Jakie ważne dla nas informacje możemy odnaleźć w księdze wieczystej i w jaki sposób można zapoznać się z jej treścią?
Księgi wieczyste są rejestrem publicznym, dzięki czemu nie ma ograniczeń w dostępie do nich. Jeżeli znamy numer księgi, którą chcemy sprawdzić, na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości możemy w tym celu skorzystać z systemu Elektronicznych Ksiąg Wieczystych (EKW). Po wpisaniu w wyszukiwarce wyżej wspomnianego numeru (składającego się z kodu wydziału ksiąg wieczystych odpowiedniego sądu rejonowego, ośmiocyfrowego numeru według repertorium ksiąg wieczystych oraz cyfry kontrolnej) możemy bezpłatnie zapoznać się z treścią zupełną bądź aktualną danej księgi. Na stronie możemy również zamówić odpis o wadze dokumentu urzędowego (przy czym jest to usługa już płatna) lub wyciąg z księgi.
Sama księga składa się z czterech działów. W dziale pierwszym znajdziemy wpisy dotyczące nieruchomości, dla której jest prowadzona, w tym jej lokalizację oraz powierzchnię. Dział drugi zawiera informacje na temat właściciela nieruchomości, rodzaju własności (np. własność, użytkowanie wieczyste) i podstawy jej nabycia.
Dzięki zapoznaniu się ze wpisami w dziale trzecim dowiemy się więcej na temat istniejących obciążeń i ograniczeń (służebność osobista lub gruntowa, roszczenia np. z umowy przedwstępnej, ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości, ostrzeżenie o wszczęciu egzekucji komorniczej etc.). Natomiast w dziale czwartym znajdziemy wpisy dotyczące hipotek, obciążających daną nieruchomość. Hipoteka to zabezpieczenie interesów wierzyciela, którym może być zarówno instytucja (np. bank), jak i osoba fizyczna.
Wypis z ksiąg wieczystych można otrzymać na dwa sposoby. Pierwsza metoda obejmuje tradycyjną ścieżkę procedur urzędowych. Wybierając to rozwiązanie, musisz osobiście, lub za pośrednictwem poczty, złożyć wniosek w Wydziale Ksiąg Wieczystych. Warto pamiętać, że jeśli decydujesz się na wysłanie wniosku listownie, możesz na odpowiedź oczekiwać nawet 30 dni. Wygodniejszą metodą na dostęp do wypisu ksiąg wieczystych jest wykorzystanie Internetu.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Obecnie wniosek o wydanie wypisu można złożyć elektronicznie, dodatkowo wypis można wydrukować samodzielnie. Osobiste drukowanie dokumentu pozwoli Ci zaoszczędzić czas oraz pieniądze. Niezależnie od wybranego sposobu złożenia wniosku musisz liczyć się z kosztami. Potwierdzenie opłaty należy dołączyć do formularza prośby o dostęp do wypisu.
Uzyskanie dostępu do odpisu ksiąg wieczystych, jak większość innych formalności, wymaga uiszczenia odpowiednich opłat. Koszt uzyskania dokumentu dla każdego rejonu będzie taki sam, ze względu na uogólnienie opłat dla całego kraju przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Kwoty, jakie musisz przeznaczyć na dostęp do dokumentacji z ksiąg wieczystych, zależą od rodzaju odpisu, jakiego potrzebujesz. Składając wniosek o odpis zwykły, musisz liczyć się z kosztem 20 zł, jeśli wniosek drukujesz samodzielnie oraz 30 zł, jeśli zrobi to za Ciebie sąd. Odpis zupełny będzie kosztował 50 zł przy osobistym drukowaniu oraz 60 zł, podczas drukowania przed sąd. Przy wyciągu z ksiąg musisz liczyć się z opłatą za każdy wydział, z jakiego pobierasz informacje, adekwatnie dla każdego wydziału będzie to 5 zł lub 15 zł za każdy następny.
Proces uzyskania wypisu ksiąg wieczystych nie musi być trudny do przejścia i wiązać się z komplikacjami dla osób niezwiązanych z tym tematem. Obecnie większość formalności można zrealizować online, oszczędzając przy tym czas, pieniądze oraz eliminując niepotrzebne wizyty w instytucjach urzędowych. Pozyskanie odpowiedniej dokumentacji pozwali Ci odpowiedzialnie podejmować decyzje związane z działaniami na rynku nieruchomości.
Dzięki skorzystaniu z oferowanej przez Pewny Lokal usługi analizy stanu wieczystoksięgowego zyskamy kompletną wiedzę na temat interesującej nas nieruchomości. Przeprowadzana analiza dotyczy nie tylko księgi wieczystej lokalu (jeżeli przedmiotem analizy jest stan prawny mieszkania), ale również księgi budynku i gruntu. Weryfikowane są wszelkie niezgodności w księgach wieczystych, jeżeli takie istnieją, a na zakończenie analizy przygotowywany jest raport, zawierający rekomendacje działań wraz ze szczegółowymi objaśnieniami.
Sprawdź jedną z naszych lekcji.
Przejdź do rozmowy naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Możemy wykonać audyt nieruchomości w dowolnym terminie.
Audyty wykonują przeszkoleni inżynierowie i inspektorzy.
Ustandaryzowane audyty nieruchomości według sprawdzonego schematu.
Posiadamy certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej i Infrared Training Canter.
Dowiedz się jeszcze więcej!
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!