Wynika to między innymi z faktu, że taka transakcja nie będzie objęta zapisami ustawy deweloperskiej, która w dużym stopniu przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa nabywcy. Mimo to, jeżeli nasz wymarzony dom oferowany jest na sprzedaż właśnie przez osobę prywatną, wystarczy dobrze przygotować się do zakupu, aby zyskać pewność, że mamy do czynienia z wiarygodnym kontrahentem i domem wartym swojej ceny. Na co zwrócić uwagę przed kupnem nieruchomości i jakich formalności dopełnić już po podpisaniu umowy?
Jeżeli nabywamy nieruchomość na rynku pierwotnym od dewelopera, będącego przedsiębiorcą, wówczas umowa deweloperska, która podpisujemy ze sprzedającym, jest bardzo dokładnie opisana w ustawie deweloperskiej, włącznie z jej zakresem, załącznikami, sposobem realizacji wpłat etc.. Ustawa określa też zobowiązania przed umowne dewelopera, takie jak na przykład obowiązek przedstawienia prospektu informacyjnego, dotyczącego danej inwestycji, na życzenie potencjalnego nabywcy, jeszcze przed zawarciem umowy.
Jeżeli dom kupujemy od osoby prywatnej, będziemy podpisywać umowę przedwstępną lub od razu umowę zakupu nieruchomości. Warto zawrzeć ją w formie aktu notarialnego, ponieważ w ten sposób zyskamy możliwość dochodzenia swoich praw przed sądem w sytuacji niewywiązania się drugiej strony z umownych ustaleń.
Dobrze jest przed zakupem dokładnie sprawdzić, przy wsparciu doświadczonego eksperta, stan techniczny nabywanego domu. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych niespodzianek już po podpisaniu umowy i odebraniu domu od sprzedającego.
Jeżeli dom kupujemy w tzw. standardzie deweloperskim, a więc do wykończenia, musimy mieć świadomość, że jest to bardzo szerokie pojęcie, które może być różnie interpretowane, więc wymaga uściślenia przed podpisaniem umowy. Pamiętajmy, iż planując budżet na zakup nowego domu, musimy uwzględnić również koszt jego wykończenia, który będzie w pewnym stopniu zależał właśnie od standardu, w jakim dom odbierzemy od sprzedawcy.
Warto pamiętać, że odbiór domu i podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego nie oznacza, że tracimy możliwość dochodzenia swoich praw od zbywcy w przypadku stwierdzenia wad domu.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Rękojmia, a więc ustawowe narzędzie, chroniące interes kupującego, w przypadku nieruchomości obowiązuje przez pięć lat od momentu wydania przedmiotu umowy. W tym czasie, w przypadku stwierdzenia wad fizycznych lub prawnych kupionego domu, mamy prawo żądania od sprzedawcy niezwłocznego naprawienia usterki, a w przypadku wad istotnych- żądania obniżenia ceny lub nawet odstąpienia od niej. Należy jedynie być czujnym na etapie podpisywania umowy, ponieważ w przypadku umów, które nie sa umowami konsumenckimi (a więc zawieranymi pomiędzy osobą fizyczną a przedsiębiorcą), kodeks cywilny zezwala na modyfikację rękojmi (jej ograniczenie lub wyłączenie).
Już po zakupie domu należy pamiętać o zgłoszeniu nabycia organom podatkowym w urzędzie gminy (miasta) w celu wyliczenia wysokości podatku od nieruchomości. Można to zrobić osobiście, drogą pocztową lub przez stronę internetową (np. przez ePUAP) w ciągu 14 dni od podpisania umowy kupna domu. Na tej podstawie urząd wylicza wysokość podatku, o czym następnie informuje nas w formie listu poleconego.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Obejrzyj rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz jedną z naszych lekcji.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!