Artykuł dotyczy tego, o jakich formalnościach po zakupie domu na rynku wtórnym należy pamiętać. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, co zrobić po zakupie domu z rynku wtórnego, o jakich najważniejszych formalnościach należy pamiętać po kupnie domu. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem.
Zakup nieruchomości na rynku wtórnym oznacza, że wraz z podpisaniem umowy sprzedaży przejmujemy na siebie prawa i obowiązki poprzedniego właściciela, związane z kupionym domem lub mieszkaniem. Po finalizacji umowy i odebraniu kluczy do domu warto zadbać o załatwienie niezbędnych formalności, dzięki czemu unikniemy w przyszłości niejasnych sytuacji i zbędnych opłat.
Umowa sprzedaży domu zawsze musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Dzięki temu obydwie strony zyskują możliwość dochodzenia swoich praw w sądzie w przypadku problemów w realizacji postanowień umownych. Podpisując umowę w kancelarii, musimy liczyć się z kosztami notarialnymi, na które składa się taksa notarialna (jej wysokość warto negocjować z notariuszem) oraz koszt wypisów sporządzanego aktu. Dodatkowo kupujący zobowiązany jest do wniesienia podatku od czynności cywilno-prawnych w wysokości 2% wartości nabywanej nieruchomości, który pobierany jest również podczas spotkania w kancelarii.
Nabycie domu należy przede wszystkim zgłosić organom podatkowym w urzędzie gminy (miasta) w celu wyliczenia wysokości podatku od nieruchomości. Zgłoszenia dokonuje się na stosownym druku „IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych”, dostępnym na stronie www.podatki.gov.pl lub bezpośrednio w urzędzie gminy. Można to zrobić osobiście, drogą pocztową lub przez stronę internetową (np. przez ePUAP). Należy pamiętać, że druk IN-1 nie jest uniwersalny — każdy urząd posiada własny wzór zgłoszenia. Dlatego należy zawsze korzystać ze strony urzędu właściwego ze względu na miejsce położenia nabytej nieruchomości. Zgłoszenia należy dokonać osobiście, pocztą lub elektronicznie (jeżeli dany urząd gminy oferuje taką możliwość) w ciągu 14 dni od podpisania umowy kupna domu.
Na tej podstawie urząd wylicza wysokość podatku, o czym następnie informuje zgłaszającego w formie listu poleconego.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Zapłaty podatku dokonuje się raz w roku, jeżeli jego wartość nie przekracza 100 zł (w terminie do 15 marca każdego roku) lub w czterech równych ratach (powyżej 100 zł, w terminach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada).
Dodatkowo pamiętać należy o umowach z dostawcami mediów- konieczne jest albo ich wypowiedzenie (jeżeli planujemy ich zmienić na innych) albo podpisanie cesji. Tutaj potrzebny będzie protokół zdawczo-odbiorczy, sporządzony w momencie odbioru domu od kupującego, na którego potrzeby spisane zostały liczniki. Na tej podstawie dokonane zostanie rozliczenie z poprzednim właścicielem, dzięki czemu kupujący nie będzie zobowiązany do regulacji należności sprzedającego.
Jeżeli chodzi o podstawę wysokości taksy notarialnej, to jest ona po pierwsze uwarunkowana wartością danej nieruchomości, po drugie reguluje ją rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości. W praktyce oznacza to, że notariusz nie może dowolnie dyktować cen za czynności wykonane przy sprzedaży nieruchomości. Biorąc to pod uwagę, przedstawiamy Państwu tabelę z cennikiem taks notarialnych:
Wartość nieruchomości |
Maksymalna opłata notarialna |
do 3 tys. zł |
100 zł |
Potrzebujesz pomocy prawnika lub inżyniera przy kupnie domu?Zamów fachową pomoc z Pewny Lokal!
Gwarancja wyłapania usterek.
|
100 zł plus 3% za nadwyżkę powyżej 3 tys. zł. |
od 10 do 30 tys. zł |
310 zł plus 2% za nadwyżki powyżej 10 tys. zł |
od 30 do 60 tys. zł |
710 zł plus 1% za nadwyżkę większą niż 30 tys. zł. |
od 60 tys. do 1 mln. |
1010 zł, jeżeli nadwyżka jest większa niż 60 zł 0,4% |
od 1 mln do 2 mln. |
4770 zł plus dodatkowo 0,2% za nadwyżkę większą niż 1 mln zł |
2 mln i powyżej |
6770 zł plus 0,25%, jeżeli nadwyżka jest większa niż 2 mln, nie więcej jednak niż 10 tysięcy złotych |
Co szczególnie ważne, stawki notarialne mogą być niższe, niż podane w tabeli. Ponadto do wysokości taksy notarialnej doliczany jest również podatek VAT. Nie należy jednak mylić wartości nieruchomości z ceną jej kupna, gdyż mogą się one różnić. Przykładowo możemy kupić dom jednorodzinny za 200 tysięcy złotych, lecz jego wartość będzie wynosiła 300 tysięcy, i to od nich będzie naliczana taksa. Warto też przed zakupem nieruchomości określić, która ze stron pokrywa opłaty notarialne. Najlepszym rozwiązaniem tej kwestii jest wprowadzenie do umowy zapisów określających, która ze stron odpowiada za opłaty notarialne. W przeciwnym razie może okazać się, że jedna ze stron zadziała nieuczciwie, odmawiając opłacenia kosztów notariusza. To z kolei może skutkować między innymi opóźnieniami w przekazaniu praw własności.
Analiza prawna umowy jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie warto wykonać przed jej podpisaniem. Mając to na uwadze, warto skorzystać pomocy naszych prawników z firmy Pewny Lokal. Dzięki posiadanej przez nich wiedzy oraz doświadczeniu wskażą oni Państwu, jakie zapisy mogą być dla was szkodliwe. Jest to ważne, ponieważ po podpisaniu umowy notarialnej, ciężko jest się z niej wycofać. W takim wypadku jedynym rozwiązaniem może okazać się wystąpienie na drogę prawną. Jednakże w praktyce oznacza to długotrwałe i kosztowne procesy. Ponadto nie zawsze jest pewne, że wygramy dany proces. Z tego względu warto dokonać wcześniejszej analizy prawnej umowy, którą zamierzamy podpisać.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz jedną z naszych lekcji.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!