Druk IL-1 jest informacją, którą należy złożyć do urzędu w sytuacji, kiedy jest się właścicielem gruntu, który jest klasyfikowany jako las. Druk można wypełnić samodzielnie przez Internet i jest obowiązkowy do tego, aby móc obliczyć wysokość tzw. podatku leśnego. Jak to zrobić, kto jest zobowiązany do wypełnienia druku i jak zachować obowiązujące terminy?
Druk ten jest dokumentem obowiązkowym do złożenia przez:
Dodatkowo warto zaznaczyć, że wypełnienie i złożenie druku nie jest obowiązkowe w przypadku, kiedy grunt ten jest wykorzystywany przez jego posiadacza do działalności gospodarczej, ale innej niż działalność leśna.
Druk IL-1 nie dotyczy osób prawnych, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz osób będących współwłaścicielami wraz z osobą prowadzącą działalność gospodarczą.
Co ważne, druk muszą wypełnić wszyscy właściciele gruntów leśnych, nawet ci, którzy korzystają ze zwolnień oraz przewidzianych prawnie ulg. Druk składa się do burmistrza, wójta lub prezydenta miasta.
Wchodząc na stronę zawierając listę druków i deklaracji należy odszukać dokument o nazwie „Podatek leśny dla osób fizycznych (IL-1)", jeśli wypełniałeś go już wcześniej – możesz skorzystać z zapisanej wersji roboczej, a jeśli nie – należy wybrać opcję stworzenia nowej deklaracji.
Na początku ważne jest zaznaczenie odpowiedniej opcji na wniosku dotyczącej tego, czy składasz taki wniosek po raz pierwszy, czy też po raz kolejny, chcąc dokonać w niej korekty.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Kolejna część formularza to nic innego jak szczegółowe dane podatnika: dane identyfikacyjne oraz adres. Wskazany tutaj adres automatycznie stanie się adresem służącym do korespondencji z urzędem.
Następna w kolejności znajduje się rubryka o zgłoszeniu lasów, które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Tutaj należy wskazać wszystkie posiadane przez siebie grunty leśne.
Wskazujesz numer identyfikujący grunt, jego adres, typ władania oraz charakterystykę. W jego charakterystyce możesz określić, jakiego typu jest to las, jak jest stary i czy posiada i w jakiej ilości drzewa mające ponad 40 lat. Dodajemy informację o umiejscowieniu gruntu, a także wpisujemy jego powierzchnię w hektarach.
W informacji o załącznikach ewentualnie można zaznaczyć opcję, w której będzie się chciało dołączyć załącznik na przykład w sytuacji, kiedy ze względu na wiek lasów na posiadanym gruncie chciałoby się skorzystać z ulg podatkowych/ zwolnienia od podatku.
Obniżenie stawki podatkowej jest w praktyce możliwe w przynajmniej kilku przypadkach. Dzieje się tak na przykład w sytuacji, kiedy drzewa rosnące na powierzchni zgłaszanego gruntu są młodsze niż 40 lat.
Zwolnione z opodatkowania są też te grunty, które zostały indywidualnie zgłoszone do rejestru zabytków. Na zwolnienie z opodatkowania mogą też liczyć uczelnie, różnego rodzaju instytucje, użytki ekologiczne, instytuty badawcze oraz prywatni przedsiębiorcy, którzy na terenie lasów prowadzą działalność o charakterze badawczo- rozwojowym. Pełna lista dostępna jest na stronach rządowych i na pewno warto się z nią zapoznać na etapie składania druku w urzędzie.
Chcesz mieć 100% pewności, że nie popełnisz błędu? Skorzystaj z pomocy ekspertów – zobacz więcej tutaj!
Druk należy wypełnić do 14 dni od momentu wejścia w posiadanie gruntu sklasyfikowanego jako teren leśny. Wzór wniosku odstępny jest na stronach rządowych. Druk należy złożyć także w sytuacji, kiedy konieczne jest zaktualizowanie jakichkolwiek danych, które zostały przez nas podane przy okazji poprzedniego składania druku IL-1. Dotyczy to zarówno danych personalnych, jak i zmiany stanu faktycznego, co do posiadanych gruntów.
Jak możemy przeczytać w treści samego druku, za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym. Podstawowymi sankcjami za opóźnienie w płaceniu podatku są dodatkowo naliczane odsetki.
Co do zasady, kary, jakie są przewidziane za uchylanie się od opodatkowania mogą przyjąć formę pieniężną (do 720 stawek dziennych) lub też karę pozbawienia wolności. Dotyczy to sytuacji, kiedy właściciel celowo nie składa deklaracji i naraża podatek właściwy do zapłacenia na uszczuplenie. Wszelkie płatności związane z tym podatkiem mogą być wykonywane na konto bankowe organu podatkowego lub też bezpośrednio w kasie gminy. Podatek opłaca się w 4 ratach.
Wyjątek stanowi sytuacja, w której jego wysokość nie przekracza 100 zł – wówczas płaci się go jednorazowo w całości w terminie płatności pierwszej raty. Brak wiedzy o konieczności złożenia informacji IL-1 nie zwalnia z obowiązku płacenia podatku.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!