Druk IL-1 - jak wypełnić prawidłowo informację?

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Druk i wzór IL-1. Jak wypełnić informację IL-1?

Druk IL-1 jest informacją, którą należy złożyć do urzędu w sytuacji, kiedy jest się właścicielem gruntu, który jest klasyfikowany jako las. Druk można wypełnić samodzielnie przez Internet i jest obowiązkowy do tego, aby móc obliczyć wysokość tzw. podatku leśnego. Jak to zrobić, kto jest zobowiązany do wypełnienia druku i jak zachować obowiązujące terminy? 

Potrzebujesz wysłać deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów fachową pomoc specjalisty z Pewny Lokal!

  • Deklarację przygotujemy w 48 godziny za 199 zł.
  • Nasi prawnicy przygotowali już tysiące deklaracji.
  • Sporządzamy deklaracje DN-1, IN-1, DR-1, IR-1, IL-1 oraz ZDL-1 oraz pisma z czynnym żalem w cenie deklaracji, jeśli takie jest potrzebne.

Gwarancja poprawności dokumentu.
Doświadczeni prawnicy.
Duża dyspozycyjność, usługi nawet w 48 h.

Strzałka zarezerwuj

Kto wypełnia druk IL-1?

Druk ten jest dokumentem obowiązkowym do złożenia przez: 

  • Właściciele gruntów sklasyfikowanych jako lasy. 
  • Użytkowników wieczystych takich właśnie gruntów. 
  • Samoistnych posiadaczy gruntów sklasyfikowanych jako lasy. 
  • posiadaczy gruntów, które prawnie należą do Skarbu Państwa lub też do władz samorządowych. 

Dodatkowo warto zaznaczyć, że wypełnienie i złożenie druku nie jest obowiązkowe w przypadku, kiedy grunt ten jest wykorzystywany przez jego posiadacza do działalności gospodarczej, ale innej niż działalność leśna.

Druk IL-1 nie dotyczy osób prawnych, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz osób będących współwłaścicielami wraz z osobą prowadzącą działalność gospodarczą. 

Co ważne, druk muszą wypełnić wszyscy właściciele gruntów leśnych, nawet ci, którzy korzystają ze zwolnień oraz przewidzianych prawnie ulg. Druk składa się do burmistrza, wójta lub prezydenta miasta. 

Wypełnianie druku o podatku leśnym dla osób fizycznych – opis krok po kroku

Wchodząc na stronę zawierając listę druków i deklaracji należy odszukać dokument o nazwie „Podatek leśny dla osób fizycznych (IL-1)", jeśli wypełniałeś go już wcześniej – możesz skorzystać z zapisanej wersji roboczej, a jeśli nie – należy wybrać opcję stworzenia nowej deklaracji. 

Na początku ważne jest zaznaczenie odpowiedniej opcji na wniosku dotyczącej tego, czy składasz taki wniosek po raz pierwszy, czy też po raz kolejny, chcąc dokonać w niej korekty.

pewny lokal icon

Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?

speed clock

Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!

house icon

Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:

  1. Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
  2. Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
  3. Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!

Pod tym linkiem udostępniamy Ci darmowy poradnik.

Kolejna część formularza to nic innego jak szczegółowe dane podatnika: dane identyfikacyjne oraz adres. Wskazany tutaj adres automatycznie stanie się adresem służącym do korespondencji z urzędem

Następna w kolejności znajduje się rubryka o zgłoszeniu lasów, które nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Tutaj należy wskazać wszystkie posiadane przez siebie grunty leśne. 

Wskazujesz numer identyfikujący grunt, jego adres, typ władania oraz charakterystykę. W jego charakterystyce możesz określić, jakiego typu jest to las, jak jest stary i czy posiada i w jakiej ilości drzewa mające ponad 40 lat. Dodajemy informację o umiejscowieniu gruntu, a także wpisujemy jego powierzchnię w hektarach.

W informacji o załącznikach ewentualnie można zaznaczyć opcję, w której będzie się chciało dołączyć załącznik na przykład w sytuacji, kiedy ze względu na wiek lasów na posiadanym gruncie chciałoby się skorzystać z ulg podatkowych/ zwolnienia od podatku.

Obniżenie stawki podatkowej jest w praktyce możliwe w przynajmniej kilku przypadkach. Dzieje się tak na przykład w sytuacji, kiedy drzewa rosnące na powierzchni zgłaszanego gruntu są młodsze niż 40 lat. 

Zwolnione z opodatkowania są też te grunty, które zostały indywidualnie zgłoszone do rejestru zabytków. Na zwolnienie z opodatkowania mogą też liczyć uczelnie, różnego rodzaju instytucje, użytki ekologiczne, instytuty badawcze oraz prywatni przedsiębiorcy, którzy na terenie lasów prowadzą działalność o charakterze badawczo- rozwojowym. Pełna lista dostępna jest na stronach rządowych i na pewno warto się z nią zapoznać na etapie składania druku w urzędzie. 

Chcesz mieć 100% pewności, że nie popełnisz błędu? Skorzystaj z pomocy ekspertów – zobacz więcej tutaj!

Kiedy należy złożyć druk IL-1?

Druk należy wypełnić do 14 dni od momentu wejścia w posiadanie gruntu sklasyfikowanego jako teren leśny. Wzór wniosku odstępny jest na stronach rządowych. Druk należy złożyć także w sytuacji, kiedy konieczne jest zaktualizowanie jakichkolwiek danych, które zostały przez nas podane przy okazji poprzedniego składania druku IL-1. Dotyczy to zarówno danych personalnych, jak i zmiany stanu faktycznego, co do posiadanych gruntów. 

Sankcje za niezłożenie druku IL-1

Jak możemy przeczytać w treści samego druku, za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym. Podstawowymi sankcjami za opóźnienie w płaceniu podatku są dodatkowo naliczane odsetki. 

Kara grzywny za niezłożenie informacji IL-1

Co do zasady, kary, jakie są przewidziane za uchylanie się od opodatkowania mogą przyjąć formę pieniężną (do 720 stawek dziennych) lub też karę pozbawienia wolności. Dotyczy to sytuacji, kiedy właściciel celowo nie składa deklaracji i naraża podatek właściwy do zapłacenia na uszczuplenie. Wszelkie płatności związane z tym podatkiem mogą być wykonywane na konto bankowe organu podatkowego lub też bezpośrednio w kasie gminy. Podatek opłaca się w 4 ratach. 

Wyjątek stanowi sytuacja, w której jego wysokość nie przekracza 100 zł – wówczas płaci się go jednorazowo w całości w terminie płatności pierwszej raty. Brak wiedzy o konieczności złożenia informacji IL-1 nie zwalnia z obowiązku płacenia podatku. 


dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów kontakt
dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości
Deklarację dotyczącą podatku od nieruchomości należy wysłać do urzędu gminy bądź miasta w 14 dni od podpisania umowy przeniesienia własności. Wypełnienie deklaracji jest bardzo trudne, a złożenie niepoprawnej deklaracji naraża Państwa na sankcje. Dlatego ważne, żeby odpowiednio złożyć dokument we właściwym urzędzie jednostki samorządu terytorialnego. Coś, co zajmuje Państwu czas i nerwy, to nam przychodzi bez trudu. Nasze doświadczenie gwarantuje, że deklaracja i inne dokumenty znajdą się w odpowiednim miejscu i czasie od 199 zł za deklarację.

Poznaj Pewny Lokal

  1. Jesteśmy jedyną w Polsce firmą kompleksowo pomagającą w bezpiecznym zakupie mieszkania zarówno od dewelopera, jak i na rynku wtórnym.
  2. Pomogliśmy ponad 30 000 klientów w odbiorze mieszkania od dewelopera.
  3. Poza odbiorami pomagamy również w analizie umów od dewelopera oraz przeprowadzamy kompleksowe audyty techniczne i prawne na rynku wtórnym.
  4. Wreszcie pomagamy też w innych kwestiach, m.in. audycie działki, badaniu termowizyjnym lub przy sprawdzeniu ekipy wykończeniowej.
  5. Termin odbioru, analizy prawnej lub innej usługi możesz wygodnie zarezerwować online tutaj.

Jak można inwestować w nieruchomości na rynku wtórnym?

Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Poznaj ABC inwestowania w nieruchomości.

Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.

Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 146 opinii.

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów kontakt

Analiza dokumentacji prawnej z Pewny Lokal:

Ogólnopolska skala

Ogólnopolska skala

Działamy na terenie całej Polski.

Wysoka specjalizacja

Wysoka specjalizacja

Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.

Realizacja w 48h

Realizacja w 48h

Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.

Jednolity format usług

Jednolity format usług

Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.

Zgromadzona wiedza

Zgromadzona wiedza

Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.

Dowiedz się, jak bezpiecznie złożyć deklarację podatku od nieruchomości.

Poradniki

Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów

Poradnik: poradnik dla nabywców na rynku wtórnym

okładka poradnika

Poradnik: Badanie termowizyjne

okładka poradnika

Poradnik: cesja i inne formy flipowania nieruchomości

okładka poradnika

Dlaczego warto wykonać przegląd techniczny mieszkania na rynku wtórnym?

Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.

Jak sprawdzić nieruchomość?

Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka