatkami i bibelotami, kilka roślin doniczkowych czy świeczek w zupełności wystarczy, żeby jasne wnętrze nabrało uniwersalnego wydźwięku i prezentowało się dobrze w oczach większości osób.
Zadbanie o nastrój zapachem, świeczkami, małymi dekoracjami czy chociażby ciasteczkami i herbatą na przywitanie oglądających również podniesie przytulny nastrój.
Oświetlenie
Nie trzeba być profesjonalnym fotografem by wiedzieć, jak dużą rolę gra oświetlenie w pokazywaniu ludzi i rzeczy w tzn. najlepszym świetle. Profesjonalny home stager będzie doskonale wiedział jakie światło podnosi nastrój wnętrza oraz gdzie jest ustawić. Dobre oświetlenie pomoże też w fotografii nieruchomości, uwypukli zalety domu, zwiększy go optycznie. Jeśli nie inscenizujemy nieruchomość sami i nie mamy pojęcia jak zabrać się za oświetlenie lepiej nie przesadzić. Pamiętajmy, że im jaśniej, tym lepiej szczególnie kiedy mieszkanie jest ciemne. Lepsze jest światło o odcieniu ciepłym lub neutralny, jest ono przyjemniejsze i mniej męczące, tworzy przytulny nastrój. Jednak, kiedy mamy ściany pomalowane na kolory takie jak żółty czy pomarańczowy (co samo w sobie jest odważnym pomysłem) być może lepiej obchodzić je bardziej neutralnym i chłodniejszym światłem.
Nastrój pomogą również stworzyć małe lampki np wiszące, lub delikatne punktowe światło zlokalizowane np. przy pułkach z książkami czy kanapie.
Bardzo ważne jest światło dziennie i jeśli mamy go dużo nie psujmy go światłem sztucznym. Starajmy się rozprowadzić światło dziennie np. poprzez użycie lustra, na większej powierzchni. Najlepiej też przyjmować oglądających w czasie kiedy w mieszkaniu jest najładniejsze światło dzienne, oczywiście o ile jest to możliwe.
Czysta, odnowiona łazienka
Nic nie odrzuca tak jak brudna toaleta, rdza na wannie i zacieki, resztki mydła lub, o zgrozo, włosy w odpływie lub muszla klozetowa pełna brązowych zacieków świadczących o jej wiekowości i wielokrotnym użytkowaniu. Nie chcemy by nasi potencjalni klienci czuli się jak w toalecie na starym dworcu. Jeśli więc planujesz sprzedać lub wynająć nieruchomość i home staging przeprowadzić sam zacznij od czystości, przede wszystkim w łazience i toalecie. Warto zainwestować trochę pieniędzy w jej podstawowy remont taki jak wymiana armatury łazienkowej i kafelków jeśli stare są bardzo wiekowe. Zmiana glazury to większy wydatek i więcej pracy, jest też ryzyko, że klient nie będzie podzielał naszego gustu szczególnie w przypadku sprzedaży mieszkania. Wymieniać glazurę lepiej gdy chcemy mieszkanie czy dom wynająć.
Ogólnie lepiej robić to w przypadku gdy stara glazura jest w naprawdę złym stanie i wymienić ją na jak najjaśniejszą i gładką, bardzo uniwersalną.
Nowe okna i podłogi
Wyeksponowane okna nadają nieruchomości więcej światła, przestrzeni, schludności. Naturalne światło jest niezwykle ważne, więc jeśli jest go mało należy szczególną uwagę zwrócić na właśnie okna. Dodatkowo dla potencjalnych kupujących jest to duży wydatek i wiele zachodu, jeśli sami muszą je wymienić. Nie należy przytaczać okien ciężkimi zasłonami, a małą ilość okien i przestrzeni dopełnić można lustrami postawionymi tak aby odbijały dzienne światło.
Podłoga natomiast powinna być oczywiście czysta i lśniąca. Sprawiać wrażenie nieużywanej i zadbanej.
Zidentyfikowanie klienta i dostosowanie do niego mieszkania
Zidentyfikowanie klienta to jedna z podstawowych czynności, którą wykonuje home stager w swojej pracy. Innym osobom dedykowane będą kawalerki w blokach, innym lofty w centrum miasta a innym domy na przedmieściach. Liczy się też, nie oszukujmy się, zasobność portfela i wartość nieruchomości. To do nich dostosowuje się wystrój wnętrza. Jeśli mamy nieruchomość o bardzo dużej wartości to warto zainwestować w usługi home stagera, który wykreuje eleganckie i modne wnętrze odpowiadające potrzebom potencjalnego nabywcy. Nie oznacza to, że klient kupujący kawalerkę nie ma wymagań.
Liczy się lokalizacja, trendy w danym mieście, sąsiedztwo itp. Natomiast dla każdego klienta mieszkanie powinno być czyste, schludne i odświeżone. Home stager dopasuje kwestie wystroju i detali pod potencjalnego nabywcę za nas.
Zdecydowanym plusem samodzielnego przygotowania mieszkania czy domu na sprzedaż jest przede wszystkim brak ponoszenia kosztów zatrudnienia home stagera. Mamy jednak wtedy na głowie bardzo dużo: od remontu, generalnego sprzątania, po martwienie się kolorami ścian i możliwymi elementami wystroju wnętrza, definiowaniu grupy docelowej. Jest to pełnoetatowa praca i wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Warto zastanowić się czy nie lepiej poświęcić te kilkaset złotych i mieć więcej czasu dla siebie, a home staging zostawić profesjonalistom.
Szczególnie w przypadku nieruchomości o dużej wartości, gdzie klient jest bardzo wymagający nasze oszczędności na home stager mogą odbić się czkawką, będziemy mieć problem z jej sprzedażą lub będziemy musieli opuścić cenę.
Agencje - jak wybrać firmę?
Na Polskim rynku jest obecnie sporo firm i agencji nieruchomości zajmujących się home stagingiem. Przed zatrudnieniem warto prześledzić ich recenzje w internecie, a może opinie od osób znajomych i zatrudnić kogoś z polecenia.
Większość z nich prowadzi strony, blogi i social media. Tam będzie można zobaczyć ich przykładowe aranżacje i zobaczyć czy nam odpowiadają. Warto dostosować usługi pod swoją nieruchomość, nie ma bowiem sensu zatrudniania najdroższej firmy na rynku zajmującej się głównie luksusowymi nieruchomościami kiedy mamy na sprzedaż kawalerkę po babci. Mniejsze agencje robią również świetne projekty dostosowane pod np. mniejsze mieszkania i innego klienta.
Najważniejszy jest dobry kontakt z home stagerem, dobre recenzje innych klientów i satysfakcjonujące nas aranżacje. Warto zobaczyć też jakiej jakości zdjęcia nieruchomości oferują. Liczy się również cena więc nie czuj się skrępowany o nią pytać w pierwszej kolejności po skontaktowaniu się.
Pamiętaj również o korzystaniu z usług zarejestrowanych firm. Rozmawiając z daną firmą określ dokładnie na czym Ci zależy, ale też przyjmuje sugestie home stagera, jeśli się z Tobą nie zgadza. To on określa grupę docelową i często mimo, że nam może nie do końca pasować przedstawiona przez niego wizja, to wystrój idealnie będzie trafiał do potencjalnych kupujących.
Home staging a agencje nieruchomości
Wiele agencji nieruchomości ma agentów, którzy przeszli kursy home stagingu lub agencje po prostu współpracują z home stagerami, zatrudniające fotografów. Często to agent nieruchomości zajmować się będzie tez home stagingiem więc nie będziemy musieli specjalnie szukać firmy. Warto jednak przyjrzeć się recenzjom i aranżacjom wykonanym przez daną osobę zanim się na nią zdecydujemy, dowiedzieć się o koszty i sprawdzić czy firma dysponuje usługami profesjonalnego fotografa wnętrz. Często home stager jest również zawodowym fotografem i zajmuje się wszystkim.
Jak działa home stager? - umowy, formalności, zakres
Przede wszystkim korzystaj jedynie z usług zarejestrowanych firm, z którymi wcześniej podpisuje się umowę. To jej warunki będzie musiał zrealizować home stager i ewentualnie od ich niezrealizowania można się odwoływać w przypadku problemów. Osoba taka dysponuje powierzonymi przez Ciebie pieniędzmi na zakup mebli, dekoracji czy zrobienia remontu więc musi ze wszystkiego się dokładnie rozliczyć.
Zwykle w czasie podpisywania umowy wpłaca się około połowę kwoty jako zaliczkę, a resztę po wykonanej usłudze. Home stager robi plan i pokazuje klientowi brief, określa grupę docelową, planuje zakupy oraz etapy przeprowadzania aranżacji. Często zajmuje się też transportem i remontem więc na jego głowie może spoczywać dużo zadań, które oczywiście podnoszą cenę wykonywanych usług.
Na podstawie zdjęć agencji zajmującej się home stagingiem i aranżacją wnętrz miomaro.pl widzimy, jak wpływa on na jakość nieruchomości.
Bardzo ważnym etapem pracy z mieszkaniem, jeżeli było ono już wcześniej zamieszkane, jest jego zneutralizowanie, co oznacza usunięcie z pola widzenia potencjalnego klienta wszelkich elementów osobistych, takich jak zdjęcia rodzinne, pamiątki etc. Dzięki temu zabiegowi najemca lub nabywca będzie mógł, oglądając mieszkanie, zobaczyć siebie w tym wnętrzu, a także dostrzec jego pełny potencjał w przestrzeni. Dobrze jest też nie pokazywać pustego mieszkania, a takie już zaaranżowane. Zdjęcia takiego wnętrza pozwalają klientom na wizualizację tego, co można osiągnąć w danej przestrzeni.
Ważne jest, aby nasza oferta wyróżniała się wśród innych. Dlatego tak duże znaczenie ma ustalenie, jaki kadr pozwoli osiągnąć taki efekt. Może warto stworzyć krótki film, który przyciągnie uwagę użytkowników portali nieruchomościowych? Klienci powinni być ofertą zachwyceni, nie tylko zainteresowani, a prezentowany standard powinien być co najmniej taki, jak ten, do którego są na co dzień przyzwyczajeni lub nawet od niego wyższy.
Home staging może być bardzo rozbudowany i uwzględniać nawet generalny remont. Wszystko zależy od potrzeb inwestora i jego możliwości. Sposób działania home stagera można tu porównać do metod flipperów, przy czym w tym drugim przypadku remont jest podstawą, a home staging może rozpocząć się nawet od momentu, kiedy mieszkanie jest już umeblowane, ale wymaga nadania mu wyjątkowego charakteru.
Co ważne, sam remont nie pozwoli osiągać we wnętrzu poczucia, że jesteśmy u siebie, a to ma w dużym uproszczeniu na celu home staging. Często inwestorzy bardzo dużo płacą za remont nieruchomości, ale nie uwzględniają w budżecie środków na home staging. W rezultacie brak jest efektu wizualnego - wnętrze jest w porządku, ale nic poza tym, a klient powinien się nim móc zachwycić. Charakter wnętrza budują dodatki - obrazy, tekstylia, kwiaty. Dzięki nim przestrzeń się zmienia, co często jest przez inwestorów niedoceniane.
Home staging to profesjonalna aranżacja nieruchomości na sprzedaż lub wynajem przeprowadzona przez firmę home stagingową lub wykwalifikowaną agencje nieruchomości. W skład usług home stagera może wchodzi aranżacja wnętrza, dekoracji jak i fotografia nieruchomości, lub dodatkowo remont, transport, sprzątanie. Większość osób interesuje cena takich usług i jest to zrozumiałe. Jednak bardzo zależy ona od zakresu wykonywanych usług, a więc od tego jak dużo zdecydujesz zrobić się sam i w jakim stanie jest nieruchomość. Może wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Etapy pracy home stagera
1. Konsultacja, propozycja prac i brief
Konsultacja wraz z propozycją zmian to koszt, zależnie od firmy 150-500zł. Na tym etapie omawiacie z home stagerem wszystko. Nieruchomości, jej położenie, obecny, stan, Twoje wymagania i oczekiwania. Home stager ogląda nieruchomość i potem na podstawie powyższego przedstawia klientowi brief z wyceną, planem pracy. Tu nadchodzi moment akceptacji usługi i ewentualnych zmian. Podpisujecie umowę i home stager przystępuje do pracy.
2. Rozpoczęcie i realizacja
Realizacja prac zależy od rodzaju wybranej usługi i może być kompleksowa, częściowa lub wykonywania przez nas samodzielnie na podstawie wskazówek i wytycznych od home stagera.
3. Sesja zdjęciowa nieruchomości
Realizacja planu home stagera prowadzi do profesjonalnej sesji nieruchomości. Zdjęcia posłużą do wystawienia oferty sprzedażowej.
Firmy Home stagingowe zwykle mają różne pakiety usług. Po wycenie realizacji i stworzeniu planu aranżacji dla danej nieruchomości możesz zatrudnić do wykonania tych zmian daną firmę. Drugą opcją jest, szczególnie w przypadku dużych realizacji, przekazanie przez firmę planu działań wraz z kontaktami do podwykonawców i adresów sklepów. Oznacza to, że home stager tworzy plan dla Twojej nieruchomości, który jeśli chodzi o remont i zdobycie np mebli, możesz wykonać sam wedle wskazówek. Płacisz wtedy za konsultację, docelową aranżację na miejscu z gotowymi produktami i sesję zdjęciową. Sam natomiast kontaktujesz się z ekipą remontową i przekazujesz im wytyczne, sam zdobywasz elementy wyposażenia wnętrz i produkty potrzebne do wykonania prac.
Taka opcja na pewno jest dużo tańsza, niż gdy home stager wykonuje wszystko krok po kroku samodzielnie. Oczywiście ceny działania podwykonawców i wyposażenia nigdy nie wliczają się w wynagrodzenie home stagera, a Ty sam musisz dopilnować ich realizacji. Przykładowy koszt takiej realizacji to mniej więcej 500zł np. 9010studio.pl
Realizacja kompleksowa, co wchodzi w jej skład i koszty.
W ofertach kompleksowych, gdzie home stager sam, za naszym pisemnym przyzwoleniem po podpisaniu umowy, przeprowadza wszelkie prace, w skład realizacji wchodzi bardzo dużo usług.
Może to być aranżacja 2D lub 3D, dostępność planu online, raport z propozycjami zmian i określeniem grupy docelowej, dobór stylistyki wnętrza i plansze inspiracyjne, ale także nadzór nad całym procesem. Sprzątanie, stylizacja, transport i zakup mebli i dodatków, nadzór ekipy remontowej i zgodności wykonywanych prac z projektem i oczywiście profesjonalna sesja zdjęciowa. Podstawą każdej usługi jest konsultacja i stworzenie planu. Tego typu usługi są wyceniane bardzo indywidualnie i dochodzić mogą zamykać się w granicy kilkuset do kilku tysięcy złotych zależnie od tego ile pracy trzeba w nieruchomości włożyć i jaka jest jej wielkość.
Płatność od ceny nieruchomości i od metra kwadratowego:
Niektóre firmy w swoim cenniku mają płatność od ceny nieruchomości.
1. Np. przygotowanie nieruchomości do sprzedaży 1-3% ceny nieruchomości.
2. Prezentacja nieruchomości 1,5% ceny nieruchomości
Realizacje w pakietach, płatne od m2.
Każda firma home stagingowa ma różne pakiety usług. Niektóre decydują się na płatność za ich usługi liczone od metra kwadratowego.
1. Realizacja pod klucz kompleksowa zawierająca projekt, wizualizację komputerową wnętrza, zajęcie się aranżacją, nadzór nad pracami, zakupy, doradztwo, sesja fotograficzna. 160-180zł/m2
2. Realizacja częściowa, nie obejmuje nadzoru nad pracami, dokonywania zakupów 100-120zł/m2
Jak widać koszt usługi home stagera bywa różny i zależy od wielu czynników. Koszty konsultacji i przygotowania planu działania są podobne i oscylują w okolicach 150-500zł. Mówi się, że koszt home staging zabiera do 3% ceny nieruchomości. Musimy przemyśleć czy nas na to stać i czy jest to konieczne do osiągnięcia satysfakcjonującej nas ceny sprzedaży nieruchomości.
Warto jednak zwrócić uwagę na statystyki. Nieruchomości poddane procesowi home stagingu sprzedają się o ponad 10% drożej niż bez niego, a do tego proces ten jest 2 razy szybszy. Ludzie są wzrokowcami i większość szuka ofert w internecie, a pierwsze wrażenie wywołane dobrymi zdjęciami niesamowicie się liczy, gdyż na przykucie uwagi odbiorcy mamy około 30 sekund. Pokazanie potencjału mieszkania czy domu dobrą aranżacją i pięknymi zdjęciami znacząco zwiększa jej szanse na sprzedaż lub wynajem.
Klient nie będzie kręcił nosem na niedoróbki i rzeczy, które sam musi wymieniać, a które obniżą cenę. Pokazanie nieruchomości w najlepszy z możliwych dla niej sposobów sprawi, że klient poczuje się w niej jak w domu.
Im wcześniej taka współpraca się rozpocznie tym lepiej, ponieważ łatwiej będzie uzyskać oczekiwany efekt często przy wykorzystaniu mniejszego budżetu.
Czasem inwestorzy decydują się na samą konsultację, podczas której otrzymują od home stagera wskazówki odnośnie dalszego działania z mieszkaniem, a czasem powierzają mu przeprowadzenie całego procesu samodzielnie i podziwiają już efekt końcowy. Wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań właściciela nieruchomości. Usługa zawsze jest szyta na miarę, może nie ograniczać się do przygotowania mieszkania, ale na przykład obejmować też obsługę ogłoszeń w portalach nieruchomościowych, a nawet pośrednictwo w sprzedaży lub wynajmie.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!