Rękojmia jest uprawnieniem ustawowym, z którego skorzystać można w przypadku stwierdzenia
wad nabytego mieszkania lub domu już po jego odebraniu od sprzedającego. Ponieważ
obowiązuje ona niezależnie od woli stron umowy, a zmodyfikować ją można tylko w sytuacji, gdy
zakupu dokonujemy od osoby fizycznej (a więc najczęściej w przypadku transakcji, zawieranej na
rynku wtórnym) lub gdy obie strony umowy są przedsiębiorcami, oznacza to, że niezależnie
zapisów umownych nabywca ma prawo skorzystać z przysługujących mu uprawnień w oparciu
właśnie o rękojmię.
Artykuły zebrane poniżej szczegółowo opisują pojęcie rękojmi oraz formalności, związane ze
skorzystaniem z niej (na przykład forma zgłoszenia wady, przysługujące rodzaje roszczeń) oraz
sytuacje, w których możemy mieć do czynienia z wyłączeniem rękojmi. Znajdziemy tu też
odpowiedź na pytanie czym różni się rękojmia od gwarancji (udzielana dobrowolnie przez
sprzedającego), a także czy rękojmia dotyczy też lokali nabywanych na rynku wtórnym. W
przypadku jakichkolwiek wątpliwości w związku z rękojmią warto jest skorzystać w tym zakresie z
porady prawnika Pewnego Lokalu.