Szerokość miejsca postojowego jest w budownictwie wielomieszkaniowym, czyli w blokach i w budownictwie publicznym regulowana według wielu rozporządzeń.
Co mówią przepisy o wymiarach miejsca parkingowego?
W kwestii miejsc parkingowych oraz ich wymiarów zastosowanie ma przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. A konkretnie § 21. Zgodnie z nim, minimalne wymiary miejsc parkingowych wynoszą:
2,5 m szerokości (jeżeli w pobliżu zapewnione jest dojście) oraz 5 m szerokości, w przypadku gdy mówimy o zwykłych samochodach osobowych,
3,5 m szerokości, oraz 8 m długości, jeżeli samochód jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych,
3,5 m szerokości oraz 15, jeżeli miejsce jest przeznaczone do parkowania samochodów ciężarowych lub dostawczych, takich jak na przykład busy,
w przypadku autobusów minimalne wymiary miejsca parkingowego powinny wynosić co najmniej 4 m szerokości oraz 19 m długości.
Nieco inaczej sprawa wygląda, jeżeli mówimy o miejscach parkingowych znajdujących się wzdłuż jezdni. W takim przypadku minimalne wymiary miejsc parkingowych wynoszą następująco.
Od 2,5 m do 3,5 m szerokości oraz 6 m długości, jeżeli mówimy o zwykłych autach osobowych.
3,6 m szerokości i 6 m długości, w przypadku gdy pojazd jest przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych.
Jeżeli mówimy o miejscach parkingowych przeznaczonych dla samochodów ciężarowych, minimalne wymiary miejsca postojowego wynoszą 3 m szerokości oraz 15 m długości.
W przypadku miejsc przeznaczonych dla postoju autobusów wzdłuż jezdni, ich wymiary minimalne wynoszą 3 m szerokości, oraz 19 m długości.
Warunki techniczne miejsca podziemnego garażowego
Jeżeli chodzi o warunki techniczne, jakie powinny spełniać podziemne miejsca garażowe, to są one uregulowane w sposób szczegółowy w rozdziale 10 wspomnianego wcześniej rozporządzenia. Zgodnie z przepisami w nim zawartymi, miejsce tego typu powinno spełniać następujące wymogi techniczne.
Wysokość sufitu minimum 2,2 m, a bramy wjazdowej 2 m.
Posiadać odpowiedni odpływ kanalizacyjny oraz instalację przeciwpożarową wyposażoną w tryskacze
Posiadać elektryczną instalację oświetleniową.
Pochylnię o nachyleniu nie większym niż 15% w przypadku garaży wielopoziomowych oraz 20%, jeśli mówimy o jedno i dwupoziomowych. Jeżeli garaż jest przeznaczony dla więcej niż 25 samochodów, ich szerokość nie może być mniejsza niż 5,5 metra, jeżeli zapewniają ruch w obu kierunkach. Jeżeli zaś są osobne, jednopasmowe pochylnie, ich szerokość nie może być mniejsza niż 2,7 m. Jednak w ich przypadku dodatkowo musi być zamontowana sygnalizacja regulująca kierunki ruchu.
Jeżeli chodzi o minimalne wymiary miejsc postojowych, to wynoszą one 2,3 m szerokości, oraz 5 m długości, przy jednoczesnym zachowaniu minimum 0,5 m od ściany lub słupa. Natomiast w przypadku miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, to muszą mieć one zapewnione dojazd dla wózków inwalidzkich o szerokości nie mniejszej niż 1,2 m.
Co ważne, nie ma prawnego zakazu wjazdu do podziemnych garaży aut wyposażonych w instalacje gazowe. Taki zakaz może jednak wydać administrator nieruchomości.
Co mogło być przyczyną aktualizacji zapisu z dnia 12 kwietnia 2002 roku?
Prawdopodobnie to kwestie sporne w interpretacji tych przepisów, mogły być bezpośrednią przyczyną zmiany, aktualizacji tego zapisu. W pierwotnej wersji rozporządzenia jeszcze przed nowelizacją, gdzie był zapis, który mówił, że szerokość miejsca postojowego wynosiła 2,3 m i do tego musiała być zachowana odległość 0,5 m, nie miejsca postojowego, a boku samochodu od sąsiadującej z nim ściany czy słupa (czyli konstrukcji, która ogranicza nam dostępność do miejsca postojowego z któregoś boku samochodu). Deweloperzy mieli swobodę interpretacji, gdyż realizując miejsca postojowe o szerokości 2,3 m np. we wnęce, podczas gdy szerokość samochodu wynosiła np. 1,8 m tłumaczyli się tym, że odległość 0,5 m od boku samochodu jest nadal zachowana, nawet jeśli jest to miejsce we wnęce.
Wszystko to budziło kontrowersje i było wykorzystywane na niekorzyść nabywców miejsc postojowych oraz ich użytkowników, w związku z czym został ten zapis znowelizowany. Zmiana z 2,3 m szerokości na 2,5 m, miała też na celu zaktualizowanie pewnych trendów, które pojawiały się na drogach, gdyż samochody są coraz to szersze, większe. Bywa też tak, że sama szerokość samochodu może wynosić te 2,3 metra i w takim wypadku nie zostawałby żaden margines, aby z tego samochodu wysiąść normalnie. W związku ze sporym zamieszaniem wokół szerokości miejsc postojowych czy samych pojazdów, rozporządzenie z 2002 r. zostało ujednolicone i unormowane.
Wymiary miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Kupujesz czy sprzedajesz nieruchomość?
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Ostatnie pytanie: Zaznacz umowy, które
według Twojej wiedzy podpisałeś/aś:
Gratulujemy podjęcia decyzji! Pamiętaj jednak, że jeśli kupujesz dom od dewelopera, który już jest wybudowany, to bardzo ważne, żebyś m.in.:
Sprawdził dokładnie zapisy umowne - najpewniej będziesz podpisywać umowę przedwstępną, a nie deweloperską. To ważna różnica!
Zweryfikował dewelopera i bezpieczeństwo inwestycji - nieruchomości domowe to mniej "ucywilizowany" niż rynek mieszkaniowy!
Miał prawo do odbioru deweloperskiego i wiedzę techniczną, jak sprawdzić nieruchomość. W przypadku domów to szczególnie ważne!
Według rozporządzenia z 8 grudnia 2017 r. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnością muszą wynosić co najmniej w szerokości 3,6 m, a w długości 5 m. W przypadku usytuowania miejsc postojowych nie w sposób prostopadły do drogi, a w sposób równoległy, szerokość tych miejsc musi wynosić przynajmniej 3,6 m a długość 6 m.
Podsumowując, wszystkie najważniejsze rzeczy, z którymi warto się zapoznać o miejscach postojowych dla samochodów osobowych, to według rozporządzenia z 8 grudnia 2017 r.:
Stanowiska postojowe powinny mieć wymiary co najmniej 2,5 m szerokości i 5 m długości,
Stanowiska postojowe wzdłuż jezdni powinny mieć wymiary co najmniej 3,6 m szerokości oraz 6 m długości,
„Odległość stanowisk postojowych, w tym również zadaszonych oraz otwartych garaży wielopoziomowych od: placu zabaw dla dzieci, boiska dla dzieci i młodzieży, okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi w budynku opieki zdrowotnej, w budynku oświaty i wychowania, w budynku mieszkalnym, w budynku zamieszkania zbiorowego wynosi: - 7 m – w przypadku parkingu do 10 stanowisk postojowych włącznie, - 10 m – w przypadku parkingu od 11 do 60 stanowisk postojowych włącznie, - 20 m – w przypadku parkingu powyżej 60 stanowisk postojowych”
„Odległość miejsc postojowych od działki budowlanej to: - 3 m – w przypadku parkingu do 10 stanowisk postojowych włącznie, - 6 m - w przypadku parkingu od 11 do 60 stanowisk postojowych włącznie, - 16 m – w przypadku parkingu powyżej 60 stanowisk postojowych”
Banki uzależniają kredytowanie także od stanu prawnego i technicznego mieszkania lub budynku. Na rynku wtórnym oraz na rynku pierwotnym, wskażemy Ci ewentualne wady prawne mieszkania, które utrudnią uzyskanie kredytu. Wreszcie, pomożemy Ci w analizie umowy kredytu hipotecznego - jako kancelaria wyspecjalizowana w pomaganiu nabywcom przy transakcjach nieruchomościowych mamy spore doświadczenie w analizie umów kredytowych.
Mogą być bardzo wysokie. Z naszych raportów prawnych dowiesz się np. czy deweloper nie chce przerzucić na Ciebie opłat notarialnych w sposób niezgodny z umową deweloperską. Przy analizie umów na rynku wtórnym powiemy Ci, czy taksa notarialna nie jest nadmiernie wysoka.
W akcie notarialnym mogą kryć się niekorzystne klauzule, m.in. nakładające wygórowane kary umowne, czy zwalniające sprzedawcę lub z dewelopera z odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Nasza kancelaria oferuje usługę kompleksowego sprawdzenia umowy z deweloperem, a także pomoc w podpisaniu bezpiecznej umowy na rynku wtórnym (przedwstępnej, sprzedaży czy przenoszącej własność).
Duża część mieszkań obciążona jest z hipoteką, a na nieruchomościach ciążą też inne roszczenia. Chodzi zarówno o rynek pierwotny, jak i o rynek wtórny. Na rynku wtórnym niemiłą niespodzianką może być np. hipoteka wzięta przez wspólnotę na modernizację kamienicy, roszczenia reprywatyzacyjne czy służebności. Pomożemy zabezpieczyć się przed powyższymi ryzykami. Na rynku pierwotnym wskażemy też, jak uchronić się w umowie deweloperskiej przed tym, żeby hipoteka, którą deweloper obciążył grunt, nie "przeniosła się" na mieszkanie.
Na rynku wtórnym, dzięki pomocy naszych prawników dowiesz się m.in., jakie prawa i do czego nabywasz (np. do piwnicy i garażu). Nasi prawnicy pomogą też w bezpiecznym podpisaniu umowy (zarówno umowy deweloperskiej, jak i jakiejkolwiek umowy na rynku wtórnym), tak żeby nabywca był w 100 proc. zabezpieczony, że kupuje wszystkie prawa do nieruchomości.
Warto przed kupnem mieszkania sprawdzić wysokość czynszu lub opłat przekształceniowych za użytkowanie wieczyste. Potencjalnie wygórowaną wysokość takich opłat jesteśmy w stanie zasygnalizować np. dzięki analizie ksiąg wieczystych czy prospektu informacyjnego dewelopera. Podczas przeglądu/odbioru technicznego mieszkania lub domu, dzięki badaniu kamerą termowizyjną, możemy wykryć potencjalnie wysokie koszty ocieplenia lokalu lub domu.
Zawsze warto ją negocjować – zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym. Wyniki naszych audytów bardzo często są wykorzystywane przez nabywców nieruchomości do "zbijania" w dół ceny. Informacje o usterkach technicznych mieszkania lub domu albo o wysokich szacunkowych kosztach remontu często sprawiają, że sprzedawca lub deweloper obniżają cenę.
Czy sprzedawca jest rzeczywiście właścicielem mieszkania? Jak deweloper zabezpiecza nabywców przed ewentualnym bankructwem? Nasze raporty prawne odpowiedzą na oba pytania. Na rynku wtórnym zweryfikujemy (m.in. dzięki lekturze tzw. zupełnych wersji ksiąg wieczystych), czy sprzedawca ma wszystkie prawa do nieruchomości. Na rynku pierwotnym, powiemy Ci, czy deweloper zamierza finansować inwestycję w bezpieczny sposób oraz, czy doświadczenie dewelopera wskazuje na terminowe oddanie inwestycji.
Lokalizacja może znacząco wpłynąć na cenę nieruchomości. Dzięki naszym audytom prawnym nieruchomości na rynku wtórnym dowiesz się np. jaki procent mieszkań w budynku stanowią lokale komunalne - takie informacje da się wyczytać z księgi wieczystej. Na rynku wtórnym oferujemy także sprawdzenie m.in. jakości powietrza oraz przestępczości w danej lokalizacji. W ramach audytów działek oceniamy też czy działka nie znajduje się w strefie chronionej, a tym samym, jaki rodzaj domów da się na niej wybudować. Przy analizie umowy deweloperskiej sprawdzamy, czy w pobliżu przedsięwzięcia deweloperskiego planowane są tzw. uciążliwe inwestycje (np. cmentarz, czy oczyszczalnia ścieków).
Podczas przeglądu technicznego mieszkania na rynku wtórnym ocenimy stan budynku oraz części wspólnych (np. klatek schodowych, piwnic). Wykonujemy kompleksowe badania termowizyjne budynków kamerami wysokiej jakości marki FLIR. Również na rynku pierwotnym oferujemy usługę sprawdzenia części wspólnych budynku wraz z zagospodarowaniem terenu (pod kątem m.in. zgodności z dokumentacją projektową i standardem).
Na rynku wtórnym ocenimy stan techniczny mieszkania lub domu. W ramach przeglądu technicznego na rynku wtórnym ocenimy m.in. stan instalacji oraz oszacujemy koszty remontu. Na rynku pierwotnym w ramach odbioru technicznego mieszkania lub domu sprawdzimy zgodność nieruchomości z normami budowlanymi, załączonym do umowy deweloperskiej standardem wykończenia, a także pod kątem usterek. W ramach badania kamerą termowizyjną, zarówno na rynku wtórnym jak i pierwotnym, wykryjemy niewidoczne gołym okiem mostki termiczne, zacieki i zawilgocenia.
Podczas przeglądu mieszkania i domu na rynku wtórnym nasi inżynierowie zweryfikują metraż - często rzeczywisty metraż nieruchomości jest niższy niż ten podany w ogłoszeniu czy w księgach wieczystych. Przy analizie umowy deweloperskiej powiemy Ci, czy deweloper zastosował poprawną normę pomiaru metrażu oraz, kto zapłaci nadwyżkę za mieszkanie w razie różnicy między metrażem projektowym a powykonawczym.