Odbiór mieszkania jest dla nabywcy bardzo ważną chwilą - przede wszystkim jest to okazja do zobaczenia wreszcie gotowego mieszkania, ale też do jego sprawdzenia pod względem zgodności z dokumentacją projektową i umowną, z normami budowlanymi, a także zweryfikowania ewentualnych wad w lokalu. Wszystkie stwierdzone podczas odbioru usterki wpisywane są do protokołu odbioru i na tej podstawie deweloper w określonych ustawowo terminach wady naprawia (jeżeli zostaną przez niego uznane za zasadne).
Nabywcy często zastanawiają się, czy jeżeli podczas odbioru nie wszystkie wady zostaną dostrzeżone i umieszczone w protokole, to czy oznacza to utratę możliwości dochodzenia swoich praw od dewelopera? Odpowiedź brzmi: oczywiście, że nie. Właśnie w takiej sytuacji swoje zastosowanie znajdzie rękojmia, czyli narzędzie gwarantujące odpowiedzialność sprzedającego za wady fizyczne i prawne nieruchomości. Co ważne, rękojmia obowiązuje niezależnie od woli stron, oraz od ewentualnej winy sprzedającego.
Rękojmia na wady w lokalu obowiązuje przez 5 lat od momentu wydania przedmiotu umowy. Objęte są nią zarówno wady fizyczne, jak i prawne lokalu. Za wadę fizyczną uznaje się sytuację, gdy zakupiony przez nas lokal ma wadę zmniejszającą jego wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia, mieszkanie nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego sprzedający, lub gdy lokal mieszkalny został wydany kupującemu w stanie niezupełnym. Z wadą prawną z kolei mamy do czynienia, gdy mieszkanie jest własnością osoby trzeciej, a nie sprzedającego, lub gdy jest obciążone prawami osoby trzeciej.
W przypadku, gdy nabywca jest osobą fizyczną, o utracie rękojmi, ale tylko na część nieruchomości, możemy mówić tylko w przypadku pojawienia się usterek, spowodowanych przez kupującego, np. podczas prowadzenia prac wykończeniowych w mieszkaniu. W takiej sytuacji rękojmia nie obejmuje elementów uszkodzonych przez ekipę remontową, ale resztę lokalu oczywiście tak.
Po upływie wspomnianych wyżej pięciu lat rękojmia wygasa. Co ważne, jeżeli kupujący jest konsumentem, wówczas jego roszczenie o usunięcie wad nie wygasa wcześniej niż po 5 latach od momentu wydania mieszkania, niezależnie od terminu stwierdzenia wady.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Przekonaj się i obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Obejrzyj film, w którym wyjaśniamy, dlaczego warto zlecić nam audyt mieszkania lub domu na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!