Jakie będą zmiany w elektronicznej książce obiektu budowlanego w roku 2024?

Potrzebujesz pomocy przy kupnie lub sprzedaży nieruchomości?

Elektroniczna książka obiektu budowlanego

Przepisy budowlane podlegają ciągłym przekształceniom. Zmieniają się nie tylko normy i wytyczne, ale także sposoby prowadzenia dokumentacji dla obiektów budowlanych. Jedna z najnowszych zmian wprowadziła od 1 stycznia 2023 r. możliwość prowadzenia cyfrowej książki obiektu budowlanego c-KOB, która nazywana jest także elektroniczną książką obiektu budowlanego (EKOB). Dlatego z dzisiejszego artykułu dowiesz się, kiedy trzeba prowadzić książkę obiektu budowlanego, jak ją prowadzić, a także co zrobić, jeśli budynek nie ma KOB.

Czy trzeba prowadzić elektroniczną książkę obiektu budowlanego?

Książka obiektu budowlanego to rejestr wszystkich zdarzeń, które są związane z danym obiektem, na przykład przeprowadzone kontrole czy wydane ekspertyzy. Do tej pory była prowadzona w formie papierowej, natomiast od 1 stycznia 2023, może mieć formę cyfrową.

Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo budowlane, elektroniczną książkę obiektu budowlanego prowadzi się na bieżąco dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2.

Natomiast budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe i gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej nie mają obowiązku prowadzenia książki obiektu budowlanego. Nie oznacza to jednak, że właściciele domów jednorodzinnych nie mogą jej założyć i prowadzić we własnym zakresie.

Z obowiązku prowadzenia książki są zwolnieni także właściciele obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego. A także drogi lub obiekty mostowe, dla których jest prowadzona książka drogi lub książka obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.

Elektroniczną książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w terminie 30 dni od dnia:

  • doręczenia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, jeśli przepisy wymagają uzyskanie pozwolenia na użytkowanie,
  • upływu terminu zgłoszenia przez organ nadzoru budowlanego sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy albo doręczeniu zaświadczenia organu nadzoru budowlanego o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, jeśli dla budynku wymagane jest tylko zawiadomienie o zakończeniu budowy, oraz
  • dokonaniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
  • jeżeli w wyniku tej zmiany obiekt budowlany, który nie był wcześniej zobowiązany do założenia książki obiektu budowlanego, stał się obiektem budowlanym, który musi prowadzić KOB.


Zegarek, pieniądze i makieta domu, które nawiązują do obowiązku elektronicznej książki obiektu budowlanego.Elektroniczna książka obiektu budowlanego i jej prowadzenie można zlecić firmie zewnętrznej. Zazwyczaj kosztuje to ponad 100 złotych.
pewny lokal icon

Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?

speed clock

Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!

house icon

Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:

Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:

  1. Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
  2. Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
  3. Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!

Pod tym linkiem udostępniamy Ci darmowy poradnik.


Ile kosztuje prowadzenie elektronicznej książki obiektu budowlanego?

Prowadzenie elektronicznej książki obiektu budowlanego jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy. Najczęściej wchodzi w zakres obowiązków zarządcy obiektu. Zatem nie generuje dodatkowych kosztów.

Jednak właściciel lub zarządca, może też zlecić jej założenie i prowadzenie innej osobie. W takiej sytuacji koszty założenia i prowadzenia książki zaczynają się od 100 zł. Cena jest zawsze ustalana indywidualnie i zależy od wielkości budynku i częstotliwości wprowadzania wpisów.

Jak prowadzić elektroniczną książkę obiektu budowlanego?

Wpisów do elektronicznej książki obiektu budowlanego dokonuje się systematycznie i niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 7 dni) po tym, jak zaistnieją okoliczności, które wywołują konieczność dokonania wpisu. Jeśli z powodu awarii lub przerwy technicznej systemu do obsługi c-KOB, nie będzie możliwe dokonanie wpisu, to właściciel lub zarządca powinien uzupełnić zapis, gdy tylko system zacznie działać.

Wpisów do książki obiektu może dokonać także osoba wskazana i upoważniona przez właściciela lub zarządcę, a także osoby prowadzące kontrole w danym obiekcie. Muszą one jednak posiadać konto w systemie c-KOB.

W systemie wprowadza się dane dotyczące:

  • informacji o obiekcie budowlanym,
  • imienia i nazwiska albo nazwy, adresu lub siedziby oraz e-maila właściciela, lub zarządcy obiektu,
  • przeprowadzonych kontroli,
  • ekspertyz i opinii technicznych dla budynku oraz danych osób, przez które zostały sporządzone,
  • przeglądów technicznych, konserwacji oraz napraw urządzeń przeciwpożarowych, oraz danych osób, które je przeprowadziły,
  • robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym, wykonywanych po
  • oddaniu do użytkowania,
  • katastrof budowlanych dotyczących obiektu oraz
  • decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej, które dotyczą obiektu.

Jeśli obiekt budowlany zostanie poddany rozbiórce, to w ciągu 30 dni od jej zakończenia, właściciel lub zarządca powinien dokonać zamknięcia elektronicznej książki obiektu budowlanego.

Co zrobić, gdy budynek nie ma elektronicznej książki obiektu budowlanego?

Książka obiektu budowlanego powinna zostać założona w chwili uzyskania pozwolenia na użytkowania lub gdy organ nadzoru budowlanego nie zgłosił w terminie zastrzeżeń co do zgłoszenia zakończenia budowy. Jeśli właściciel nie dopełni obowiązku założenia papierowej lub elektronicznej książki obiektu budowlanego, lub nie dokonuje w niej systematycznych wpisów, to zgodnie z zapisami ustawy podlega karze grzywny. Do ustalenia jej wysokości zastosowanie ma Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

Potrzebujesz pomocy prawnika lub inżyniera przy kupnie nieruchomości?

Zamów fachową pomoc z Pewny Lokal!

  • Średnio wykrywamy w nieruchomości 16 usterek.
  • Nasza kancelaria przeanalizowała tysiące umów nabycia nieruchomości.
  • Jesteśmy największą inżynieryjno-prawną firmą od audytu nieruchomości. Działamy w całej Polsce.

Gwarancja wyłapania usterek.
Doświadczeni inżynierowie i prawnicy.
Duża dyspozycyjność.

Strzałka zarezerwuj

W przypadku zmiany właściciela lub zarządcy budynku, dotychczasowy właściciel / zarządca, powinien przekazać nowemu elektroniczną książkę obiektu budowlanego. Jeśli w tym momencie okaże się, że książka nie została założona, lub została zgubiona, to nowy właściciel / zarządca, powinien niezwłocznie dokonać jej założenia i prowadzić wpisy od dnia przejęcia budynku.

dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości

Potrzebujesz pomocy przy kupnie lub sprzedaży nieruchomości?

Zarezerwuj online
dr Piotr Semeniuk, adwokat od prawa nieruchomości
Pewny Lokal oferuje usługę kompleksowego audytu nieruchomości (działek, mieszkań i domów) na rynku pierwotnym oraz wtórnym. Zatrudniamy prawników oraz inżynierów i sprawdzamy stan prawny oraz techniczny nieruchomości. Pomagamy m.in. przy odbiorach technicznych, analizie umów oraz ksiąg wieczystych. Dowiedz się więcej o naszej firmie oraz usługach tutaj.

Poznaj Pewny Lokal

  1. Jesteśmy jedyną w Polsce firmą kompleksowo pomagającą w bezpiecznym zakupie mieszkania zarówno od dewelopera, jak i na rynku wtórnym.
  2. Pomogliśmy ponad 30 000 klientów w odbiorze mieszkania od dewelopera.
  3. Poza odbiorami pomagamy również w analizie umów od dewelopera oraz przeprowadzamy kompleksowe audyty techniczne i prawne na rynku wtórnym.
  4. Wreszcie pomagamy też w innych kwestiach, m.in. audycie działki, badaniu termowizyjnym lub przy sprawdzeniu ekipy wykończeniowej.
  5. Termin odbioru, analizy prawnej lub innej usługi możesz wygodnie zarezerwować online tutaj.

Zobacz, na czym polega przykładowy odbiór mieszkania z naszym ekspertem.

Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Zobacz, co powinieneś wiedzieć o protokole odbioru.

Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.


Czy nasz artykuł pomógł Ci w Twoim problemie? Podziel się zdobytą wiedzą ze znajomymi!

Oceń artykuł:

  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
  • grade
Kupno mieszkania a lokatorzy
Średnia 5/5 na podstawie 549 opinii.

Potrzebujesz pomocy przy kupnie lub sprzedaży nieruchomości?

Zarezerwuj online

Sprawdź nieruchomość z Pewny Lokal:

Ogólnopolska skala

Ogólnopolska skala

Działamy na terenie całej Polski.

Dyspozycyjność

Dyspozycyjność

Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.

Sieć fachowców

Sieć fachowców

Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.

Jednolity format usług

Jednolity format usług

Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.

Zgromadzona wiedza

Zgromadzona wiedza

Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.

Dowiedz się, jak bezpiecznie kupić i odebrać mieszkanie na rynku pierwotnym oraz wtórnym

Poradniki

Zachęcamy do pobrania darmowych poradników przygotowanych przez naszych prawników i inżynierów

Poradnik odbioru technicznego od dewelopera

okładka poradnika

Poradnik poodbiorowy

okładka poradnika

Poradnik: rękojmia nieruchomości

okładka poradnika

Czym jest odbiór techniczny mieszkania i dlaczego warto go zlecić specjaliście?

Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.

Jak sprawdzić nieruchomość?

Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.

Kliknij na ikonę pewny lokal czarny domek
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!

strzałka