Druk IN-1 - jak wypełnić go prawidłowo?

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Druk i wzór IN-1. Jak wypełnić deklarację IN-1

Druk IN-1, znany również jako informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych, to oficjalny formularz, który służy do zgłoszenia danych o posiadanych budynkach i gruntach do urzędu gminy. Na jego podstawie organ podatkowy ustala wysokość podatku, który właściciel obiektu jest zobowiązany uiszczać. Poznaj wytyczne do wypełnienia druku IN-1 i sprawdź, jakie mogą być następstwa za niedopełnienie obowiązków na czas.

Potrzebujesz wysłać deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów fachową pomoc specjalisty z Pewny Lokal!

  • Deklarację przygotujemy w 48 godziny za 199 zł.
  • Nasi prawnicy przygotowali już tysiące deklaracji.
  • Sporządzamy deklaracje DN-1, IN-1, DR-1, IR-1, IL-1 oraz ZDL-1 oraz pisma z czynnym żalem w cenie deklaracji, jeśli takie jest potrzebne.

Gwarancja poprawności dokumentu.
Doświadczeni prawnicy.
Duża dyspozycyjność, usługi nawet w 48 h.

Strzałka zarezerwuj

Kto wypełnia druk IN-1?

Obowiązek wypełnienia druku IN-1 spoczywa na osobach fizycznych, które są:

  • właścicielami nieruchomości,
  • posiadaczami samoistnymi nieruchomości,
  • użytkownikami wieczystymi gruntów,
  • posiadaczami nieruchomości lub ich części,
  • posiadaczami obiektów budowlanych lub ich części, jeśli nieruchomości te stanowią własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. 

To oznacza, że jeśli nabyłeś dom czy mieszkanie, jesteś zobowiązany do wypełnienia i złożenia formularza IN-1 w celu rozliczenia podatku od nieruchomości.

Wypełnianie druku IN-1 o nieruchomościach i obiektach budowlanych

Zanim przejdziemy do kwestii załączników, przedstawimy krok po kroku, co wypełnić w deklaracji IN-1.


Sekcja A i B deklaracji IN-1  Sekcje A i B — określasz w nich swoje podstawowe dane podatkowe, czyli organ jednostki samorządu terytorialnego. W sekcji B zaznaczasz, czy jesteś właścicielem, czy współwłaścicielem.


Sekcja D deklaracji IN-1 dotycząca gruntów.Pierwsza sekcja, która dotyczy gruntów. Jeżeli nie posiadasz gruntów w ogóle, możesz pominąć tę sekcję. Pamiętaj — praktycznie zawsze posiadasz nawet część gruntu po uwłaszczeniu!

Sekcja deklaracji IN-1 dotycząca budynków i ich części.Tutaj wskazujesz na powierzchnię budynków, które posiadasz.

Kolejna część sekcji D.1 deklaracji IN-1.Dalsza część sekcji dotyczącej budynków.

Kolejna część deklaracji, tym razem D.2W sekcji D.2. określasz powierzchnię budynku, który jest określony redakcyjnie w uchwale Rady Gminy.

Część deklaracji IN-1 sekcja D.3W tej części zaznaczasz powierzchnię budowli. Pamiętaj, że budowla to nie to samo, co budynek.

W sekcji F zaznaczasz, jakie załączniki dołączasz do deklaracji.W sekcji F zaznaczasz, jakie załączniki dołączasz do deklaracji.



Prawidłowe wypełnienie tego formularza wraz z załącznikami ZIN-1, ZIN-2 i ZIN-3 jest kluczowe dla rzetelnego wyliczenia należności. Tego dowiesz się w naszych pozostałych publikacjach.

Formularz IN-1 składa się z kilku sekcji. Należy w nich podać dane identyfikacyjne i adresowe podatnika, cel złożenia informacji oraz okres jej obowiązywania. Najważniejsza jest część D, gdzie wykazuje się szczegółowe informacje o opodatkowanych gruntach, budynkach i budowlach związanych z działalnością gospodarczą.

pewny lokal icon

Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?

speed clock

Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!

house icon

Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:

  1. Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
  2. Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
  3. Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!

Pod tym linkiem udostępniamy Ci darmowy poradnik.

W przypadku gruntów trzeba wpisać ich powierzchnię w metrach kwadratowych lub hektarach, numery działek, formy władania itp. Dla budynków należy podać sumy powierzchni użytkowych w metrach kwadratowych z podziałem na różne kategorie. Z kolei dla budowli podstawę opodatkowania stanowi wartość ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne. 

Załącznik ZIN-1 służy do bardziej szczegółowego wykazania poszczególnych nieruchomości z adresami, numerami ksiąg wieczystych i działek. W sekcji ZIN-2 wpisuje się obiekty zwolnione z opodatkowania wraz z podstawą prawną zwolnienia. Natomiast załącznik ZIN-3 zawiera dane identyfikacyjne innych podatników oprócz składającego informację.

Na końcu formularza IN-1 należy podpisać się jako podatnik lub jego przedstawiciel. Kompletną dokumentację można złożyć osobiście w urzędzie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, wysłać pocztą tradycyjną lub skorzystać z platformy elektronicznej ePUAP.

Kiedy należy złożyć druk IN-1?

Zgodnie z art. 6 ust. 6. Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych druk należy złożyć w terminie 14 dni od dnia:

  • nabycia nieruchomości w drodze kupna-sprzedaży, jak i innych czynności prawnych;
  • zmiany danych np. powierzchni, rodzaju użytkowania, adresu;
  • powstania lub wygaśnięcia okoliczności uzasadniających zwolnienie z podatku.

W przypadku, gdy w ciągu roku dojdzie do zdarzenia, które wymaga korekty należnego podatku, właściciel jest zobowiązany do powiadomienia o tym właściwego organu w przeciągu 14 dni. 

Zgłoszenie to jest niezbędne do ustalenia obowiązku podatkowego, który powstaje w kolejnym miesiącu po złożeniu druku IN-1. Należy pamiętać, że termin 14 dni jest rygorystyczny i jego niedotrzymanie może skutkować nałożeniem kary grzywny.

Sankcje za niezłożenie druku IN-1

Niewypełnienie obowiązku zgłoszenia nieruchomości do opodatkowania niesie ze sobą poważne konsekwencje prawne, a Kodeks karny skarbowy jasno określa kary za takie przewinienia.

Zgodnie z art. 54 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, podatnik, który nie ujawni właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania, lub nie złoży takiej deklaracji, narażając tym samym podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych tj.:

  • w 2024 r. (od stycznia do czerwca) od 1414 zł do 40 723 200 zł,
  • w 2024 r. (od lipca do grudnia) od 1433,30 zł do 41 279 040 zł,

lub karze pozbawienia wolności lub obu tym karom łącznie. W praktyce oznacza to, że wysokość kary może być bardzo wysoka, sięgając nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Kara grzywny za niezłożenie informacji IN-1

W przypadku informacji IN-1 obowiązują nieco łagodniejsze regulacje. Zgodnie z art. 80 Kodeksu karnego skarbowego, jeśli podatnik nie złoży w terminie wymaganych szczegółowych danych o nieruchomościach i obiektach budowlanych, narażony jest na karę grzywny do 120 stawek dziennych.

Konsekwencje zaniżenia wartości nieruchomości w druku IN-1

Zgodnie z art. 56 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, podatnik, który podaje nieprawdę, zataja prawdę w deklaracji lub oświadczeniu składanym organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi, lub nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie danych objętych tymi dokumentami, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. 

Należy pamiętać, że terminowe i prawidłowe zgłoszenie nieruchomości do opodatkowania jest obowiązkiem każdego właściciela. W przypadku wątpliwości co do wypełnienia druku IN-1 można skontaktować się z urzędem gminy lub skorzystać z pomocy prawnika.


dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów kontakt
dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości
Deklarację dotyczącą podatku od nieruchomości należy wysłać do urzędu gminy bądź miasta w 14 dni od podpisania umowy przeniesienia własności. Wypełnienie deklaracji jest bardzo trudne, a złożenie niepoprawnej deklaracji naraża Państwa na sankcje. Dlatego ważne, żeby odpowiednio złożyć dokument we właściwym urzędzie jednostki samorządu terytorialnego. Coś, co zajmuje Państwu czas i nerwy, to nam przychodzi bez trudu. Nasze doświadczenie gwarantuje, że deklaracja i inne dokumenty znajdą się w odpowiednim miejscu i czasie od 199 zł za deklarację.

Poznaj Pewny Lokal

  1. Jesteśmy jedyną w Polsce firmą kompleksowo pomagającą w bezpiecznym zakupie mieszkania zarówno od dewelopera, jak i na rynku wtórnym.
  2. Pomogliśmy ponad 30 000 klientów w odbiorze mieszkania od dewelopera.
  3. Poza odbiorami pomagamy również w analizie umów od dewelopera oraz przeprowadzamy kompleksowe audyty techniczne i prawne na rynku wtórnym.
  4. Wreszcie pomagamy też w innych kwestiach, m.in. audycie działki, badaniu termowizyjnym lub przy sprawdzeniu ekipy wykończeniowej.
  5. Termin odbioru, analizy prawnej lub innej usługi możesz wygodnie zarezerwować online tutaj.

Jak można inwestować w nieruchomości na rynku wtórnym?

Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Poznaj ABC inwestowania w nieruchomości.

Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.

Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 13474 opinii.

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów kontakt

Analiza dokumentacji prawnej z Pewny Lokal:

Ogólnopolska skala

Ogólnopolska skala

Działamy na terenie całej Polski.

Wysoka specjalizacja

Wysoka specjalizacja

Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.

Realizacja w 48h

Realizacja w 48h

Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.

Jednolity format usług

Jednolity format usług

Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.

Zgromadzona wiedza

Zgromadzona wiedza

Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.

Dowiedz się, jak bezpiecznie złożyć deklarację podatku od nieruchomości.

Poradniki

Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów

Poradnik: poradnik dla nabywców na rynku wtórnym

okładka poradnika

Poradnik: Badanie termowizyjne

okładka poradnika

Poradnik: cesja i inne formy flipowania nieruchomości

okładka poradnika

Dlaczego warto wykonać przegląd techniczny mieszkania na rynku wtórnym?

Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.

Jak sprawdzić nieruchomość?

Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka