Podatek od nieruchomości to obowiązkowa opłata na rzecz gminy, która jest pobierana od właścicieli nieruchomości. Jego wysokość zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj nieruchomości, jej powierzchnia, przeznaczenie oraz stawki podatkowe ustalone przez radę gminy. Jednak w przypadku współwłasności, zgłoszenie podatku od nieruchomości wiąże się z kilkoma dodatkowymi kwestiami, o których należy pamiętać.
Współwłasność nieruchomości to sytuacja, gdy więcej niż jedna osoba ma prawo własności do tej samej działki lub budynku. Podatek od nieruchomości dla współwłasności jest regulowany przez art. 3 ust. 4 Ustawy o podatkach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991.
Ustawa nie precyzuje, kto musi złożyć deklarację podatkową, co można interpretować jako:
Zgodnie z tą ustawą obowiązek podatkowy w przypadku współwłasności ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. Oznacza to, że każdy z nich jest odpowiedzialny za zapłatę podatku w całości, niezależnie od udziału we współwłasności.
Gmina może żądać zapłaty podatku od dowolnego współwłaściciela, a ten, kto uiścił należność, może wymagać zwrotu od pozostałych współwłaścicieli proporcjonalnie do ich udziałów. Dlatego w przypadku współwłasności ważne jest, aby wspólnie ustalić na drodze cywilnej, kto złoży deklarację podatkową i w jaki sposób będzie ona opłacana.
W przypadku współwłasności nieruchomości czy budowli dla osób fizycznych obowiązuje druk IN-1. Natomiast formularz DN-1 jest wymagany od tych, którzy dzielą własność z:
W deklaracji należy również podać udział każdego ze współwłaścicieli w nieruchomości. Udział ten określa, w jakim stopniu każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do nieruchomości i odpowiada za jej obciążenia, w tym za podatek od nieruchomości. Jest on określony w umowie spółki cywilnej, akcie notarialnym lub orzeczeniu sądu.
Kupujesz lub sprzedajesz nieruchomość?
Uniknij kosztownych błędów! W 60 sekund odpowiedz na 5 prostych pytań, a my powiemy Ci, na co uważać!
Roczne zeznanie podatkowe powinno być przekazane do końca stycznia. Jeśli jednak nastąpił zakup nieruchomości lub miała miejsce inna zmiana danych mających wpływ na wysokość podatku, to podanie zgłoszenia do podatku należy złożyć w ciągu 14 dni.
Zasada solidarnej odpowiedzialności współwłaścicieli za podatek od nieruchomości nie ma zastosowania w kilku sytuacjach, w tym:
Powyższe wyjątki stanowią odstępstwo od ogólnej zasady solidarnej odpowiedzialności i mają charakter szczegółowy. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zawsze warto skonsultować się z doradcą podatkowym.
Autor
Kacper Kruszka
Z wykształcenia inżynier. Lubi konkret i rzetelną treść. Kilka lat pracował w branży nieruchomości jako pośrednik. Wie, na co należy zwracać uwagę podczas odbiorów technicznych inwestycji deweloperskich, a także w trakcie oględzin mieszkania na rynku wtórnym. Potrafi rzeczowo odnieść się do wad i usterek, jakie można znaleźć w trakcie odbioru. Wie też, które usterki występują najczęściej w inwestycjach deweloperskich. Jego pasją są stare samochody.
Weryfikacja
merytoryczna
Piotr Semeniuk
Założyciel Pewnego Lokalu. Specjalista prawa nieruchomości. Doktor nauk prawnych (doktorat z prawa ochrony konsumentów). Z zamiłowania inwestor i analityk rynku mieszkaniowego. Wielokrotny gość telewizji (TVP, TVN, Polsat), gdzie wypowiadał się na tematy rynku nieruchomości i ochrony praw nabywców.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu.
Obejrzyj rozmowę naszych ekspertów.
Działamy na terenie całej Polski.
Nasi prawnicy są wyspecjalizowani konkretnie w prawie nieruchomości.
Sporządzenie raportu zajmie nam najczęściej 2 dni robocze.
Ustandaryzowane raporty z analiz umów rezerwacyjnych i deweloperskich.
Doświadczenie z setek audytów technicznych i prawnych w jednym miejscu.
Zobacz rozmowę prawnika oraz inżyniera o sprawdzeniu mieszkania na rynku wtórnym.
Audyt nieruchomości to nie tylko równe posadzki i bezpieczne instalacje.
Kliknij na ikonę
żeby dowiedzieć się
więcej o usłudze!