Przekazanie kluczy do nabytego mieszkania jest zwieńczeniem transakcji sprzedaży. Ważne, aby dokończyć ją prawidłowo, dochowując umownych ustaleń. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, kiedy podczas zakupu mieszkania z rynku wtórnego następuje przekazanie kluczy oraz kiedy sprawdzamy stan techniczny mieszkania. Zapraszamy do lektury.
Zakup mieszkania na rynku wtórnym wymaga dużej ostrożności, dokładnego sprawdzenia nabywanej nieruchomości pod kątem prawnym i technicznym, a także szczegółowej analizy podpisywanej umowy sprzedaży (oraz ewentualnie przedwstępnej, jeżeli ma być zawierana jako pierwsza). Jeżeli zakup ma być finansowany kredytem hipotecznym, wtedy umowa przedwstępna będzie niezbędna. Już w niej powinny znaleźć się zapisy odnośnie zadatku, terminów (w tym terminu przekazania kluczy) oraz konsekwencji ewentualnego niewywiązania się przez którąkolwiek ze stron z umowy.
Umowa sprzedaży, zawierana w formie aktu notarialnego, powinna zawierać te same ustalenia, co umowa przedwstępna, dotyczące ceny oraz samego przedmiotu umowy.
Jeżeli strony nie postanowią inaczej, klucze do mieszkania przekazywane są w momencie przeniesienia własności nieruchomości, po wniesieniu przez kupującego całej ceny wskazanej w umowie. W zależności od ustaleń między stronami termin przekazania mieszkania może być wskazany jako np. do 7 dni po umowie przeniesienia własności.
W momencie przekazania kluczy sporządzany jest protokół zdawczo-odbiorczy. Dla sprzedającego jest on potwierdzeniem przekazania lokalu w stanie znanym kupującemu i stanowi też podstawę do rozliczenia się z dostawcami mediów i wspólnotą lub spółdzielnią. Dla kupującego z kolei stanowi on formalne potwierdzenie stanu odebranego lokalu i jego wyposażenia, a w przypadku stwierdzenia wad w lokalu jest podstawą do wyegzekwowania praw wynikających z rękojmi.
Co ważne, od momentu przejęcia lokalu na kupującego przechodzą wszelkie ciężary i koszty związane z mieszkaniem (czynsz, opłaty za media, podatek od nieruchomości etc.).
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Podczas odbioru mieszkania konieczne jest bardzo dokładne zweryfikowanie jego stanu technicznego, co warto zrobić przy wsparciu doświadczonego inżyniera. Należy precyzyjnie skontrolować stan wszystkich instalacji w lokalu, ścian, podłóg, stolarki okiennej oraz drzwiowej. Wszystkie stwierdzone nieprawidłowości lub wady powinny zostać wpisane do protokołu, podpisywanego przez obydwie strony. Warto pamiętać, że każdy zakup objęty jest rękojmią, której czas trwania w przypadku nieruchomości wynosi pięć lat. Rękojmia jest narzędziem, służącym ochronie praw nabywcy, obowiązującym niezależnie od woli kupującego oraz od zapisów umownych.
Podlega ona modyfikacjom w postaci jej ograniczenia lub wyłączenia jedynie w sytuacji, gdy kupujemy przedmiot od osoby fizycznej, a nie od przedsiębiorcy, co ma miejsce zazwyczaj właśnie na rynku wtórnym.
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!