W poniższym artykule wyjaśniamy, jakie warunki musi spełnić osoba pracująca na umowie B2B, aby uzyskać kredyt hipoteczny.
Umowa B2B zawierana jest pomiędzy dwiema niezależnymi od siebie firmami, osobą zlecającą i często osobą samozatrudnioną. Pracodawcy korzystają z takiej formy, gdyż jest to dla nich opłacalne pod względem finansowym i zmniejszają swoje koszty stałe, natomiast pracownik może otrzymać wyższe wynagrodzenie, nie wiążąc się trwale z daną firmą.
W przypadku chęci zaciągnięcia kredytu hipotecznego przez osobę, która działa według umowy B2B, jest to możliwe i akceptowane przez bank, ale nie przez każdy lub z pewnymi warunkami. Bank może wymagać od takiej osoby określonego czasu przepracowania w jakiejś firmie lub minimalnego okresu prowadzenia działalności np. 12 miesięcy. Jednak w wielu bankach tj. MBank, BNP Paribas, czy Alior Bank, wymagają samozatrudnienia wynoszącego 3 miesiące lub w przypadku Millennium 6M i 12M doświadczenia w branży. Jeżeli klient był zatrudniony na umowę o pracę w jakiejś firmie i z własnej woli lub pod wpływem pracodawcy przechodzi na formę B2B albo zakłada działalność i zaczyna fakturować pracodawcę, to ten okres minimalny dla banku, dotyczący rozpoczęcia działalności zostaje skrócony. Również zmiana samego pracodawcy nie wyklucza takiej osoby z kredytu, ponieważ jeśli rozstanie z dotychczasową firmą zaowocowało rozpoczęcie współpracy z całkowicie nowym podmiotem, ale funkcjonującym w tej samej branży (np.: radca prawny, programista) to taka zmiana w bankach również jest akceptowana w okresie krótszym niż 12M od rozpoczęcia działalności.
Umowa B2B to również szansa na kredyt z wkładem własnym 10%. Zmiana zasad współpracy na B2B nie jest przeszkodą dla banków w zakresie akceptacji wkładu własnego mniejszego niż 20% wiec furtka i w tym aspekcie jest otwarta.
Jeżeli klient obroni się wynikami firmy i przychód będzie generowany w takiej wysokości, że zdolność kredytowa będzie na wysokim poziomie, to nie ma żadnych różnic co do pomyślności wzięcia kredytu przez osoby, które rozliczają się na podstawie formy B2B z pracodawcami. Niestety często bywa tak, że osoby działające na B2B chcą płacić jak najmniejsze podatki, zwiększają swoje koszty, ewidencjonują je i później okazuje się, że tego zysku firma ma niewiele. W takim momencie osoba starająca się o kredyt może być zaskoczona, że nie ma odpowiedniej zdolności kredytowej, gdyż przychód to jedno a dochód to co innego.
Co w przypadku, gdy kończymy pracę w firmie i nie robimy przerwy między rozpoczęciem działań w innej? Czy banki inaczej na to patrzą w stosunku do chęci zaciągnięcia kredytu hipotecznego? - jeżeli zachowana jest ciągłość lub występuje 30-dniowa akceptowana przez niektóre banki przerwa, to bez problemu klient otrzyma kredyt, pod warunkiem, że otrzyma on przynajmniej jeden przelew od nowego pracodawcy i przedstawi świadectwo pracy od poprzedniego pracodawcy.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Zakładając działalność gospodarczą i jednocześnie planując zaciągnięcie kredytu, warto zwrócić uwagę na wybór sposobu rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Najbardziej pożądaną formą dla banków jest książka przychodów i rozchodów (KPiR), w której bank widzi u przedsiębiorcy strukturę przychodów i kosztów, dzięki czemu może realnie ocenić kondycje i dochód netto klienta. Inaczej jest w przypadku równie popularnego ryczałtu. W tym rozwiązaniu niestety dochód netto, który deklaruje klient nie równa się dochodowi jaki policzy bank; Przy ryczałcie dochód netto dla banku to najczęściej około 30% przychodów, z małymi wyjątkami w Aliorze, Pekao i Santanderze (w tym przypadku w zależności od stawki ryczałtu – im wyższy ryczałt, tym większy % przychodu uwzględniany jako dochód). Wniosek wiec taki, ze jeśli chcemy zbudować zdolność kredytową jako przedsiębiorca czasami musimy ponieść wyższe koszty podatkowe, aby bank mógł przychylniej ocenić nasze wyniki finansowe.
Obejrzyj fragment szkolenia.
Zachęcamy do obejrzenia naszych specjalistów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz jedną z naszych lekcji.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!