Kupując mieszkanie w zabytkowym budynku, musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami w kwestiach jego użytkowania. Najbardziej uciążliwą z tych sytuacji jest kwestia remontu lokalu. Wszystkie budynki, które powstały przed 1940 rokiem obowiązkowo figurują jako objęte ochroną konserwatora zabytków. Nie oznacza to jednak, że jeśli kupiliśmy mieszkanie w kamienicy, wybudowanej po wojnie to konserwator nie objął takiej nieruchomości swoją opieką. Ze względu na szczególny charakter, część budynków stawianych po wojnie może w świetle prawa podlegać ochronie. Rozpoczynając remont bez odpowiedniej zgody konserwatora zabytków, narażamy się na bardzo poważne kwestie odpowiedzialności prawnej.
Naszym pierwszym krokiem będzie znalezienie architekta, który podejmie się sporządzenia projektu (wraz z załączonymi materiałami, jakich zamierzamy użyć). Musimy pamiętać, że nie każdy architekt będzie chciał się podjąć tematu remontu mieszkania w zabytkowym budynku. Konieczne będzie wykonanie rekonesansu rynku i zwrócenie się do architekta, który ma już doświadczenie z pracami w zabytkowych wnętrzach.
Architekt nie jest jedyną osobą, którą musimy zaangażować w remont naszego lokum. Kolejny fachowiec to osoba, która będzie wykonywała nadzór inwestorski. Musi być to osoba posiadająca uprawnienia budowlane. Oczywiście ważna tutaj będzie koordynacja i wymiana informacji między architektem a inspektorem nadzoru.
Jeżeli już zaangażowaliśmy odpowiednich specjalistów, musimy skierować pismo do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na stronach internetowych poszczególnych urzędów dokładnie opisana jest lista załączników konieczna do złożenia wniosku (m.in. będzie to projekt architektoniczny sporządzony przez naszego fachowca, o którym pisaliśmy wyżej). Oczekiwanie na pozwolenie jest zależne od województwa. Może wynieść dwa tygodnie, a może miesiąc. Nie ma tutaj niestety reguły. Konserwator może także wskazać swoje zalecenia, które będzie trzeba uwzględnić, wykonując prace.
Niestety to nie koniec urzędowych wycieczek. Musimy bowiem jeszcze uzyskać pozwolenie na budowę. Tego typu dokument wydaje starosta. Niezbędne będzie dołączenie do wniosku zgody konserwatora zabytków, więc nie ma sensu wcześniej występować, o pozwolenie przed decyzją konserwatora zabytków.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Po uzyskaniu zgodny starosty udajemy się do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Dokumentem, który musi złożyć, jest zawiadomienie o rozpoczęciu prac budowlanych. Trzeba także załączyć potwierdzenie, że osoba sprawująca nadzór posiada uprawnienia budowlane.
Teraz już legalnie możemy rozpoczynać prace w naszym zabytkowym budynku. Jak widać formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na remont, są dość uciążliwe. Pamiętajmy jednak, że wszystkie te czynności mają na celu ochronę zabytków przed samowolami budowlanymi. Widok naszego nowego, lśniącego mieszkania wykonanego zgodnie z zaleceniami konserwatora z pewnością zrekompensuje urzędnicze trudności.
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy prawnej w ocenie stanu technicznego nieruchomości z rynku wtórnego lub pierwotnego, zapraszamy do kontaktu z Pewny Lokal (tel. 797 014 014) lub pisząc na adres mailowy – kontakt@pewnylokal.pl
Obejrzyj rozmowę z naszym inżynierem.
Sprawdź rozmowę ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Możemy sprawdzić Twoją ekipę w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Skonstruujemy lub sprawdzimy umowę, którą podpisujesz z ekipą.
Najważniejsze zagadnienia w zacięgu kliknięcia.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!