Umowa przedwstępna to zobowiązanie dwóch stron, a więc sprzedającego nieruchomość i ją kupującego, do sfinalizowania transakcji na określonych warunkach i w ustalonym czasie.
Musi zawierać podstawowe informacje dotyczące:
Nie jest wymagane sporządzanie jej w formie aktu notarialnego, ale jest to rozwiązanie, które zapewnia stronom możliwość dochodzenia swoich praw przed sądem w sytuacji niewywiązania się z umowy przez którąkolwiek ze stron.
Jedną z kluczowych informacji, która musi znaleźć się w umowie przedwstępnej sprzedaży, jest ta dotycząca ewentualnego obciążenia hipoteki, a więc wpisu w dziale IV księgi wieczystej lokalu (jeżeli takową posiada). Obciążenie hipoteki wynika z kredytowania zakupu mieszkania przez dotychczasowych właścicieli kredytem hipotecznym. Sprzedaż mieszkania z hipoteką nie jest niczym niezwykłym. Ważne jest jedynie, aby zawrzeć w umowie stosowne zapisy dotyczące spłaty istniejących obciążeń. Co ważne, umowa przedwstępna nie musi być aktem notarialnym. Oczywiście, jeżeli chcesz mieć pewność, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, to rzeczywiście lepiej udać się z tym do notariusza. Dzięki zawarciu dokumentu pod okiem kancelarii notarialnej masz pewność, że będziesz mieć możliwość dochodzenia swoich praw. Jeśli jednak chcesz zaoszczędzić pieniądze i nie obawiasz się, że nie zostaniesz oszukany, to możesz zawrzeć zwykłą umowę, ponieważ w Polsce, nie ma obowiązku sporządzania aktu notarialnego w tej kwestii.
Konieczne jest zaznaczenie w umowie, iż na jej podstawie spłacany jest zaciągnięty przez sprzedającego kredyt hipoteczny, w formie jednorazowej wpłaty. Te środki muszą zostać opisane jako zadatek dla sprzedającego (a nie zaliczka), który może być zwrotny w przypadku wycofania się sprzedającego z transakcji w wysokości podwojonej kwoty zadatku.
Resztę środków sprzedający otrzymuje, podpisując docelową umowę sprzedaży, w terminie umownie ustalonym, np. 7 dni od dnia podpisania umowy, przenoszącej własność mieszkania na kupującego. Umowa sprzedaży może zostać podpisana dopiero po wystawieniu przez bank hipoteczny zgody na wykreślenie jego roszczenia z IV działu księgi wieczystej zbywanej nieruchomości, o co wystąpić musi strona sprzedająca. Należy pamiętać, iż wykreślenie hipoteki odbywa się na podstawie wniosku, składanego do sądu wieczystoksięgowego, a jego koszt to 100 zł.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Oczywiście wartość umowy sprzedaży musi zostać pomniejszona o wysokość wpłaconego przez kupującego zadatku.
Obejrzyj fragment szkolenia.
Zachęcamy do obejrzenia naszych specjalistów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz jedną z naszych lekcji.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!