Druk ZDL-1 - jak wypełnić prawidłowo formularz?

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Druk i wzór ZDL-1. Jak wypełnić załącznik ZDL-1

Druk ZDL-1 to załącznik do deklaracji na podatek leśny. Dokumentem tym powinny więc być zainteresowane osoby, które są właścicielami gruntów klasyfikowanych jako leśne. W tym załączniku należy wypisać wszelkie grunty, jakie podlegają opodatkowaniu tak, aby można było z łatwością obliczyć wielkość koniecznego do zapłacenia podatku. Co jeszcze warto wiedzieć na temat tego druku, jak go wypełnić i jak nie przekroczyć terminów związanych z koniecznością jego złożenia? 

Potrzebujesz wysłać deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów fachową pomoc specjalisty z Pewny Lokal!

  • Deklarację przygotujemy w 48 godziny za 199 zł.
  • Nasi prawnicy przygotowali już tysiące deklaracji.
  • Sporządzamy deklaracje DN-1, IN-1, DR-1, IR-1, IL-1 oraz ZDL-1 oraz pisma z czynnym żalem w cenie deklaracji, jeśli takie jest potrzebne.

Gwarancja poprawności dokumentu.
Doświadczeni prawnicy.
Duża dyspozycyjność, usługi nawet w 48 h.

Strzałka zarezerwuj

Kto wypełnia druk ZDL-1?

Ze względu na fakt, że ZDL-1 jest załącznikiem do druku DL-1, muszą go wypełnić te osoby, które są zobligowane do złożenia informacji DL-1, a więc ogólnie rzecz biorąc będą to posiadacze gruntów klasyfikowanych jako lasy. Będą to więc: 

  • Właściciele, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, posiadacze samoistni lasów oraz posiadacze lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. 
  • Posiadacze gruntów klasyfikowanych jako leśne, ale nie będący osobami prawnymi. W tej sytuacji podstawę prawną stanowi tutaj art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 5. 

Druk DL-1 wraz z załącznikiem ZDL-1 należy złożyć w sytuacji, kiedy osoba fizyczna stała się właścicielem gruntu klasyfikowanego jako leśny lub też w sytuacji, kiedy już złożyła wszelkie potrzebne dokumenty, ale zaistniały pewne zmiany i konieczne jest wprowadzenie korekty. Wówczas należy to zaznaczyć w treści druku.

Druki te uzupełnia się i składa w jednostce samorządu terytorialnego także w sytuacji, kiedy wygasa obowiązek płacenia podatku leśnego. O wszelkich zmianach należy konieczne poinformować urząd. Wnioski składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Co ważne, załącznik ZDL-1 dotyczy gruntów podlegających opodatkowaniu.

Wypełnianie druku ZDL-1- załącznika do deklaracji na podatek leśny – opis krok po kroku

Załącznik ZDL-1 jak i sam druk DL-1 można znaleźć bezpośrednio na stronach rządowych, można te dokumenty złożyć online, co w dużej mierze oszczędza czas. Można też wydrukowane formularze podpisać i złożyć bezpośrednio w gminie. Wszystko zależy więc od tego, czy podatnik ma możliwość korzystania z rządowej platformy. 

Pierwszą konieczną do uzupełnienia informacją są dane podatnika, jakie wskazane zostały w druku DL-1. 

Załącznik posiada dwie części. Pierwsza oznaczona jest jako B1 i dotyczy lasów, które nie wchodzą w skład rezerwatów i parków narodowych. Część B2 jest rubryką, w której należy wypisać lasy, które wchodzą w skład rezerwatów i parków przyrody. W obu przypadkach należy wskazać położenie gruntu, a więc konkretny adres oraz dzielnica (jeśli jest). 

pewny lokal icon

Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?

speed clock

Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!

house icon

Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:

  1. Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
  2. Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
  3. Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!

Pod tym linkiem udostępniamy Ci darmowy poradnik.

Należy uzupełnić numer księgi wieczystej oraz numer obrębu (numer obrębu należy podać wraz z numerem arkusza mapy ewidencyjnej w przypadku, gdy działki numerowane są w ramach arkusza mapy). Należy wpisać także numer działki oraz jej powierzchnię w hektarach. 

Ostatnią informacją jest określenie formy władania gruntem, a może to być własność, użytkowanie wieczyste, posiadanie samoistne, posiadanie zależne lub posiadanie bez tytułu prawnego.

Nie wszystko musisz robić sam. Skorzystaj z pomocy ekspertów, którzy złożą deklarację za Ciebie – zobacz więcej tutaj!

Kiedy należy złożyć druk ZDL-1?

Ze względu na fakt, że ZDL-1 jest załącznikiem do DL-1- oba dokumenty należy złożyć jednocześnie, gdyż wzajemnie się uzupełniają i dają pełen obraz tego, jakimi gruntami leśnymi dysponuje właściciel. Druki należy wypełnić i złożyć do 14 dni od nabycia nowego gruntu lub zaistnienia zmiany w stanie faktycznym posiadanych gruntów. 

Sankcje za niezłożenie druku ZDL-1

Sankcje, jakie mogą wynikać z niezłożenia druków, podania w nich nieprawdziwych informacji (co naraża na uszczuplenie wysokość podatku) są regulowane przez Kodeks karny skarbowy. Mogą to być sankcje pieniężne w postaci kary grzywny lub kara pozbawienia wolności, co uzależnione jest od skali przestępstwa. Konieczne jest też zapłacenie odsetek naliczanych w konsekwencji zwłoki czasowej w opłaceniu podatku. 

Kara grzywny za niezłożenie informacji ZDL-1

Kara grzywny, jaka może zostać nałożona na właściciela gruntów leśnych, który unikał płacenia związanego z nimi podatku zostaje najczęściej określoną wysokością ilości stawek dziennych. Ogólne przepisy prawa podatkowego określają, że może to być wielkość do 720 stawek dziennych. 

Konsekwencje zaniżenia wartości nieruchomości w druku ZDL-1

Podanie mniejszej powierzchni, mniejszej ilości posiadanych gruntów czy celowa, nieodpowiednia ich klasyfikacja na własną korzyść może podlegać karze grzywny, ale też nakłada na podatnika konieczność wyrównania kwoty podatku, jaki ten ma odprowadzić. Oznacza to, że konieczne będzie zapłacenie odsetek. 

Co do zasady, podatek opłaca się cztery razy w roku w określonych terminach. Można to zrobić poprzez przelew na konto bankowe gminy lub poprzez osobistą wizytę w kasie gminy. 

Wypełnienie druków związanych z deklaracją posiadanych gruntów leśnych nie jest trudnym zadaniem, a informacje, jakie należy wskazać, należą do tych najbardziej podstawowych i koniecznych do odpowiedniego obliczenia stawki podatkowej. Każdy właściciel powinien więc bez trudu sobie z nimi poradzić tak, jak i z samym ich złożeniem w odpowiedniej do tego jednostce. 


dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów kontakt
dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości
Deklarację dotyczącą podatku od nieruchomości należy wysłać do urzędu gminy bądź miasta w 14 dni od podpisania umowy przeniesienia własności. Wypełnienie deklaracji jest bardzo trudne, a złożenie niepoprawnej deklaracji naraża Państwa na sankcje. Dlatego ważne, żeby odpowiednio złożyć dokument we właściwym urzędzie jednostki samorządu terytorialnego. Coś, co zajmuje Państwu czas i nerwy, to nam przychodzi bez trudu. Nasze doświadczenie gwarantuje, że deklaracja i inne dokumenty znajdą się w odpowiednim miejscu i czasie od 199 zł za deklarację.

Poznaj Pewny Lokal

  1. Jesteśmy jedyną w Polsce firmą kompleksowo pomagającą w bezpiecznym zakupie mieszkania zarówno od dewelopera, jak i na rynku wtórnym.
  2. Pomogliśmy ponad 30 000 klientów w odbiorze mieszkania od dewelopera.
  3. Poza odbiorami pomagamy również w analizie umów od dewelopera oraz przeprowadzamy kompleksowe audyty techniczne i prawne na rynku wtórnym.
  4. Wreszcie pomagamy też w innych kwestiach, m.in. audycie działki, badaniu termowizyjnym lub przy sprawdzeniu ekipy wykończeniowej.
  5. Termin odbioru, analizy prawnej lub innej usługi możesz wygodnie zarezerwować online tutaj.

Jak można inwestować w nieruchomości na rynku wtórnym?

Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Poznaj ABC inwestowania w nieruchomości.

Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.

Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 56 opinii.

Potrzebujesz złożyć deklarację podatku od nieruchomości?

Zamów kontakt

Analiza dokumentacji prawnej z Pewny Lokal:

Ogólnopolska skala

Ogólnopolska skala

Działamy na terenie całej Polski.

Wysoka specjalizacja

Wysoka specjalizacja

Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.

Realizacja w 48h

Realizacja w 48h

Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.

Jednolity format usług

Jednolity format usług

Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.

Zgromadzona wiedza

Zgromadzona wiedza

Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.

Dowiedz się, jak bezpiecznie złożyć deklarację podatku od nieruchomości.

Poradniki

Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów

Poradnik: poradnik dla nabywców na rynku wtórnym

okładka poradnika

Poradnik: Badanie termowizyjne

okładka poradnika

Poradnik: cesja i inne formy flipowania nieruchomości

okładka poradnika

Dlaczego warto wykonać przegląd techniczny mieszkania na rynku wtórnym?

Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.

Jak sprawdzić nieruchomość?

Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka