W poniższym artykule wyjaśniamy, jakich formalności musimy dopilnować po kupnie mieszkania.
Kupno mieszkania wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku formalności już po finalizacji transakcji. O czym należy pamiętać po jego nabyciu?
Kupno mieszkania na rynku wtórnym niesie ze sobą sporo korzyści. Zwykle wiąże się z atrakcyjną okolicą, dobrą komunikację miejską oraz przeważnie po drobnym remoncie jest gotowe do szybkiego zamieszkania. Nabywca dokładnie widzi, co kupuje i nie musi czekać na wybudowanie nieruchomości. Omija go też ryzyko niedokończenia realizacji, jak to jest przy inwestycjach deweloperskich. Nie znaczy to, jednak iż proces po weryfikacji księgi wieczystej oraz zapisów umowy, kończy się na jej podpisaniu! Poza kwestiami technicznymi, czyli dokonaniu rzetelnego przeglądu technicznego, istnieje jeszcze kilka obszarów, o które należy koniecznie zadbać. Wśród nich znajdują się tematy podatkowe tj., opłacenie podatku PCC, zgłoszenie zakupu lokalu w urzędzie gminy bądź miasta, skontaktowanie się ze spółdzielnią lub wspólnotą, a także przepisanie umów od dostawców usług. Pamiętaj, że masz prawo zmienić dostawcę prądu czy Internetu, jeśli uznasz, że aktualna oferta nie jest korzystna. Oczywiście wcześniej trzeba wypowiedzieć bieżącą umowę i po dostarczeniu odpowiedniej dokumentacji podpisać nową z inną firmą.
Należy mieć świadomość, że zaniedbanie formalności po zakupie lokalu wiąże się z licznymi problemami. Dlatego chcąc uniknąć przykrych konsekwencji, kar finansowych i zbędnych stresów niezwłocznie po zawarciu umowy kupna-sprzedaży oraz odbiorze mieszkania podejmij działanie! W poniższym artykule wskazaliśmy poszczególne elementy wraz z objaśnieniem, jakie kroki należy podjąć i dlaczego są one ważne. Wyróżniliśmy także tematy, na które trzeba uważać. Co więcej, wymieniliśmy pokrótce aspekty wymagające sprawdzenia przed zawarcie umowy przedwstępnej (zarówno te prawne, finansowe, jak i techniczne). Tym sposobem powstał wyczerpujący poradnik, który zarówno ostrzega przed niebezpieczeństwami związanymi z nabyciem mieszkania z rynku wtórnego, jak i obowiązkami, które powinno dopełnić się po jego zakupie. Dlatego chcąc zadbać o swój interes, zapraszamy do wnikliwej lektury poniższego tekstu!
W zależności od tego czy kupujesz mieszkanie z rynku pierwotnego, czy wtórnego, będziesz musiał zmierzyć się z innymi wyzwaniami. W przypadku lokalu używanego najważniejszym dokumentem jest księga wieczysta. To w niej zapisany jest stan prawny mieszkania, to do kogo należy, a także czy ktoś nie jest tam dopisany jako dożywotni lokator. To niezwykle ważne, aby dokument ten prześledzić uważnie i dokładnie, ponieważ znajdują się w nim także informacje o zadłużeniach czy zajęciu komorniczym. W przypadku mieszkań z rynku pierwotnego, najważniejszym dokumentem jest umowa z deweloperem. Jeśli nie jesteś pewien czy pismo, które musisz podpisać, jest odpowiednio skonstruowane, skorzystaj z naszej usługi, która to gwarantuje, że prawnik, specjalista w dziedzinie nieruchomości, przeanalizuje je od początku do końca i poinformuje Cię, co wynika z jego zapisów.
Decydując się na zakup konkretnego mieszkania z drugiej ręki, musisz dokładnie przeanalizować umowę, którą zamierzasz podpisać. Powinny znaleźć się w niej wszystkie niezbędne informacje, takie jak dane obu stron transakcji, pełna kwota zakupu, sposób przekazania pieniędzy i termin przekazania własności. Oprócz tego musi być tam pełny opis lokalu wraz z jego adresem. Poza tym musisz zapoznać się z księgą wieczystą, która jest najważniejszym dokumentem, jeśli chodzi o mieszkania z rynku wtórnego. To w niej zapisany jest stan prawny mieszkania, wszelkie zadłużenia, umowy (np. służebności czy dożywocia), a także to, do kogo należy lokal. Pamiętaj, aby sprawdzić także zaświadczenie o zameldowaniu. Właściciel nieruchomości może je otrzymać w odpowiadającym lokalizacji mieszkania urzędzie. Jeżeli w kupionej przez w Ciebie nieruchomości, będzie zameldowany ktoś inny, będzie miał on prawo do jej zamieszkiwania, a tego z pewnością nie chcesz.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
W przypadku zakupu mieszkania z rynku wtórnego umowa podpisywana jest w formie aktu notarialnego, czyli proces odbywa się w wybranej kancelarii notarialnej. Chociaż urzędnik ma obowiązek czuwać nad nim, Ty także nie możesz stracić swojej uważności. Większość osób sprzedających mieszkanie, chce sporządzić także umowę przedwstępną, która pozwala w pewien sposób zarezerwować lokal. Dzięki temu kupujący ma pewność, że będzie on na Ciebie czekał (np. podczas procedury kredytowej), a sprzedający ma gwarancję, że nie zostanie z niczym. Mimo iż jest to dokument, który rozpoczyna proces nabywania nieruchomości, musisz dokładnie przeanalizować jego treść, pod kątem zapisów, które mogłyby przysporzyć Ci problemów w przyszłości, np. kwestii kar za niedotrzymanie umowy.
Zakup mieszkania zarówno na rynku wtórnym, jak i pierwotnym, niesie ze sobą konsekwencje natury podatkowej.
W przypadku kupna mieszkania z rynku wtórnego ważną kwestią jest obowiązek opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) w wysokości 2% wartości nabywanej nieruchomości, a dokładnie jej wartości rynkowej. W przypadku gdyby wartość nabywanej przez nas nieruchomości w znaczący sposób odbiegała od ceny rynkowej, powinniśmy liczyć się z możliwością kontroli ze strony urzędu skarbowego. Jeżeli zakupu dokonujemy od dewelopera, wówczas wspomniany obowiązek nas nie dotyczy, a transakcja opodatkowana jest podatkiem VAT w wysokości 8% (metraż poniżej 150 m kw.) lub 23% (powierzchnia większa niż 150 m kw.).
Obowiązek uregulowania podatku PCC dotyczy jedynie kupującego, co oznacza dla strony kupującej konieczność uwzględnienia w budżecie dodatkowego wydatku. Sam podatek pobierany jest przez notariusza w trakcie podpisywania umowy sprzedaży i odprowadzany do właściwego urzędu skarbowego. Dodatkowo w przypadku korzystania z kredytu hipotecznego jeżeli sami ustanawiamy hipotekę, wówczas na nas spoczywa obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym formularza PCC-3 oraz opłacenia podatku, którego wartość zależy od określenia wysokości hipoteki (19 zł w przypadku hipoteki kaucyjnej i 0,1% w przypadku hipoteki zwykłej).
Po sfinalizowaniu mieszkania nie można zapomnieć o zgłoszeniu tego faktu w odpowiednim dla położenia nieruchomości urzędzie miasta bądź gminy w celu uzyskania wyliczenia wysokości podatku od nieruchomości.
Jeżeli nabycia dokonujemy na rynku pierwotnym, zazwyczaj deweloper opłaca z góry podatek za cały rok, w którym doszło do sprzedaży lokalu, a następnie rozlicza się z kupującym proporcjonalnie za czas od zawarcia umowy przeniesienia własności.
Zakup należy zgłosić do urzędu na druku „IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”, pamiętając o tym, że nie jest to druk uniwersalny, a więc korzystać należy ze wzoru, udostępnionego przez właściwy urząd. Decyzję odnośnie wysokości podatku od nieruchomości urząd przekazuje drogą pocztową. Podatek płatny jest raz w roku bądź w czterech ratach, w zależności od jego wysokości (płatność w całości jeżeli należny podatek nie przekracza 100 zł).
Wiele osób nabywając nieruchomość, posiada tylko część wymaganej kwoty, a resztę finansuje przy pomocy kredytu. Musisz wiedzieć, że w takiej sytuacji czeka Cię znacznie więcej formalności, niż wtedy, kiedy finansowanie odbywałoby się przy pomocy gotówki. Nierzadko zdarza się, że jest to nawet kilka razy więcej dokumentów do podpisania, jednak nie należy się w takiej sytuacji zrażać. Tak naprawdę ilość koniecznych dokumentów wyznacza bank i to on sporządza dla Ciebie konkretną listę, a Twoim obowiązkiem jest dostarczać je w określonym terminie. To ważne, aby kredytodawca otrzymywał konieczne zaświadczenia, oświadczenia i wyciągi na chwilę po tym, kiedy o nie prosi. Tylko takie podejście do tego daje pewność, że pożyczka przyznana zostanie szybciej, a środki będą wypłacone w terminie. Warto także pamiętać, że dzięki temu, iż to bank nadzoruje dostarczanie dokumentów, nie musisz się obawiać, że czegoś będzie brakowało. Bankowi tak samo jak Tobie, zależy na tym, aby proces przebiegł rzetelnie i sprawnie.
Jeśli chodzi o rynek wtórny, to oczywiście musisz zrobić konkretny odbiór, którego zwieńczeniem będzie protokół załączony do umowy sprzedaży. Protokół zdawczo-odbiorczy to dokument, o którym nie możesz zapomnieć podczas ostatecznej fazy zakupu mieszkania. Jest to podstawa, dzięki której później możesz dochodzić swoich praw, gdyby okazało się, że w mieszkaniu z drugiej ręki są np. wady ukryte, o których Ci nie powiedziano. Może np. okazać się, że wadliwa jest instalacja gazowa. Jeżeli sprzedający nie poinformował Cię o tym przed sprzedażą i nie zostało zapisane to w protokole, to będziesz mógł walczyć o zrekompensowanie Ci tego. Jeśli nie umiesz samodzielnie ocenić stanu mieszkania w trakcie odbioru, skorzystaj z naszej pomocy. Eksperci pomogą Ci ocenić czy sprzedający nie zataił przed Tobą jakichś usterek.
Ostatnia kwestia to zebranie wszystkich dokumentów, które związane są z odbiorem mieszkania. W przypadku lokali z rynku pierwotnego musisz mieć protokół odbioru, w którym zapisane jest, czy wszystkie punkty umowy zostały zrealizowane, a jeśli nie to kiedy zostaną naprawione. Jeśli chodzi o rynek wtórny, to także musisz zrobić odbiór. Jeśli nie umiesz samodzielnie ocenić czy wykonane prace są na odpowiednim poziomie, możemy Ci pomóc! Skorzystaj z naszej usługi, przeglądu mieszkań po remoncie.
Kiedy przebrniesz przez wszystkie powyższe kroki, czekają Cię jeszcze trzy niezbędne formalności, które dokonywane są już po zakupie nieruchomości. Po pierwsze musisz poinformować spółdzielnię mieszkaniową (lub wspólnotę) o zmianie właściciela mieszkania. Konieczne jest także złożenie deklaracji podatkowej dot. nieruchomości w urzędzie miasta. Ostatnia kwestia to ubezpieczenie nieruchomości na wypadek niespodziewanych zdarzeń losowych. Nie jest to wymóg, jednak warto o tym pomyśleć. Tylko dzięki ubezpieczeniu w przypadku zalania, pożaru czy innych zdarzeń niezależnych od Ciebie, będziesz mógł uzyskać rekompensatę za poniesione szkody.
Formalności związanych z kupieniem mieszkania jest wiele i musisz liczyć się z tym, że wymagają sporo czasu i zaangażowania. Warto jednak dopiąć wszystko na ostatni guzik, aby później bez obaw mieszkać w nowym miejscu.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!