Rękojmia jest ustawowym instrumentem, zabezpieczającym interesy kupującego. W jakich sytuacjach i w jaki sposób można z niej skorzystać?
Rękojmia jest formą odpowiedzialności sprzedającego za wady, stwierdzone w lokalu i, co ważne, jest niezależna od jego woli. Nie ma też potrzeby wprowadzania w umowie deweloperskiej dodatkowych zapisów odnośnie rękojmi, ponieważ jej działanie jest regulowane ustawowo. W przypadku nieruchomości jej czas obowiązywania to 5 lat od momentu przekazania lokalu kupującemu. W tym okresie wszystkie wady, które zostały stwierdzone w mieszkaniu (niezależnie od wad, wpisanych do protokołu odbioru, podpisywanego w momencie przeprowadzania odbioru technicznego), z wyjątkiem takich, o których kupujący wiedział w momencie zakupu lokalu, powinny być zgłaszane do dewelopera z roszczeniem ich naprawy.
W przypadku części wspólnych termin obowiązywania rękojmi liczony jest od momentu podpisania umowy przenoszącej własność na kupujących.
Od konkurencji odróżnia nas m.in to, że działamy na korzyść nabywców nieruchomości, a nie także na korzyść deweloperów.
Zarówno wady fizyczne (ich definicję przytoczymy w dalszej części artykułu), jak i wady prawne lokalu (lokal obciążony prawem osoby trzeciej lub stanowiący własność osoby trzeciej) mogą być zgłaszane do dewelopera w ramach rękojmi. Warto podkreślić, że polskie prawo nie ogranicza listy wad, z roszczeniem naprawy, których możemy zwracać się do dewelopera.
Z wadą fizyczną lokalu mamy do czynienia gdy:
Z kolei wada prawna może polegać na tym, że:
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Zakup mieszkania jest zazwyczaj decyzją dokładnie przemyślaną, poprzedzoną poszukiwaniami, badaniem rynku, analizą możliwości finansowych i naszych oczekiwań odnośnie nowego nabytku. Kupno nieruchomości na rynku pierwotnym, od dewelopera, najczęściej wiąże się z koniecznością oczekiwania na odbiór mieszkania- czasem kilka, a czasem nawet kilkanaście miesięcy.
Na odbiór nieruchomości deweloper zaprasza kupujących po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie dla zrealizowanej inwestycji. Na odbiorze możemy stawić się osobiście lub może to w naszym imieniu zrobić nasz pełnomocnik. Ustawa deweloperska zezwala też na to, aby kupującemu podczas odbioru towarzyszył pomocnik- warto skorzystać z takiej możliwości i zaprosić na odbiór doświadczonego inżyniera, znającego normy i prawo budowlane „od podszewki”. Dzięki temu będziemy spokojni, że wszystkie wady w mieszkaniu zostaną zidentyfikowane i wpisane do protokołu odbioru, który następnie stanowi podstawę do dochodzenia naprawienia stwierdzonych usterek przez dewelopera w określonym przez ustawę deweloperską trybie. Zgodnie z ustawą, sprzedający powinien odnieść się w ciągu 14 dni do wad, a w ciągu 30 dni naprawić te, które zostaną przez niego uznane za zasadne. Zdarza się, że klienci nie są do końca pewni, czy podpisanie protokołu w sytuacji, gdy w lokalu jest bardzo dużo usterek, ma sens, ale zdecydowanie należy go podpisać, ponieważ w ten sposób zobowiązujemy dewelopera do usunięcia wad w naszym mieszkaniu.
Wszelkich zgłoszeń wad w lokalu należy dokonywać w formie pisemnej. Możemy oczekiwać naprawienia stwierdzonej usterki bez zbędnej zwłoki lub obniżenia ceny lokalu, a w sytuacji, gdy deweloper nie usuwa wad w wyznaczonym terminie, możemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Podstawowym roszczeniem będzie żądanie naprawienia wady bez zbędnych opóźnień. Dodatkowo kupującemu przysługuje możliwość żądania obniżenia ceny mieszkania, a w przypadku wad istotnych (takich, które utrudniają lub uniemożliwiają użytkowanie lokalu)- prawo odstąpienia od umowy i żądania zwrotu wpłaconych środków.
Rękojmia jest narzędziem ustawowym, a więc obowiązującym niezależnie od woli stron, natomiast gwarancja, której może udzielić deweloper, jest jego dobrowolnym zobowiązaniem się do naprawy usterek w czasie przez niego wskazanym (standardowo 1 rok od momentu przekazania lokalu kupującemu). Co ważne, to nabywca może zdecydować, z którego instrumentu chce skorzystać, zgłaszając wady w lokalu (oczywiście ma to zastosowanie w czasie, w którym obowiązuje zarówno rękojmia, jak i gwarancja).
Przekonaj się i obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Obejrzyj film, w którym wyjaśniamy, dlaczego warto zlecić nam audyt mieszkania lub domu na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!