Jednym z najważniejszych dokumentów w tym procesie, zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego jest odpis z ksiąg wieczystych. Akt ten dostarczy wszystkich informacji o stanie prawnym lokalu. Niezależnie od treści sporządzonej umowy między stronami, odpis z ksiąg wieczystych będzie najlepszym dowodem aktualnej sytuacji mieszkania.
Księga wieczysta jest dokumentem, który należy bardzo dokładnie sprawdzić przed zakupem nieruchomości, dla której jest ona prowadzona. Jakie informacje w niej znajdziemy i w jaki sposób możemy uzyskać odpis z księgi wieczystej?
Na początku warto zapoznać się z pojęciem księgi wieczystej. Księga wieczysta nieruchomości jest zdecydowanie najistotniejszym dokumentem, dzięki któremu można ocenić stan prawny danego lokalu. Jest on niezwykle istotny z perspektywy właściciela, ale jeszcze ważniejszy dla nabywców. Zapisy znajdujące się w księdze wieczystej musi poznać każdy kupujący, zanim zdecyduje się na dokonanie transakcji. Dlaczego jest to tak kluczowa kwestia? Otóż może okazać się, że pewne zapisy dotyczące zadłużenia czy umów (np. służebności lub dożywocia) są bardzo niekorzystne dla kupującego i całkowicie wykluczają dopełnienie transakcji. Np. Jeśli na danym mieszkaniu ciąży umowa dożywocia, może okazać się, że do czasu śmierci lokatora, nie będziesz mógł w żaden sposób pozbawić go możliwości mieszkania w tym miejscu, a co za tym idzie, zamieszkasz z obcą osobą.
Kolejną kwestią jest to, czy każda nieruchomość ma swoją księgę wieczystą. Dokument tego typu może mieć niemal każdy rodzaj nieruchomości. Oznacza to więc, że cały budynek produkcyjny lub mieszkalny, lokal mieszkalny, działka, lokal usługowy itp. to miejsca, które posiadają własną księgę wieczystą, z nadanym stosownym oznaczeniem, czyli indywidualnym numerem identyfikacyjnym, który ułatwia wyszukanie księgi wieczystej nieruchomości w różnych rejestrach. Jeśli więc słyszysz od właściciela, że taka księga nie istnieje, prawdopodobnie wprowadza Cię on w błąd.
Numer księgi wieczystej można zdobyć na wiele różnych sposobów, zarówno tradycyjnie, jak i przy użyciu Internetu. Oczywiście najprościej jest zapytać właściciela nieruchomości, jednak czasami zdarza się, że nie jest on w stanie go odnaleźć. Wtedy możesz skorzystać z różnych portali internetowych, które po danych osobowych właściciela są w stanie znaleźć taki numer. Inną opcją jest wyszukiwanie za pomocą adresu nieruchomości lub numeru działki.
Jednym z najważniejszych dokumentów w tym procesie, zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego jest odpis z ksiąg wieczystych. Akt ten dostarczy wszystkich informacji o stanie prawnym lokalu. Niezależnie od treści sporządzonej umowy między stronami, odpis z ksiąg wieczystych będzie najlepszym dowodem aktualnej sytuacji mieszkania. Możesz także wybrać bardziej analogową opcję i po prostu złożyć wniosek w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego, z prośbą o ustalenie numeru księgi wieczystej. Musisz jednak pamiętać, że otrzymanie zgody nie jest oczywiste. Musisz wykazać szereg argumentów, które pokazują Twój interes prawny względem danej nieruchomości, które przekonają urzędników, że mogą wydać Ci taki numer. W przypadku takiego poszukiwania numeru księgi należy uiścić opłatę.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Danymi o nieruchomościach dysponuje Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego odpowiedniego dla regionu lokalu lub gruntu, który chcesz kupić. Starając się o uzyskanie odpisu, musisz pobrać, wypełnić oraz złożyć odpowiedni wniosek we wskazanym wydziale. Procedura ta wymaga osobistej wizyty w instytucjach związanych z prowadzeniem ksiąg wieczystych, dlatego metoda ta nie należy do ulubionych rozwiązań. Jeśli chcesz w szybszy i znacznie wygodniejszy sposób uzyskać interesujący Cię dokument, możesz skorzystać z elektronicznej formy pobrania wniosku. Takie rozwiązanie zaoszczędzi Ci czasu, który musiałabyś poświęcić na wizytę w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych. Po pobraniu i wypełnieniu wniosku mamy dwie możliwości jego złożenia. Formularz wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty można przekazać osobiście lub wysłać listownie. Bezpośrednie złożenie prośby o odpis przyśpiesza procedurę uzyskania dokumentu. Otrzymasz go jeszcze podczas tej samej wizyty. Wykorzystanie poczty nie jest wskazane dla osób, które nie mogą na dokument oczekiwać, ponieważ urząd ma nawet 30 dni na odesłanie odpisu.
Od pewnego czasu masz również możliwość wygenerowania informacji zawartych w księgach wieczystych za pośrednictwem Internetu. Dzięki temu możesz wszystkie informacje pobrać i wydrukować w zaciszu swojego domu. Odpis taki będzie różnił się od tego uzyskanego bezpośrednio z urzędu jedynie brakiem pieczątek i podpisów. Nie oznacza to jednak, że nie jest on autentyczny! Jego rzetelność potwierdza nadawany podczas generowania dokumentu unikalny kod. Taka forma odpisu będzie honorowana przez wszystkie instytucje.
Procedura uzyskania odpisu z ksiąg wieczystych nie musi być skomplikowana i długa. Wystarczy wybrać najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb metodę składania wniosku. Warto pamiętać, że niezależnie od tego, jaką formę złożenia formularza wybierzesz, za każdym razem konieczne będzie załączenie potwierdzenia uiszczenia opłaty wskazanej dla danego rodzaju odpisu.
Sprawdź jedną z naszych lekcji.
Przejdź do rozmowy naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Dowiedz się jeszcze więcej!
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!