Rękojmia w ogólnym pojęciu oznacza możliwość składania reklamacji przez konsumenta w związku z ujawnionymi wadami przedmiotu umowy. Przedsiębiorcę można podciągnąć do odpowiedzialności zarówno w przypadku wad fizycznych, jak i wad prawnych, wszelkich towarów konsumpcyjnych – w tym mieszkań i domów deweloperskich.
Wielu konsumentów nie zdaje sobie sprawy, czym różni się gwarancja od rękojmi. Obie instytucje chronią konsumentów, lecz główna różnica tkwi w tym, że gwarancja jest dobrowolną umową zawartą między stronami transakcji. Natomiast w przypadku rękojmi jest to prawo umocowane w Kodeksie cywilnym. W związku z powyższym przy kupnie domu na rynku pierwotnym, w umowie deweloperskiej zapis o możliwości dochodzenia swoich roszczeń z tytułu rękojmi jest obligatoryjny!
Okres trwania rękojmi nieruchomości zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym wynosi 5 lat od momentu wydania domu nabywcy, czyli od chwili przekazania kluczy. Przy pozostałych elementach składowych domu, niebędących co do zasady nieruchomością (np. meble, RTV, AGD), okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi wynosi 2 lata. Należy pamiętać, że rękojmia chroni kupującego w sytuacji, gdy nie wiedział on o występowaniu poszczególnych wad w nabywanym domu. Kupujący może pociągnąć do odpowiedzialności sprzedającego, zwłaszcza gdy nieruchomość odbiega standardem od treści zawartej w umowie, lub gdy odkryte wady obniżają wartość inwestycji bądź uniemożliwiają wręcz zamieszkanie w niej.
Warto podkreślić, że rękojmia dotyczy wad i usterek, które ujawnia się dopiero po odbiorze technicznym domu. Pomimo tego, że poszczególne wady nie zostały wpisane w protokół przy odbiorze, to nabywca domu wciąż ma możliwość roszczenia o usunięcie wad z tytułu rękojmi. Problem pojawia się jedynie w przypadku usterek mechanicznych odkrytych po przekazaniu kluczy, ponieważ deweloper może obwinić nabywcę o ich spowodowanie. Dlatego też łatwiej jest wyegzekwować naprawienie usterek nieistotnych (typu zarysowania ścian, lub okien) spisanych w trakcie odbioru technicznego.
Kupujący dom z tytułu rękojmi w przypadku wad fizycznych nieruchomości ma prawo żądać od dewelopera usunięcia znalezionych wad i usterek. W sytuacji istotnych wad nieruchomości nabywca może nawet odstąpić od umowy, żądając przy tym pełnego zwrotu wpłaconych środków. W celu uzyskania określonej rekompensaty, trzeba na piśmie zaadresowanym do sprzedającego, określić jej rodzaj wraz z informacją o odkrytych wadach. Oczywiście forma zadość uczynienia powinna proporcjonalnie odpowiadać występującym wadom.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Przekonaj się i obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Obejrzyj film, w którym wyjaśniamy, dlaczego warto zlecić nam audyt mieszkania lub domu na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!