Z artykułu dowiesz się, co to jest protokół odbioru mieszkania, co powinien zawierać oraz jak najlepiej przeprowadzić odbiór mieszkania po remoncie.
Protokół odbioru to dokument uzupełniany podczas odbioru mieszkania/domu m.in. po remoncie. Zawarte są w nim wszelkie informacje dotyczące poprawności wykonanych prac, wady, usterki, niezgodności z umową zawartą pomiędzy osobą, która zleciła remont, a ekipą fachowców. Zakres remontu powinien zostać opisany w umowie zawartej z ekipą remontową.
Pamiętajmy o tym, że nikt nie może zabronić nam wpisania usterek do protokołu odbioru, a tym bardziej utrudniać przebiegu oględzin. Zleceniodawca ma prawo żądać spisania protokołu. Niezależnie od tego, czy nasze mieszkanie znajduje się na rynku wtórnym, czy pierwotnym, zawsze powinniśmy uzupełnić protokół odbioru. W przypadku rynku pierwotnego ekipa remontowa powinna być świadoma wszelkich usterek, wad, jakie pozostawił po sobie deweloper lub upewnić się, czy zostały usunięte. Dlatego właśnie warto przekazać kopię protokołu odbioru mieszkania od dewelopera fachowcom.
Na rynku pierwotnym po odbiorze technicznym mieszkania nabywca nieruchomości często zleca jej wykończenie firmie remontowej. W takich sytuacjach radzimy po pierwsze podpisać z firmą wykończeniową precyzyjną umowę (pisaliśmy o tym w naszym artykule), nie zaszkodzi też zaprosić tej firmy na odbiór techniczny mieszkania od dewelopera.
Warto zdecydować się na wynajęcie specjalisty do tego, aby w dokładny sposób sprawdził, czy aby na pewno wszystkie zlecone prace ekipie remontowe zostały przeprowadzone w sposób poprawny. Szczególnie ważna jest pomoc fachowców, jeżeli byłyby wykonywane jakieś skomplikowane prace, gdzie osoba, która nie posiada odpowiedniej wiedzy, nie byłaby w stanie samemu ich zweryfikować. Zachęcamy do zapoznania się z naszą firmą Pewny Lokal i skorzystania z naszych usług. Oferujemy m.in. profesjonalne odbiory mieszkań, z których sporządzamy raporty. Podczas odbioru nasi inżynierzy wykażą się swoim doświadczeniem oraz indywidualnym podejściem do klienta.
Wizyta przedstawiciela wykonawcy prac wykończeniowych na odbiorze końcowym lokalu lub po nim jest nieodzowna, aby można było właściwie określić nie tylko przedmiot umowy, ale i zakres przewidywanych prac. Jednakże dobrze sporządzona umowa powinna być oparta nie tylko na oględzinach lokalu i przedmiarze robót sporządzonym przez przyszłego wykonawcę, ale także na fachowo sporządzonym projekcie. Absolutne minimum to projekt aranżacji łazienki, nie koniecznie wzorowany na tym, który widnieje w materiałach reklamowych dewelopera. Jeśli sporządzenie takiego projektu przekracza możliwości nabywcy lokalu, powinien on zlecić tę czynność osobie o odpowiednich kwalifikacjach. Najlepiej architektowi lub architektowi wnętrz. Coraz więcej salonów z artykułami budowlanymi, sanitarnymi i wykończeniowymi oferuje taką usługę, można też zapytać wybranego przez siebie wykonawcę, czy może polecić jakiegoś dobrego projektanta.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Mając na uwadze fakt, że w mieszkaniach zbudowanych przez deweloperów nie wszystkie praktykowane rozwiązania architektoniczno-budowlane dotyczące wykończenia wnętrz są możliwe do realizacji, trudno przecenić rolę architekta i sporządzonego przez niego projektu. Projekt powinien uwzględniać zalecenia i zastrzeżenia zawarte w instrukcjach obsługi, eksploatacji i konserwacji lokalu i zastosowanych w nim urządzeń i instalacji, przekazanych przez dewelopera. Powinien być to zatem projekt wielobranżowy, z dokładnym zestawieniem i opisem przewidywanych prac i materiałów. Sam autor projektu zazwyczaj pełni także ważną rolę wspierającego nabywcę w nadzorze nad realizacją umowy z wykonawcą. Projekt zaś powinien być zweryfikowany przez wykonawcę przed przystąpieniem do realizacji zlecenia i zaakceptowany, co powinno być potwierdzone w treści umowy. Niezależnie od tego, wykonawca jest odpowiedzialny za wykonanie zlecenia w umówionym terminie, za umówioną cenę i z najwyższą starannością oraz zgodnie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami prawa.
Każda umowa z wykonawcą „wykończeniówki” powinna zawierać określenie terminu przekazania lokalu przez jego nabywcę i sporządzenie protokołu z tego zdarzenia. Warto wcześniej zredagować taki formularz-wzór protokołu przekazania lokalu i dołączyć do umowy w formie załącznika. Nieodzownym w umowie z wykonawcą jest potwierdzenie udzielenie mu przez nabywcę lokalu zgoda na nieodpłatne korzystanie z mediów do realizacji przedmiotu umowy. Jeśli obawiamy się, że nasz wykonawca może w sposób nieuzasadniony i nadmiernie korzystać z dostępnych mediów ,takich jak woda, ciepło z centralnego ogrzewania, energia elektryczna czy gaz, mamy prawo spisać wskazania liczników, które są umieszczone najczęściej w szachtach zlokalizowanych na korytarzach klatek schodowych.
Niejednokrotnie się zdarza, że wprowadzamy wykonawcę do lokalu dopiero po podpisaniu umowy z dostawcą energii elektrycznej, gdyż często jest to warunek konieczny do uzyskania napięcia w instalacji elektrycznej w lokalu.
Wówczas należy także sprawdzić, czy instalacja elektryczna działa prawidłowo i nie stwarza zagrożenia dla użytkowników, w tym wypadku pracowników firmy wykończeniowej. Wszelkie nieprawidłowości powinny być natychmiast zgłoszone deweloperowi, lub administracji, jeśli to ona przejęła jego rolę w tym zakresie i nie należy dopuścić do eksploatacji urządzeń elektrycznych przez wykonawców do momentu wyjaśnienia i naprawy ewentualnie stwierdzonej usterki. W tej sytuacji bardzo przydatny będzie odpowiedni zapis w protokole odbioru końcowego lokalu od dewelopera stwierdzający, że w dniu odbioru nie było możliwości sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania instalacji elektrycznej z powodu braku zasilania. O taki zapis dbają nasi inżynierowie wysyłani na odbiór.
W protokole wprowadzenia ekipy wykończeniowej do lokalu ważny jest zapis stwierdzający, że wykonawcza zapoznał się ze stanem lokalu i potwierdza wyszczególnione w protokole usterki. Tu się oczywiście przyda wspomniany protokół odbioru końcowego lokalu. Bardzo ważne jest, aby wykonawca zapoznał się ze wskazaniami dotyczącymi eksploatacji urządzeń wbudowanych w lokalu oraz z regulaminem osiedla, który m.in. określa sposób składowania odpadów na osiedlowym śmietniku i w specjalnych kontenerach dla ekip, zasady transportu materiałów w częściach wspólnych budynku, dopuszczalne godziny pracy ekip i zasady parkowania. Najlepiej będzie, jak podpisze zobowiązanie do ich przestrzegania i zobowiąże się do odpowiedzialności za szkody wyrządzone na mieniu i osobach nie tylko w obrębie lokalu, ale w całej przestrzeni osiedlowej, w której się będzie poruszać.
W protokole wprowadzenia ekipy na lokal można wpisać uwagi dotyczące ilości elementów wbudowanych przez dewelopera bądź przez niego przekazanych osobno do wbudowania na etapie prac wykończeniowych. Jeśli powinny pozostać w lokalu, należy je wyszczególnić. Jednakże takie elementy jak głowice termostatyczne do grzejników lub wycieraczki do drzwi wejściowych oraz progi do nich zalecamy przekazywać wykonawcy, dopiero gdy zaistnieje taka konieczność. Same grzejniki oraz okna i elementy systemu wentylacji lokalu powinny być zabezpieczone przez samego wykonawcę przed zabrudzeniem lub uszkodzeniem niezwłocznie po wprowadzeniu go do lokalu i po przeprowadzeniu wspólnych oględzin dotyczących ich stanu.
Gdy ekipa wykończeniowa skończy już swoje prace, czas na odbiór mieszkania po remoncie. Podczas takiego odbioru należy skontrować lokal zarówno z umową zawartą pomiędzy nami a ekipą wykończeniową oraz sprawdzić, czy ekipa nie poczyniła w mieszkaniu szkód w stosunku do stanu mieszkania po jego odbiorze od dewelopera (po to właśnie podpisywaliśmy z ekipą protokół jej wprowadzania do lokalu, żeby mieć "podkładkę" do domagania się naprawy ewentualnych szkód w lokalu).
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Sprawdź rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Możemy sprawdzić Twoją ekipę w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Skonstruujemy lub sprawdzimy umowę, którą podpisujesz z ekipą.
Najważniejsze zagadnienia w zacięgu kliknięcia.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!