Kupując nieruchomość na rynku wtórnym, możemy zdecydować o zawarciu umowy przedwstępnej (jeżeli taka będzie podpisywana) w formie cywilno-prawnej. Czy warto jednak rezygnować w tym przypadku z usług notariusza? Jak wygląda sytuacja w przypadku kupna mieszkania na rynku pierwotnym?
Kupując mieszkanie od dewelopera, powinniśmy spotkać się z jego pełnomocnikiem w kancelarii dwukrotnie- podpisując umowę deweloperską (lub przedwstępną, jeżeli inwestycja jest już ukończona) oraz umowę przeniesienia własności. Notariusza zazwyczaj wskazuje deweloper, jeżeli jednak bardzo zależy nam na podpisaniu umowy bądź umów w kancelarii, która na przykład zaproponowała korzystniejsze dla nas warunki (niższa taksa notarialna), wówczas deweloper powinien przystać na naszą prośbę. Ponieważ jednak w praktyce deweloperowi wygodniej jest wszystkie umowy podpisywać w jednej kancelarii (na przykład ze względu na brak konieczności przewożenia dokumentów pomiędzy kancelariami), dobrze jest z nim porozmawiać o możliwości negocjacji taksy u zaproponowanego przez niego notariusza.
Koszty umowy deweloperskiej dzielone są po równo pomiędzy dewelopera i kupującego, ale już w przypadku umowy przyrzeczonej każda ze stron odpowiada za pokrycie swoich kosztów notarialnych. Można oczywiście, w ramach negocjacji, zwrócić się do dewelopera z wnioskiem o wzięcie na siebie przez niego także kosztów kupującego.
Decydując się na mieszkanie, będziemy musieli podjąć decyzję o tym, w jaki sposób ten zakup sfinansujemy. Jeżeli chcemy uniknąć dużej ilości formalności, najlepszym rozwiązaniem dla nas będzie kupno mieszkania za gotówkę bez zaciągania kredytu hipotecznego i oczekiwania na decyzję banku. Kupując mieszkanie na rynku wtórnym za gotówkę, czekać nas będzie jedynie podpisanie niezbędnych dokumentów u notariusza oraz zobowiązanie do przelania określonej kwoty na konto sprzedawcy.
W przypadku kupna mieszkania na kredyt będziemy musieli dostarczyć do banku umowę zawartą ze sprzedającym, np. może być to umowa przedwstępna, tak, aby bank miał dokument poświadczający potrzebę zaciągnięcia kredytu. Kiedy uzyskamy odpowiednie dokumenty od banku i zostanie nam przyznany kredyt hipoteczny, to z takimi dokumentami na pewno będziemy musieli udać się do notariusza w momencie zawierania umowy w formie aktu notarialnego.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Kolejną formalnością w przypadku kupna mieszkania na kredyt hipoteczny, będzie konieczność złożenia wpisu hipoteki do księgi wieczystej oraz dostarczenia do banku zaświadczenia o ustanowieniu tej hipoteki.
Zacznijmy od tego, po co w ogóle jest notariusz. Bo tak naprawdę każda transakcja kupna-sprzedaży nieruchomości kończy się wizytą w kancelarii notarialnej. Należy więc podkreślić, że ma on tu konkretne zadanie – zapewnić bezpieczeństwo prawne w obrocie nieruchomościami. Ma on odpowiednie uprawnienia do analizy i potwierdzania zgodności umów sprzedaży, a także aktów poświadczenia dziedziczenia oraz dokumentów, które są związane z przekształcaniem własności. Notariusz weryfikuje tożsamość stron czynności prawnej, a także dostarczonych dokumentów. Sprawdza, czy sprzedawca mieszkania ma tytuł prawny do lokalu. Ponadto wyjaśnia kwestie dotyczące danego procesu. O co więc można zapytać notariusza w tych okolicznościach?
Nabywca podczas spotkania z notariuszem może otwarcie zapytać o poprawność i zgodność dokumentów przekazanych mu przez sprzedającego, ale nie jest to konieczne, gdyż wspomniana analiza tych dokumentów pod kątem prawnym jest jego podstawowym zadaniem. W związku z tym sam poinformuje o tym fakcie. Nabywca musi jednak zorientować się w kosztach, jakie będzie musiał ponieść z tytułu tego procesu. Bo to stoi po jego stronie. Opłata notarialna przy zakupie mieszkania stanowi wynagrodzenie notariusza za sporządzenie umowy sprzedaży, a także wniosku wieczystego i wypisy. Koszty te zależą przede wszystkim od wartości nieruchomości. Nabywca powinien również dopytać o koszty założenia księgi wieczystej i dodatkowe opłaty związane z aktem notarialnym.
Nabywca ma prawo zadawać pytania dotyczące treści aktu notarialnego. Ma obowiązek czynić to w sytuacji, kiedy coś jest dla niego niejasne, niezrozumiałe. Tym bardziej zobowiązany jest do informowania o błędach pojawiających się w tym dokumencie. Jeśli treść przeczytana przez notariusza choć w minimalnej części okaże się niezgodna z prawdą, nabywca winien o tym natychmiast go poinformować. To samo tyczy się niekorzystnych dla nabywcy zapisów w umowie – w tym miejscu i czasie można jeszcze zastosować odpowiednie poprawki.
Należy mieć na uwadze to, że wizyta w kancelarii notarialnej jest już końcowym etapem tej transakcji. Podjęte w tym miejscu decyzje i ostatecznie złożone podpisy zakończą proces kupna-sprzedaży. W związku z tym nabywca musi zadbać o swoje interesy i bezpieczeństwo. Nie zapominajmy, że notariusz jest osobą odpowiadającą za poprawność dokumentów pod kątem prawnym. Specjalista ten nie dba o interesy i korzyści zebranych stron. Nabywca musi więc zadbać o to samodzielnie i domagać się wyjaśnień w sytuacjach dla niego niezrozumiałych lub wyraźnie niekorzystnych.
Pierwszą rzeczą, o jakiej musimy pamiętać, jest zawarcie umów z dostawcami mediów do nieruchomości. Sprzedawca mieszkania powinien ukazać nam dotychczasowe umowy zawierane z poszczególnymi firmami i my jako kupcy mieszkania decydujemy, czy chcemy je kontynuować. Jeżeli postanawiamy zmienić dostawców mediów, to poprzednie umowy muszą zostać wypowiedziane.
Kolejną ważną sprawą są podatki od kupna nieruchomości i my jako nabywcy musimy zgłosić do urzędu skarbowego nabycie własności nieruchomości w ciągu 14 dni od pierwszego dnia miesiąca, który następuje po nabyciu nieruchomości, aby urząd ustalił podatek od nieruchomości. Nasze nabycie mieszkania musimy również zgłosić do urzędu miasta i gminy, aby widnieć jako aktualny właściciel nieruchomości.
W przypadku zakupu mieszkania na rynku wtórnym zdarza się, że podpisywana jest tylko jedna umowa, zawierana w formie aktu notarialnego- umowa sprzedaży. Często jednak strony podpisują wcześniej umowę przedwstępną, na przykład kiedy kupujący zamierza finansować zakup kredytem hipotecznym. Nie jest konieczne, aby zawierana ona była w kancelarii, ale na pewno jest to wskazane. Dzięki temu strony zyskują możliwość dochodzenia swoich praw przed sądem w przypadku niewywiązania się drugiej strony z umowy.
Warto podkreślić, że zawsze w przypadku pytań dotyczących zapisów umownych, a także wtedy, gdy stwierdzamy różnice pomiędzy wzorem umowy, a wersją przedstawioną do podpisu, należy rozmawiać z notariuszem i prosić o wyjaśnienie. Pamiętajmy jednak, że rolą notariusza nie jest zadbanie o bezpieczeństwo stron transakcji, a zagwarantowanie zgodności zapisów umownych z prawem. Dlatego tak ważne jest bardzo dokładne sprawdzenie umowy przed jej podpisaniem. Warto przy tym skorzystać ze wsparcia doświadczonego w tematyce nieruchomości prawnika.
Ważną kwestią, o której musimy pamiętać podczas kupna mieszkania, jest zameldowanie się pod nowym adresem. Jeżeli kupujemy mieszkanie, w którym nie planujemy mieszkać, nie musimy zgłaszać meldunku, natomiast w innym przypadku w ciągu 30 dni od zamieszkania w nowym mieszkaniu, musimy się z nim zameldować. Zgłoszenie meldunku możemy wykonać w urzędzie gminy lub miasta, lub też elektronicznie. Pamiętajmy, że aby móc się zameldować, potrzebujemy ukazać kilka dokumentów, tj. dokumenty tożsamości, formularz zgłoszenia pobytu stałego lub czasowego oraz dokument potwierdzający prawo do mieszkania.
Obejrzyj film, który pokaże Ci, na jakie elementy warto zwrócić uwagę przy odbiorze mieszkania.
Ekspert wyjaśnia wszystkie Twoje wątpliwości.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Dowiedz się, jak zaoszczędzić czas i nerwy na odbiorze technicznym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!