Przepisy budowlane podlegają ciągłym przekształceniom. Zmieniają się nie tylko normy i wytyczne, ale także sposoby prowadzenia dokumentacji dla obiektów budowlanych. Jedna z najnowszych zmian wprowadziła od 1 stycznia 2023 r. możliwość prowadzenia cyfrowej książki obiektu budowlanego c-KOB, która nazywana jest także elektroniczną książką obiektu budowlanego (EKOB). Dlatego z dzisiejszego artykułu dowiesz się, kiedy trzeba prowadzić książkę obiektu budowlanego, jak ją prowadzić, a także co zrobić, jeśli budynek nie ma KOB.
Książka obiektu budowlanego to rejestr wszystkich zdarzeń, które są związane z danym obiektem, na przykład przeprowadzone kontrole czy wydane ekspertyzy. Do tej pory była prowadzona w formie papierowej, natomiast od 1 stycznia 2023, może mieć formę cyfrową.
Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo budowlane, elektroniczną książkę obiektu budowlanego prowadzi się na bieżąco dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2.
Zapraszamy do posłuchania 17. odcinka podcastu nieruchomościowego.
Natomiast budynki mieszkalne jednorodzinne, garażowe i gospodarcze w zabudowie jednorodzinnej nie mają obowiązku prowadzenia książki obiektu budowlanego. Nie oznacza to jednak, że właściciele domów jednorodzinnych nie mogą jej założyć i prowadzić we własnym zakresie.
Z obowiązku prowadzenia książki są zwolnieni także właściciele obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego. A także drogi lub obiekty mostowe, dla których jest prowadzona książka drogi lub książka obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.
Elektroniczną książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w terminie 30 dni od dnia:
Elektroniczna książka obiektu budowlanego i jej prowadzenie można zlecić firmie zewnętrznej. Zazwyczaj kosztuje to ponad 100 złotych.Prowadzenie elektronicznej książki obiektu budowlanego jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy. Najczęściej wchodzi w zakres obowiązków zarządcy obiektu. Zatem nie generuje dodatkowych kosztów.
Jednak właściciel lub zarządca, może też zlecić jej założenie i prowadzenie innej osobie. W takiej sytuacji koszty założenia i prowadzenia książki zaczynają się od 100 zł. Cena jest zawsze ustalana indywidualnie i zależy od wielkości budynku i częstotliwości wprowadzania wpisów.
Wpisów do elektronicznej książki obiektu budowlanego dokonuje się systematycznie i niezwłocznie (maksymalnie w ciągu 7 dni) po tym, jak zaistnieją okoliczności, które wywołują konieczność dokonania wpisu. Jeśli z powodu awarii lub przerwy technicznej systemu do obsługi c-KOB, nie będzie możliwe dokonanie wpisu, to właściciel lub zarządca powinien uzupełnić zapis, gdy tylko system zacznie działać.
Wpisów do książki obiektu może dokonać także osoba wskazana i upoważniona przez właściciela lub zarządcę, a także osoby prowadzące kontrole w danym obiekcie. Muszą one jednak posiadać konto w systemie c-KOB.
W systemie wprowadza się dane dotyczące:
Jeśli obiekt budowlany zostanie poddany rozbiórce, to w ciągu 30 dni od jej zakończenia, właściciel lub zarządca powinien dokonać zamknięcia elektronicznej książki obiektu budowlanego.
Książka obiektu budowlanego powinna zostać założona w chwili uzyskania pozwolenia na użytkowania lub gdy organ nadzoru budowlanego nie zgłosił w terminie zastrzeżeń co do zgłoszenia zakończenia budowy. Jeśli właściciel nie dopełni obowiązku założenia papierowej lub elektronicznej książki obiektu budowlanego, lub nie dokonuje w niej systematycznych wpisów, to zgodnie z zapisami ustawy podlega karze grzywny. Do ustalenia jej wysokości zastosowanie ma Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
W przypadku zmiany właściciela lub zarządcy budynku, dotychczasowy właściciel / zarządca, powinien przekazać nowemu elektroniczną książkę obiektu budowlanego. Jeśli w tym momencie okaże się, że książka nie została założona, lub została zgubiona, to nowy właściciel / zarządca, powinien niezwłocznie dokonać jej założenia i prowadzić wpisy od dnia przejęcia budynku.
Zapraszamy na odcinek podcastu nieruchomościowego Pewny Lokal o notariuszach.
Zapraszamy do posłuchania odcinka podcastu o inwestowaniu w nieruchomości na wynajem.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zapraszamy do obejrzenia najnowszego odcinka podcastu na temat REITów.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!