Przekazanie kluczy do nabytego mieszkania jest zwieńczeniem transakcji sprzedaży. Ważne, aby dokończyć ją prawidłowo, dochowując umownych ustaleń. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, kiedy podczas zakupu mieszkania z rynku wtórnego następuje przekazanie kluczy oraz kiedy sprawdzamy stan techniczny mieszkania. Zapraszamy do lektury.
Zakup mieszkania na rynku wtórnym wymaga dużej ostrożności, dokładnego sprawdzenia nabywanej nieruchomości pod kątem prawnym i technicznym, a także szczegółowej analizy podpisywanej umowy sprzedaży (oraz ewentualnie przedwstępnej, jeżeli ma być zawierana jako pierwsza). Jeżeli zakup ma być finansowany kredytem hipotecznym, wtedy umowa przedwstępna będzie niezbędna. Już w niej powinny znaleźć się zapisy odnośnie zadatku, terminów (w tym terminu przekazania kluczy) oraz konsekwencji ewentualnego niewywiązania się przez którąkolwiek ze stron z umowy.
Umowa sprzedaży, zawierana w formie aktu notarialnego, powinna zawierać te same ustalenia, co umowa przedwstępna, dotyczące ceny oraz samego przedmiotu umowy.
Zapraszamy na nowy odcinek podcastu o pośrednikach nieruchomości.
Jeżeli strony nie postanowią inaczej, klucze do mieszkania przekazywane są w momencie przeniesienia własności nieruchomości, po wniesieniu przez kupującego całej ceny wskazanej w umowie. W zależności od ustaleń między stronami termin przekazania mieszkania może być wskazany jako np. do 7 dni po umowie przeniesienia własności.

W momencie przekazania kluczy sporządzany jest protokół zdawczo-odbiorczy. Dla sprzedającego jest on potwierdzeniem przekazania lokalu w stanie znanym kupującemu i stanowi też podstawę do rozliczenia się z dostawcami mediów i wspólnotą lub spółdzielnią. Dla kupującego z kolei stanowi on formalne potwierdzenie stanu odebranego lokalu i jego wyposażenia, a w przypadku stwierdzenia wad w lokalu jest podstawą do wyegzekwowania praw wynikających z rękojmi.
Co ważne, od momentu przejęcia lokalu na kupującego przechodzą wszelkie ciężary i koszty związane z mieszkaniem (czynsz, opłaty za media, podatek od nieruchomości etc.).
Podczas odbioru mieszkania konieczne jest bardzo dokładne zweryfikowanie jego stanu technicznego, co warto zrobić przy wsparciu doświadczonego inżyniera. Należy precyzyjnie skontrolować stan wszystkich instalacji w lokalu, ścian, podłóg, stolarki okiennej oraz drzwiowej. Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości lub wady powinny zostać wpisane do protokołu, podpisywanego przez obydwie strony. Warto pamiętać, że każdy zakup objęty jest rękojmią, której czas trwania w przypadku nieruchomości wynosi pięć lat. Rękojmia jest narzędziem, służącym ochronie praw nabywcy, obowiązującym niezależnie od woli kupującego oraz od zapisów umownych.
Podlega ona modyfikacjom w postaci jej ograniczenia lub wyłączenia jedynie w sytuacji, gdy kupujemy przedmiot od osoby fizycznej, a nie od przedsiębiorcy, co ma miejsce zazwyczaj właśnie na rynku wtórnym.
Obejrzyj odcinek podcastu o wycieku danych z ksiąg wieczystych.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!