Druk ZDL-1 to załącznik do deklaracji na podatek leśny. Dokumentem tym powinny więc być zainteresowane osoby, które są właścicielami gruntów klasyfikowanych jako leśne. W tym załączniku należy wypisać wszelkie grunty, jakie podlegają opodatkowaniu tak, aby można było z łatwością obliczyć wielkość koniecznego do zapłacenia podatku. Co jeszcze warto wiedzieć na temat tego druku, jak go wypełnić i jak nie przekroczyć terminów związanych z koniecznością jego złożenia?
Ze względu na fakt, że ZDL-1 jest załącznikiem do druku DL-1, muszą go wypełnić te osoby, które są zobligowane do złożenia informacji DL-1, a więc ogólnie rzecz biorąc będą to posiadacze gruntów klasyfikowanych jako lasy. Będą to więc:
Druk DL-1 wraz z załącznikiem ZDL-1 należy złożyć w sytuacji, kiedy osoba fizyczna stała się właścicielem gruntu klasyfikowanego jako leśny lub też w sytuacji, kiedy już złożyła wszelkie potrzebne dokumenty, ale zaistniały pewne zmiany i konieczne jest wprowadzenie korekty. Wówczas należy to zaznaczyć w treści druku.
Druki te uzupełnia się i składa w jednostce samorządu terytorialnego także w sytuacji, kiedy wygasa obowiązek płacenia podatku leśnego. O wszelkich zmianach należy konieczne poinformować urząd. Wnioski składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Co ważne, załącznik ZDL-1 dotyczy gruntów podlegających opodatkowaniu.
Załącznik ZDL-1 jak i sam druk DL-1 można znaleźć bezpośrednio na stronach rządowych, można te dokumenty złożyć online, co w dużej mierze oszczędza czas. Można też wydrukowane formularze podpisać i złożyć bezpośrednio w gminie. Wszystko zależy więc od tego, czy podatnik ma możliwość korzystania z rządowej platformy.
Pierwszą konieczną do uzupełnienia informacją są dane podatnika, jakie wskazane zostały w druku DL-1.
Załącznik posiada dwie części. Pierwsza oznaczona jest jako B1 i dotyczy lasów, które nie wchodzą w skład rezerwatów i parków narodowych. Część B2 jest rubryką, w której należy wypisać lasy, które wchodzą w skład rezerwatów i parków przyrody. W obu przypadkach należy wskazać położenie gruntu, a więc konkretny adres oraz dzielnica (jeśli jest).
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Należy uzupełnić numer księgi wieczystej oraz numer obrębu (numer obrębu należy podać wraz z numerem arkusza mapy ewidencyjnej w przypadku, gdy działki numerowane są w ramach arkusza mapy). Należy wpisać także numer działki oraz jej powierzchnię w hektarach.
Ostatnią informacją jest określenie formy władania gruntem, a może to być własność, użytkowanie wieczyste, posiadanie samoistne, posiadanie zależne lub posiadanie bez tytułu prawnego.
Nie wszystko musisz robić sam. Skorzystaj z pomocy ekspertów, którzy złożą deklarację za Ciebie – zobacz więcej tutaj!
Ze względu na fakt, że ZDL-1 jest załącznikiem do DL-1- oba dokumenty należy złożyć jednocześnie, gdyż wzajemnie się uzupełniają i dają pełen obraz tego, jakimi gruntami leśnymi dysponuje właściciel. Druki należy wypełnić i złożyć do 14 dni od nabycia nowego gruntu lub zaistnienia zmiany w stanie faktycznym posiadanych gruntów.
Sankcje, jakie mogą wynikać z niezłożenia druków, podania w nich nieprawdziwych informacji (co naraża na uszczuplenie wysokość podatku) są regulowane przez Kodeks karny skarbowy. Mogą to być sankcje pieniężne w postaci kary grzywny lub kara pozbawienia wolności, co uzależnione jest od skali przestępstwa. Konieczne jest też zapłacenie odsetek naliczanych w konsekwencji zwłoki czasowej w opłaceniu podatku.
Kara grzywny, jaka może zostać nałożona na właściciela gruntów leśnych, który unikał płacenia związanego z nimi podatku zostaje najczęściej określoną wysokością ilości stawek dziennych. Ogólne przepisy prawa podatkowego określają, że może to być wielkość do 720 stawek dziennych.
Podanie mniejszej powierzchni, mniejszej ilości posiadanych gruntów czy celowa, nieodpowiednia ich klasyfikacja na własną korzyść może podlegać karze grzywny, ale też nakłada na podatnika konieczność wyrównania kwoty podatku, jaki ten ma odprowadzić. Oznacza to, że konieczne będzie zapłacenie odsetek.
Co do zasady, podatek opłaca się cztery razy w roku w określonych terminach. Można to zrobić poprzez przelew na konto bankowe gminy lub poprzez osobistą wizytę w kasie gminy.
Wypełnienie druków związanych z deklaracją posiadanych gruntów leśnych nie jest trudnym zadaniem, a informacje, jakie należy wskazać, należą do tych najbardziej podstawowych i koniecznych do odpowiedniego obliczenia stawki podatkowej. Każdy właściciel powinien więc bez trudu sobie z nimi poradzić tak, jak i z samym ich złożeniem w odpowiedniej do tego jednostce.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!