Masz przed sobą wizytę u notariusza, ale nie masz pewności, czy ten, do którego się udałeś, jest na pewno odpowiednią osobą? W poniższym artykule opisujemy, w jaki sposób można dowiedzieć się, czy notariusz posiada uprawnienia, pozwalające na wykonywanie czynności notarialnych. Dowiesz się również, co zrobić, aby zostać notariuszem.
Notariusz to zawód zaufania publicznego. Jest to więc osoba, która w swoich czynnościach powinna się kierować bezstronnością. Do wykonywania tego zawodu niezbędne jest posiadanie stosownych uprawnień.
Oprócz ukończenia studiów magisterskich na kierunku prawo, przyszły notariusz musi odbyć aplikację notarialną a także zdać egzamin notarialny. Notariusz jest powoływany przez Ministra Sprawiedliwości. Aplikacja notarialna jest to nic innego, jak okres, w którego czasie kandydat na notariusza zdobywa teoretyczne oraz praktyczne umiejętności potrzebne do wykonywania tego zawodu. Każdy notariusz może swoje usługi świadczyć po tym jak złoży ślubowanie. Notariusz dostaje również legitymację, którą przygotowuje samorząd notarialny. W praktyce jest to jednak nieco bardziej skomplikowane, niż mogłoby się to na pierwszy rzut oka wydawać. Aby móc przystąpić do aplikacji notarialnej, musimy:
Według danych opublikowanych przez ministerstwo sprawiedliwości, w 2022 roku wynosiła ona 1125 złotych.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, aby móc przystąpić do aplikacji, musimy zdać egzamin wstępny. Egzamin ten składa się ze 150 pytań zamkniętych. Czas na ich rozwiązanie wynosi 150 minut, a minimalny próg zdania to 100 poprawnych odpowiedzi. Niestety, raz zaznaczonej odpowiedzi nie można zmienić. Warto więc przed zaznaczeniem odpowiedzi dobrze się zastanowić. Jeżeli zaś chodzi o samą aplikację, to trwa ona 3,5 roku, z tym że rozpoczyna się ona z dniem pierwszego stycznia. W czasie jej trwania przyszły notariusz zarabia od 2 670 zł do 4 220 zł. Okres ten ma za zadanie nie tylko przygotować kandydata na notariusza do egzaminu uprawniającego do wykonywania zawodu, ale również zapoznać go ze specyfiką pracy notariusza.
Samorząd notarialny obejmuje kilka województw. Samorząd obejmuje izby notarialne oraz Krajową Radę Izby Notarialnej. W zależności od tego, w jakiej izbie notariusz ma swoją kancelarię, to izba ta prowadzi stronę internetową oraz aktualny wykaz notariuszy, którzy mogą wykonywać swoje obowiązki. W celu zdobycia informacji na temat uprawnień notariusza należy w pierwszej kolejności ustalić izbę właściwą dla siedziby notariusza. Zawsze można zadzwonić do odpowiedniej izby notarialnej i upewnić się, czy notariusz ten jest na liście, czy nie został zawieszony w swoich czynnościach, nie zrezygnował z ich prowadzenia czy też nie został odwołany z funkcji notariusza i czy może swoje usługi w dalszym ciągu prowadzić. Jest to najlepsza i właściwie jedyna dająca nam całkowitą pewność opcja. Lista notariuszy bowiem mimo iż istnieje również na stronie Rady Izby Notarialnej, to zdarza się jednak, że niestety nie do końca możemy się na niej opierać. Wynika to z faktu, iż pewne informacje (jak np. zawieszenia notariusza) nie od razu są aktualizowane.
Co ważne, każdy klient ma prawo w momencie kiedy przychodzi do kancelarii notarialnej poprosić notariusza o legitymację. Co do zasady taka legitymacja jest dowodem na to że jest on notariuszem i może wykonywać swoje czynności.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Trzeba jednak pamiętać, iż mogą zaistnieć również sytuacje, w których na przykład notariusz przeszedł pomyślnie egzamin, posiada nominację na notariusza, jednakże czeka na legitymację (co może trwać kilka tygodni). W takiej sytuacji więc osoba taka może wykonywać swój zawód pomimo braku posiadania legitymacji. Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem staje się wspomniane zadzwonienie do Rady Izby Notarialnej właściwej dla siedziby kancelarii w której notariusz pracuje i potwierdzenie czy dana osoba może wykonywać swoje czynności.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!