Przepisy budowlane podlegają ciągłym przekształceniom. Zmieniają się nie tylko normy i wytyczne, ale także sposoby prowadzenia dokumentacji dla obiektów budowlanych. Jedna z najnowszych zmian wprowadziła od 1 stycznia 2023 r. możliwość prowadzenia cyfrowej książki obiektu budowlanego c-KOB, która nazywana jest także elektroniczną książką obiektu budowlanego (EKOB). Dlatego z dzisiejszego artykułu dowiesz się, kiedy trzeba prowadzić książkę obiektu budowlanego, jak ją prowadzić, a także co zrobić, jeśli budynek nie ma KOB.
Książka obiektu budowlanego to rejestr wszystkich zdarzeń, które są związane z danym obiektem, na przykład przeprowadzone kontrole czy wydane ekspertyzy. Do tej pory była prowadzona w formie papierowej, natomiast od 1 stycznia 2023, może mieć formę cyfrową.
Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo budowlane, elektroniczną książkę obiektu budowlanego prowadzi się na bieżąco dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2.
Natomiast budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe i gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej nie mają obowiązku prowadzenia książki obiektu budowlanego. Nie oznacza to jednak, że właściciele domów jednorodzinnych nie mogą jej założyć i prowadzić we własnym zakresie.
Z obowiązku prowadzenia książki są zwolnieni także właściciele obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego. A także drogi lub obiekty mostowe, dla których jest prowadzona książka drogi lub książka obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.
Elektroniczną książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w terminie 30 dni od dnia:
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Prowadzenie elektronicznej książki obiektu budowlanego jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy. Najczęściej wchodzi w zakres obowiązków zarządcy obiektu. Zatem nie generuje dodatkowych kosztów.
Jednak właściciel lub zarządca, może też zlecić jej założenie i prowadzenie innej osobie. W takiej sytuacji koszty założenia i prowadzenia książki zaczynają się od 100 zł. Cena jest zawsze ustalana indywidualnie i zależy od wielkości budynku i częstotliwości wprowadzania wpisów.
Wpisów do elektronicznej książki obiektu budowlanego dokonuje się systematycznie i niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 7 dni) po tym, jak zaistnieją okoliczności, które wywołują konieczność dokonania wpisu. Jeśli z powodu awarii lub przerwy technicznej systemu do obsługi c-KOB, nie będzie możliwe dokonanie wpisu, to właściciel lub zarządca powinien uzupełnić zapis, gdy tylko system zacznie działać.
Wpisów do książki obiektu może dokonać także osoba wskazana i upoważniona przez właściciela lub zarządcę, a także osoby prowadzące kontrole w danym obiekcie. Muszą one jednak posiadać konto w systemie c-KOB.
W systemie wprowadza się dane dotyczące:
Jeśli obiekt budowlany zostanie poddany rozbiórce, to w ciągu 30 dni od jej zakończenia, właściciel lub zarządca powinien dokonać zamknięcia elektronicznej książki obiektu budowlanego.
Książka obiektu budowlanego powinna zostać założona w chwili uzyskania pozwolenia na użytkowania lub gdy organ nadzoru budowlanego nie zgłosił w terminie zastrzeżeń co do zgłoszenia zakończenia budowy. Jeśli właściciel nie dopełni obowiązku założenia papierowej lub elektronicznej książki obiektu budowlanego, lub nie dokonuje w niej systematycznych wpisów, to zgodnie z zapisami ustawy podlega karze grzywny. Do ustalenia jej wysokości zastosowanie ma Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
W przypadku zmiany właściciela lub zarządcy budynku, dotychczasowy właściciel / zarządca, powinien przekazać nowemu elektroniczną książkę obiektu budowlanego. Jeśli w tym momencie okaże się, że książka nie została założona, lub została zgubiona, to nowy właściciel / zarządca, powinien niezwłocznie dokonać jej założenia i prowadzić wpisy od dnia przejęcia budynku.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!